مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: حجم بالاو فشردگی زمان برداشت گندم در دهلران باعث ازدحام و کندی خرید محصول گندم در این شهرستان ها می شود.
کد خبر: ۲۲۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱ 12 May 2016
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: حجم بالاو فشردگی زمان برداشت گندم در دهلران باعث ازدحام و کندی خرید محصول گندم در این شهرستان ها می شود.


به گزارش تابناک ایلام
؛شماری از زارعان این شهرستان روند کنونی خرید تضمینی را مغایر روال مرسوم و موجب دغدغه و نگرانی خود اعلام کردند.

آنان عدم تحویل گندم از زارعان و نیز ارزیابی نامناسب از نوع و کیفیت گندم به ضرر زارعان را از موارد نگرانی خود اعلام کردند.

مهدیزاده یکی زارعان دهلرانی عمده مشکل خود و زارعان را چنین اعلام کرد: یکی از دو مرکز خرید موجود در محدوده انها ( اسکندری ) تعطیل است و این یکی نبز با وجود ازدحام و معطلی سه روزه از تحویل گندم خودداری می کنند.

وی افزود: در مواردی نیز گندم دروم زارعان را به عنوان گندم معمولی ارزیابی می کنند و زارع یا باید گندم خود را براساس این ارزیابی ارزانتر از واقع تحویل دهد و یا اینکه دغدغه و مخاطره عدم خرید را متحمل شود.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران پیشتر با پیش بینی برداشت و خریداری بیش از 100هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان دهلرانی از امادگی کامل شش مرکز خرید و 2 سیلوی مکانیزه آماده خرید گندم از کشاورزان خبر داده بود و اینکه با وجود 2 سیلوی ذخیره گندم به ظرفیت ۷۵ هزار تن هیچ گونه مشکلی در نگهداری گندم مازاد دهلران وجود ندارد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: حجم بالاو فشردگی زمان برداشت گندم در دهلران باعث ازدحام و کندی خرید محصول گندم در این شهرستان ها شود.

کامران سلیمان پوراظهار کرد: کشاورزان به علت ترس ناشی از بروز بارندگی یا آتش سوزی در برداشت و فروش آن به مراکز خرید گندم تعجیل دارند و این امر مشکلاتی را برای کشاورزان و مراکز خرید ایجاد کرده است.

وی افزود: به خاطر حجم زیاد برداشت گندم از مزارع ظرفیت بیشتر سیلوهای موجود در شهرستان دهلران تکمیل شده و این مراکز گنجایش پذیرش گندم ندارند.

وی یادآور شد:برای رفع این مشکل در حال حمل گندم مازاد سیلوهای شهرستان دهلران به سایر مراکز استان هستیم که به علت وجود مسافت زیاد بین شهرستان های استان و نیز میزان بسیار زیاد گندم این اقدام با کندی در حال انجام است.

سلیمان پور خاطر نشان کرد: شرایط مساعد جوی و بارش نزولات مناسب در سال زراعی یجاری باعث افزایش کم سابقه برداشت گندم دردهلران شده است.

وی در خصوص شایعه وجود دلالان نیز گفت:براساس ساز و کار وزارت جهاد کشاورزی کارشناسان این سازمان جهاد کشاورزی استان قبل از آغاز عملیات برداشت و خرید گندم اسامی کشاورزان گندم کار، مقدار سطح زیر کشت، میزان برداشت و مقدار گندم مازاد کشاورزان را مشخص و در اختیار متولیان خرید استان قرار می دهند.

وی افزود: شرکت غله، تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید و مسوولان خرید تنها از کسانی که اسم و مشخصات آنها ثبت شده گندم خریداری می کنند و در سال های اخیر فعالیت دلالان گندم در استان بسیار کمرنگ شده است.

فرماندار دهلران نیز دراین خصوص در تماس خبرنگار ایرنا از بازرسی و سرکشی خود و همکاران وی برای رفع کاستی های احتمالی خبر داد و تاکید کرد: همه باید حمایت خود را از کشاورزان که در زمینه خودکفایی کشور به واردات محصولات زراعی گام برمی‌دارند عملیاتی کنند.

امیدعلی سبزی در عین حال افزایش برداشت و فشردگی زمانی عرضه گندم را موجب پرشدن سیلوها عنوان کرد و افزود:هم اکنون اداره غله برای مهیا کردن امکان تحویل گندم از زارعان در تلاش برای انتقال گندم خریداری شده به سیلوهایی درنقاط دیگر استان است .

وی با تصریح براینکه مشکل معطلی کشاورزان در تحویل درحال مرتفع شدن است خاطر نشان کرد: با شروع عملیات برداشت محصولات در شهرستان دهلران همه ساز و کارهای اساسی از جمله آمادگی انبارها و سیلوها, عوامل خرید, ماشین آلات برداشت و نظارت بر برداشت انجام شده است.

فرماندار دهلران همچنین افزود: برای جلوگیری از خرید محصولات توسط افراد سودجو و جلوگیری از خروج محصول از مبادی خروجی شهرستان دهلران با هماهنگی نیروی انتظامی اقدامات لازم تدارک دیده شده است.

وی با ذکر اینکه تا کنون حدود 80 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان دهلرانی خریداری شده پیش بینی کرد: تا پایان اردیبهشت و همزمان با پایان فصل برداشت گندم در این شهرستان ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شود.
شهرستان دهلران قطب اصلی کشاورزی استان ایلام محسوب می شود./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار