کد خبر: ۱۴۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 13 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

حال و روز محیط زیست گیلان خوب نیست.

شاهد این ادعا هم می تواند انتشار اخبار متعددی باشد که گاه و بیگاه در حوزه محیط زیست در رسانه ها منتشر می شود. از کشتار گرگ و شغالی که دار زده می شود تا حمله خرس به روستاییان و قطع درختان جنگل هیرکانی به منظور احداث سد شفارود. به این ها البته تیرباران خرسی که سال گذشته در رودیار به دست ماموران حفاظت محیط زیست کشته شد، را هم بیفزایید.

با وجود همه این اتفاقات، نکته قابل تامل آنجاست که محیط زیست کمتر پاسخ شایسته ای به موارد این چنینی می دهد. دار زدن شغال بیچاره را یک شیطنت بچه گانه می شمارد و عمل نکردن دارت های بیهوشی به دلیل چربی زیاد خرس را دلیل حمله حیوان به مردم و سرانجام تیرباران کردن آن از سوی مامورانش می شمارد. مامورانی که وظیفه اصلی شان نه کشتن خرس بلکه حفاظت از آن است!

آخرین موردی هم که در این چند روز نقل محافل شده، ماجرای کشتار گرگ در منطقه لوشان می باشد.

راجع به کشتار این گرگ هم چندگونه صحبت به میان آمد که در نوع خود جالب توجه است. حسین علی نژاد، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان گیلان می گوید که گرگ نگون بخت زنده گیری شد و برای انجام آزمایش هاری کشته شد و حتی صحبت از بریده شدن سر حیوان به میان آمد.

محمد علی صدیق عربانی مدیر روابط عمومی محیط زیست گیلان با نقض اظهارات علی نژاد می گوید که به دنبال حمله گرگ به شهر لوشان در شبهای متوالی و زخمی کردن اهالی این شهر، شب گذشته گرگ مهاجم توسط ماموران کلانتری لوشان هدف قرار گرفت و از پای درآمد.

از طرف دیگر با انتشار عکسهای یادگاری اهالی با گرگ نگون بخت، ماجرا وارد فاز جدیدی شد. تابناک با درج یادداشتی از یکی از جوانان منطقه لوشان مدعی شد که این گرگ توسط جوانان کشته شده است! هر چه که باشد، گرگ نگون بخت کشته شده است. حالا با گلوله ماموران کلانتری، با چوب و چماق جوانان یا زنده گیری ماموران و سپس بریدن سر آن.

همین چند وقت پیش بود که در فومن نیز اهالی از حمله چندین قلاده خرس به دام‌هایشان گله‌مند بودند؛ این مردم بعد از اینکه چند بار به سازمان محیط زیست مربوطه مراجعه کردند تا خسارت بگیرند به آنها اعلام شد که بروید فیلم بگیرید! البته بعید است فیلمبردار اندکی پس از فیلمبرداری بتواند زنده صحنه را ترک کند!!(اینجا را بخوانید)

اظهارات وقت رئیس محیط زیست فومن در این رابطه قابل تامل بود. اسدالله سعدی در این مورد گفته بود که کارشناسان برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند، اما هیچ اثری از حضور خرس وجود نداشت.

وی با بیان اینکه هنوز صحت حضور خرس در منطقه تأیید نشده است، گفته بود که ردپای خرس در ماجرای تلف شدن سه رأس گاو در روستای مذکور وجود ندارد. در مقابل اما روستاییان گفتند که جریمه کشتن خرس ۲۰ میلیون تومان است اما تا کنون این خرس‌ها، ۶ گاو ما را خوردند که هزینه آنها حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود اگر سازمان محیط زیست جلوی این خرس‌ها را نگیرد ما مجبوریم در کمین خرس‌ها بنشینیم و آنها را از بین ببریم چرا که در حال حاضر روستائیان ضرر می‌کنند و مسئولان محیط زیست هم پاسخگو نیستند.

در هر حال خرس و گرگ و شغال کشته شدند و خطر در کمین سایر حیواناتی است که به دلیل سرمای هوا به صورت غریزی برای یافتن غذا به قتلگاه خود که همام منازل روستاییان است، نزدیک می شوند.

بی شک اگر حیوانی کشته شود، تنها عاملی که در این میان بی تقصیر است، خود حیوان است!

خزرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار