مدیرکل شیلات خوزستان از بهره‌برداری ۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در ۱۴ شهرستان خبر داد و گفت: در ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث استخرهای دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و در دست پیگیری است.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹ 16 May 2024

تابناک خوزستان: مرتضی سوری امروز ۲۷ اردیبهشت ماه در نشست شورای هماهنگی مدیران شیلات استان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان خرمشهر برگزار شد با اشاره به الزامات و برنامه‌های مدون استان در راستای تحقق شعار سال اظهار کرد: اگر توقع جهش در سال ۱۴۰۳ را داشته باشیم، باید به دنبال فعالیت‌های چابک، زودبازده و کم هزینه باشیم که بتوانیم با مشارکت مردم به اهداف جهش تولید دست پیدا کنیم.

وی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف، فعال‌سازی مراکز شیلاتی راکد و همچنین توسعه مشاغل خُرد عمدتا کشت تلفیقی کشاورزی توام با آبزی‌پروری و مزارع متراکم خانگی یا روستایی مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت استان است.

سوری ادامه داد: شیلات استان ۲ موضوع اصلی صید و صیادی و آبزی‌پروری را پیگیری می‌کند و در زمینه صید و صیادی با توجه به محدودیت ذخایر طبیعی آبزیان به دنبال پایداری صید هستیم و انتظار داریم جهش تولید در حوزه آبزی‌پروری و صنایع مرتبط کلید بخورد.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه تاکنون ۱۴ شهرستان در زمینه توسعه مشاغل روستایی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: ۱۵۸ واحد آماده بهره‌برداری است و در ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث استخرهای دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و در دست پیگیری است.

وی با اشاره به توسعه پرورش ماهی در قفس که به صورت جدی در سطح استان مورد توجه بوده و در حال پیگیری است، بیان کرد: مزایده ۲ ظرفیت ۱۰۰ و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون بهبهان در سال جاری برگزار شده و در مرحله عقد قرارداد با سازمان آب و برق استان است و همچنین مزایده یک ظرفیت ۴۰۰ تنی در سد مارون نیز در حال برگزاری است.

سوری در خصوص پرورش ماهی در قفس در دریا نیز یادآور شد: ۹ متقاضی در این خصوص به سازمان نظام مهندسی معرفی و در حال اخذ موافقت اصولی هستند و یک مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده و ۲ متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات نیز در مراحل نهایی کسب پروانه بهره‌برداری هستند.

وی عنوان کرد: همچنین امیدواریم در راستای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان که شامل فعالیت‌های آبزی‌پروری در حوزه غرب کارون است در زمینه پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف و همچنین بهسازی و بازسازی ذخایر آبزیان اقدامات خوبی صورت گیرد.

مدیر کل شیلات خوزستان با تاکید بر بومی‌سازی قفس‌های دریایی در استان گفت: بستر دریا و خوریات خوزستان به لحاظ عمق، جریانات آبی و شیب سواحل با سایر استان‌ها متفاوت است و طبیعتا باید قفس‌های دریایی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه طراحی و ساخته شوند.

سوری اضافه کرد: در مناطقی که آب‌های عمیق در نزدیک سواحل وجود دارد قفس‌های بزرگتر و با ظرفیت بالاتر ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد و در استان خوزستان قفس‌های کوچکتر و نزدیک به سواحل پیشنهاد می‌شود که به لحاظ دسترسی و حراست بهره‌بردار از قفس‌ها مناسب و کم هزینه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هدایت جامعه صیادی به سمت پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تامین پروتئین سالم و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده‌های ساحل‌نشین می‌شود.

برچسب ها: شیلات ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار