اخطارهای بی اثر شهرداری؛
در حالی که قانون ساماندهی وانت بارهای سد معبر کننده در سطح شهر قم با هشدار به رانندگان متخلف و همچنین جریمه های سنگین از 15 فروردین ماه سال جاری آغاز شده است اما همچنان برخی از خیابان های قم در قرق وانت بارها هستند.
کد خبر: ۲۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱ 27 April 2016
به گزارش تابناک قم، موضوع وانت بارهای میوه فروش و متخلف برای شهر قم به معضلی چندین و چند ساله تبدیل شده است که در کمتر کلان شهری شاهد آن هستیم اما اینکه چرا سالهاست شهر قم با این معضل دست و پنجه نرم می کند و چه میزان به موضوعاتی چون بیکاری،مهاجرت از شهرهای اطراف و روستاها، کشاورزی و سایر مسائل اجتماعی  مربوط می شود هنوز به صورت منسجم مطالعات و تحقیقاتی بر روی آن انجام نشده است.

البته موضوع وانت بارها از همان ابتدا زیر نظر شهرداری قم و شورای اسلامی شهر بوده است اما کار چندان مهم و عملی در خصوص جمع آوری و یا ساماندهی آنها انجام نشده با این حال در روزهای ابتدایی ورود مرتضی سقائیان نژاد به  شهرداری قم، لایحه ای به صحن علنی شورا آمد که طی آن شهرداری مدیریت رفع سد معبر در مناطق شش و هفت شهر را با هزینه ای بالغ بر ماهیانه 100 میلیون به بخش خصوصی می سپرد که سرانجام این لایحه با کش و قوس‌های فراوان به تصویب رسید.

این لایحه موافقان و مخالفانی داشت اما در عین حال موافقان بر این عقیده بودند که برای شهری مانند قم که سالانه پذیرای 20 میلیون مسافر است زیبنده نیست که خیابان هایی مملو از وانت بارهای متخلف داشته باشد چرا که این معضلات پیش چشم مسافران و زائران چهره شهر قم را تخریب می کند و البته برخی دیگر نیز بر این عقیده بودند که وجود وانت‌بارهایی که اقدام به فروش میوه می‌کنند در سطح شهر مایه ننگ و ناراحتی نیست بلکه معضل بیکاری ننگ یک شهر اسلامی است.

از طرفی پس از این لایحه و گذشت زمان اتفاق چندان خاصی رخ نداد و تنها مرکز شهر تا حدودی سر و سامان گرفت،اما همچنان خیابان های اصلی شهر همچنان جولانگاه وانت بارهایی بود که برخی از آنها از روی ناچاری و نبود شغل مناسب به این شغل کاذب پناه برده بودند، در این شرایط بود که این زخم قدیمی بار دیگر در آخرین نشست خبری شهردار قم سر باز کرد و سقائیان نژاد از جلسه ای یاد کرد که با دادستانی برای رفع این معضل تشکیل شده بود.

وی در آخرین روزهای سال 94 گفت:طبق این جلسه 5 نقطه برای این امر در نظر گرفته شد ؛ از چند ماه پیش به وانت ­بارها اخطار داده شده بود که شناسنامه برای آنها در حال صادرشدن است؛ محل­هایی را تعیین خواهیم کرد که این محل­ها چند ماه یک بار تغییر خواهند کرد.
سقائیان نژاد تنها تردد و فعالیت وانت بارها را به شرط شناسنامه دار بودن مجاز دانست و گفت:وانت­ بارها شب­ها به شرط شناسنامه ­داربودن می­توانند کالای خود را در معرض فروش قرار دهند و قبل از ساعت ده شب قرار نیست این افراد در خیابان­ها در راه عبور و مرور مردم قرار بگیرند؛ این مسأله را به مرور دنبال می­ کنیم و از 15 فروردین­ ماه سال 95 این طرح اجرا خواهد شد و این مسأله کمک بسیاری به ظاهر قم می­ کند.

در این شرایط بود که 15 فروردین ماه سال جاری اجرای این طرح آغاز شد،احمد رضا شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم همزمان با اجرایی شدن قانون ساماندهی وانت بارهای سد معبر کننده در سطح شهر قم با هشدار به رانندگان متخلف از اعمال قانون و جرائم سنگین راهنمایی رانندگی برای این وانت بارها  خبر داد.

این در حالی بود که شفیعی اعلام کرد به دلیل ناهماهنگی شهرداری با دستگاه قضایی و سایر ارگان ها و تا رسیدن به جمع بندی نهایی برخورد قانونی با این تخلف شهری فقط به اخذ جرائم سنگین محدود خواهد بود.

از طرفی، بیش از 2 هفته از اجرای این طرح  می گذرد اگر چه تا حدودی این سخت گیری ها باعث شده است که از حجم وانت بارها  و ترافیک های سرسام آوری که در برخی خیابان ها مانند خیابان توحید به وجود می آمد کاسته شود اما هنوز برخی از متخلفان یا با وانت بار و یا با تغییر وسیله خود به چهار چرخ یا سه چرخه کنار خیابان ها هستند.

مطمئنا تحول اساسی می تواند در این حوزه از تخریب چهره ی شهر جلوگیری کند البته برخورد ریشه ای با این معضل لازم است چرا که 70 درصد رانندگان از شهرها و روستاهای دیگر به قم امده اند و مهم ترین دلیل ان نیز نبود فرصت شغلی  مناسب است،از طرف دیگر آمارها نشان می دهد که شهرداری سالانه بین 3 تا 4 میلیارد تومان برای رفع سد معبر هزینه می کند تا فقط به  وانت‌بار بگوید از این مکان  برو، انها نیز تنها کاری که می کنند مکان خود را تغییر می دهند.

بنابراین لازم است تا این هزینه ها مدیریت شوند چرا که با این شرایط نمی توان منتظر معجزه بود،به باور برخی از کارشناسان بهترین روش می تواند سرمایه گذاری و گسترش بازارچه های میوه و سبزی باشد چرا که برخی از کلان شهرها با استفاده از این روش ها تا حدود زیادی با این معضل مقابله کرده اند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار