آمارها نشان‌دهنده افزایش بیکاری در استانی است که بر روی سنگ‌های آن سبزه می‌روید و بیکاری بیداد می‌کند و آماری که نشان می‌دهد تمایل برای پشت‌ میزنشینی در حال فزونی است.
کد خبر: ۱۸۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 14 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، داشتن شغلی برای گذران زندگی و تامین معاش آرزوی هر فردی است به‌ویژه جوانان تا بتوانند تشکیل خانواده دهند.

متاسفانه بحث بیکاری مهم‌ترین معضل در تمام استان‌های کشور است که مازندران نیز با این موضوع بیگانه نیست، اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که استان مازندران با داشتن موقعیت‌های طبیعی چرا باید این تعداد جوان بیکار داشته‌باشد.

سرسبزی مازندران را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد به‌گونه‌ای که از کنار بدنه ساختمان‌ها با وجود اینکه پوشیده از مصالح است، سبزه می‌روید و بسیاری از افراد حتی بعد از بازنشستگی به صورت اشتغال خانگی به پرورش گل و گیاه مشغول شده‌اند در حالی‌که جوانان علاقه‌ای به این کار نشان نمی‌دهند.

مهم‌ترین موضوعی که موجب شده مازندران از رتبه بالایی در بحث بیکاری برخوردار باشد، افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و گرایش آنان به پشت میزنشینی است.

متاسفانه تصور اغلب جوانان این است که حتما بعد از گذراندن مدارج تحصیلی پشت میزنشین شوند و حقوق ثابت دریافت کنند و بدون آموختن هیچ مهارتی تنها به فکر اتمام دوره تحصیلات خود هستند، در حالی‌که می‌توانند در کنار تحصیل به آموختن حرفه یا مهارتی مشغول شوند چه بسا درآمد این مشاغل بهتر از پشت میزنشینی است.

در حال حاضر بحث حرفه‌آموزی تقریبا در میان جوانان فراموش شده و جوانان علاقه‌ای نشان نمی‌دهند که لازم است مسئولان این موضوع را سرلوحه برنامه خود قرار دهند، به دلیل اینکه ادامه این وضعیت جز افزوده شدن بر شمار بیکاران جامعه ثمره دیگری ندارد.

*وجود 33 هزار جوینده کار در مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه بحث اشتغال و بیکاری یکی از دغدغه‌های مهم نظام و دولت است، اظهار کرد: در دولت یازدهم با توجه به بررسی‌های انجام شده پیگیری‌های خوبی در جهت کم کردن مشکل بیکاری با وجود تمامی مشکلات شده‌است.

اصغری به توسعه کاریابی‌ها به منظور انسجام‌بخشی و هدفمند کردن جذب در بازار کار اشاره کرد و افزود: آمار بیکاری به‌ویژه فارغ‌التحصیلان از پشت میز دانشگاه بسیار زیاد است که استان ما بیشترین فارغ‌التحصیل بیکار را نسبت به سایر استان‌ها در سطح کشور دارد که دلیل آن به افزایش تعداد دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و فضاهای آموزشی است که موجب شده جوانان به سمت و سوی تحصیلات بروند و بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل پایین بودن ظرفیت اشتغال در مازندران بیکار می‌مانند.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار کاریابی‌ها جویندگان کار در مازندران حدود 33 هزار نفر جوینده کار داریم که فرصت شغلی ایجاد شده در این راستا 19 هزار نفر است و تقریبا 13 هزار نفر مشغول به کار شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به همت بالای مدیریت استان در بحث تسهیلات به واحدهای تولیدی، گفت: این میزان اعتبار بسیار مطلوب بوده و در سایر استان‌ها این اتفاق نیفتاد و در این راستا از توان بانک‌ها 413 میلیارد تومان اعتبار جذب و تخصیص داده شده‌است.

اصغری با اعلام اینکه برای جذب تسهیلات در ایام پایانی سال یک‌سری موانع و مشکلات وجود دارد، اظهار داشت: با این شرایط جذب بسیار خوبی داشتیم و همچنین میزان پرداختی از سوی بانک‌ها نیز بسیار خوب بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: به منظور پررنگ کردن مشکل بیکاری در مازندران، جلسات مستمری با کاریابی‌ها داشتیم؛ خوشبختانه کاریابی‌ها در بحث مشاوره شغلی و کاریابی موفق عمل کردند و برنامه‌ریزی بهتر برای سال آینده در دستور کار ما قرار دارد.

* هر روز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود

این مسئول با تاکید بر اینکه توقع فارغ‌التحصیلان پس از تحصیلات دانشگاهی بالا رفته و کم‌تر به سمت مشاغل آزاد سوق می‌یابد، خاطرنشان کرد: این موضوع سبب شده که هر روز بر تعداد بیکاران جامعه افزوده شده  این درحالی است که افراد با مدارک تحصیلی پایین‌تر از دیپلم به راحتی جذب بازار کار شده و کم‌تر در این زمینه مشکل داریم.

اصغری یادآور شد: البته در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان غیرمرتبط با فرصت‌های شغلی و فضای کسب و کار در مازندران بیشتر با مشکل مواجه هستیم.

وی در پایان گفت: فضای کسب و کار در مازندران هنوز جواب‌گوی این تعداد فارغ‌التحصیل بیکار نیست.

*بیکاری 25 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره اظهار کرد: یکی از اشکالات آموزش و پرورش در گذشته هدایت دانش‌آموز به سمت نتیجه محوری بوده به این معنا که تنها به محفوظات دانش‌آموز توجه می‌شده و این امر موجب شده که درس مهارت‌آموزی در مدارس فراموش شود.

اسفندیار نظری بیان کرد: در نظام جدید آموزش و پرورش قرار شد که دانش‌آموز در هر رشته‌ای که مشغول تحصیل است یک مهارت را بیاموزد که با آموختن آن می‌تواند بعد از اتمام تحصیلات مشغول به کسب و کار حداقل خانگی شود.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش دولت و وزارت آموزش و پرورش در نظام جدید آموزشی این است که به شاخه‌های فنی و مهارتی اهمیت داده شود و سعی شود دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های فنی و مهارتی سوق یابند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در حال حاضر در سال تحصیلی 94 ـ 95 حدود 43.5 درصد دانش‌آموزان مازندران در شاخه‌های فنی و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که باید تا پایان برنامه پنجم دانش‌آموزان را به مرز 42 درصد برسانیم.

نظری یادآور شد: یکی از کارهای مهم که در شاخه‌های فنی و کار و دانش در دستور کار آموزش و پرورش مازندران است آموزش همراه با تولید بوده به این معنا که هنرجو هنگام تحصیل و آموزش در کنار آن به تولید نیز می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کشاورزی مازندران در امر اشتغال‌زایی بسیار فعال هستند، گفت: با هماهنگی و توافق امضا شده با کارخانه‌ها، صنایع و سازمان صنعت، معدن و تجارت توافق‌نامه مقرر شد برای جذب نیروی کار اولویت با فارغ‌التحصیلان هنرستان و کار و دانش آموزش و پرورش باشد.

*85 درصد حرفه‌آموزان راهی بازار کار می‌شوند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر بالغ بر 25 درصد افراد دارای تحصیلات عالیه در مازندران بیکار هستند، اضافه کرد: این در حالی است که دانش‌آموزانی که در شاخه فنی و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند بین 80 تا 85 درصد جذب بازار کار می‌شوند که باید در رویکرد اشتغال‌زایی به اصلاح شیوه‌های مهارتی و آموزش پرداخته شود و این امر در نظام جدید تحقق پیدا کرده‌است.

نظری با اشاره به اینکه از سال تحصیلی 95-96 دانش‌آموزان در پایه نهم هدایت تحصیلی شده و سهم شاخه فنی و مهارتی 45 درصد است، گفت: امیدواریم با اطلاع‌رسانی و آگاهی خانواده‌ها این آمار را به مرز 45 درصد برسیم و همچنین در این راستا شورای سیاست‌گذاری توانمندسازی هنرستان‌ها و کار و دانش‌ها به ریاست استاندار مازندران تشکیل شده که تمام دستگاه‌ها موظف شدند نسبت به تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانه و دانشگاه با آموزش و پرورش همکاری کرده و جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین با اداره کل جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که نسبت به تجهیز و بکارگیری فارغ‌التحصیلان هنرستان کشاورزی اقدام کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه فرسوده بودن تجهیزات، تامین نیروی متخصص از چالش‌هایی است که در شاخه هنرستان‌ها و کار و دانش وجود دارد، افزود: در این زمینه دولت و وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط به کمک آموزش و پرورش آمدند تا انشاءالله هنرستان‌ها و کارودانش‌های ما با تقویت و تجهیز امکانات و نیروی انسانی بسترهای لازم را برای جذب دانش‌آموز و بستر لازم برای اشتغال در جامعه را فراهم کند.

*اجرای برنامه آمایش مهارت‌آموزی

نظری اظهار کرد: مهارت‌هایی که در قالب کارآموزی و کارورزی و تخصص‌هایی که به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، سعی شده برای آمایش رشته‌های موجود در فنی و حرفه‌ای و کارودانش بررسی لازم را انجام شود و رشته‌هایی که با بازار کار ارتباط دارند و می‌توانند دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل را جذب کنند نسبت به ایجاد این رشته‌ها و همراهی آنها اقدام شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان در نظام جدید آموزش و پرورش طی دوره سه ساله هنرستان با گذراندن 120 ساعت آموزش که 42 ساعت عمومی و 78 ساعت تخصصی بوده مهارت‌های لازم را یاد می‌گیرد.

متاسفانه بسیاری افراد با داشتن هزار امید و همچنین مشکلات مالی فراوان به آرزوی شغلی ثابت و پردرآمد راهی دانشگاه می‌شوند بدون اینکه مهارتی داشته‌باشند و پس از فارغ‌التحصیلی تمام آنها بر باد می‌رود که این موضوع خود مشکلات اجتماعی دیگری به همراه دارد که لازم است در این زمینه تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم اندیشیده شود تا به جای افزایش روزانه تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شاهد افزایش تعداد جوانان دارای مهارت باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار