آلمان با تقویت توان‌ آفندی و همکاری خود با آمریکا، امکان دارد در آینده، حملات سنگینی را علیه کشورها به راه بیندازد.
کد خبر: ۲۳۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 30 May 2016
فضای سایبر شامل تمام زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌شود که به نحوی از طریق اینترنت، قابل‌دسترس هستند و حدومرز خاصی ندارند. ورود سایبر به بخش نظامی کشورها، موجب شده تا شعار جدید نیروهای مسلح آلمان موسوم به «Bundeswehr» نیز رنگ و بوی سایبر به خود بگیرد. شعار جدید آن‌ها این است: «دفاع از آزادی آلمان در فضای سایبر».

هدف ارتش آلمان این است که آگاهی‌های سربازان و نیروهای خود را در عرصه‌ی فناوری اطلاعات افزایش دهد و حدود ۸۰۰ موقعیت شغلی جدید ایجاد کند. ارتش این کشور مدعی است طی سال ۲۰۱۵، ۷۱میلیون حمله‌ سایبری به بخش نظامی آلمان، واقع شد. همین مسئله موجب سرمایه‌گذاری بیش از ۴میلیون دلار، برای جذب متخصصان در ارتش آلمان گردید. حملات سایبری به نیروهای مسلح آلمان همچنین سبب شد تا آن‌ها اعلام کنند که وزارت دفاع این کشور به این حملات با نیروهای سایبری خود پاسخ خواهد داد.
در سال گذشته اروزولا ون در لاین (Ursula von der Leyen)، وزیر دفاع آلمان، اعلام کرد که ارتش آلمان قصد دارد یک مرکز فرماندهی برای هماهنگی و انسجام ۱۵هزار کارمند نظامی و غیرنظامی که در مناصب فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند، تأسیس کند. این کارمندان توسط بخش نظامی آلمان استخدام شده‌اند. وی گفت: «اصولی برای افزایش سطح تخصص نیروهای مسلح در سایبری و اطلاعات باید ارائه شود و روند دیجیتالی کردن بخش نظامی آلمان نیز باید روبه‌جلو حرکت کند.»
لازم به ذکر است که وزارت داخلی آلمان، وظیفه‌ ابتدایی مقابله با حملات هکرها را بر عهده دارد. طبق برخی گزارش‌ها، روزانه ۲۵۰۰ تا ۶۵۰۰ حمله به رایانه‌های دولتی این کشور صورت می‌گیرد. وزیر دفاع این کشور افزود این مرکز فرماندهی جدید سایبری می‌تواند آلمان را به سطح سایر کشورها مانند آمریکا برساند.

البته ارتش آلمان نیز قصد دارد در حوزه‌ی مهارت‌های آفندی سایبری نیز کار کند. هدف ارتش این کشور این است که نه‌تنها با پیامدهای یک حمله مقابله کند، بلکه کاملاً بتواند از یک حمله جلوگیری کند. از سال ۲۰۰۵، آلمان، ۶۰ متخصص فناوری اطلاعات را در مرکزی نظامی به نام «Tomburg» واقع در راینباخ مستقر کرده بود؛ آن‌ها در این مرکز، حملات سایبری به سامانه‌های کشورهای خارجی را تمرین می‌کردند. اکنون این مرکز در فرماندهی جدید سایبری ادغام خواهد شد.
اهمیت تقویت توان سایبری در نیروهای مسلح امری بسیار مهم است؛ زیرا عده‌ای معتقدند دوران جدیدی از جنگ سرد شروع شده که این بار در فضای سایبر است؛ بنابراین آسیب‌پذیری تجهیزات نظامی در برابر حملات، می‌تواند یک کشور را کاملاً در عرصه‌ی جنگ‌های نظامی به شکست وادار کند. به همین دلیل است که کشوری مانند آمریکا نگران حملات سایبری به سامانه‌های موشکی خود است. آلمان قصد دارد نه‌تنها قدرت پدافندی خود را در سایبر، تقویت کند، بلکه می‌خواهد به ارتقای توانایی‌های آفندی رو بیاورد.
نکته مهمی که برخی تحلیل گران به آن اشاره‌ کرده‌اند این است که در طول تاریخ، هیچ سلاحی ساخته نشده که از آن استفاده نشده باشد؛ بنابراین سلاح‌های سایبری نیز درحال‌توسعه هستند و در آینده از آن‌ها استفاده خواهد شد.
تونی کول (Tony Cole)، یکی از رؤسای شرکت فایرآی، تصریح کرد آلمان در آینده تصمیم دارد اطلاعات زیادی را که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده است، با آمریکا به اشتراک بگذارد.

برخی رشد توان آفندی آلمان را امری خطرناک دانسته‌اند؛ زیرا آن‌ها بر این باور هستند این کشور سابقه‌ی جنگجویی را داشته و ممکن است همان‌گونه که در سال ۱۹۳۹ موجب شروع جنگ جهانی دوم شد، این بار نیز در فضای سایبر، چنین جنگی را آغاز کند. به‌علاوه آن‌ها می‌گویند هرچند نازی‌ها با شروع جنگ جهانی دوم می‌خواستند، دیگر در این جنگ شکست نخورند، اما درعین‌حال نتوانستند و نهایتاً شکست تلخی را تجربه کردند. آن‌ها معتقدند شاید اکنون نیز تفکری همانند نازی‌ها در آلمان در حال گسترش باشد که می‌خواهد در فضای سایبر، رویکرد آفندی پیش‌گرفته و جنگ جهانی سوم را به راه بیندازد. البته چنین تحلیل‌هایی را نباید بی‌اهمیت انگاشت؛ زیرا کشور هم‌پیمان آلمان یعنی آمریکا نیز بر اساس گزارش‌های معتبر می‌خواهد امسال به تقویت آفند سایبری رو بیاورد. در نتیجه همکاری آلمان و آمریکا می‌تواند برای فضای سایبر بین‌المللی، یک تهدید محسوب شود.

برخی منابع خبری می‌گویند آمریکا به اسنادی از نازی‌ها در جنگ جهانی دوم دست ‌یافت و در برخی از آن‌ها آمده بود که آلمان بعد از اینکه فهمید در جنگ جهانی دوم شکست خواهد خورد، تصمیم گرفت مجدداً عظمت و قدرت این کشور را بعد از جنگ، زنده کند. به نظر می‌رسد آلمان در تلاش است با تقویت امنیت زیرساخت‌ها، ارائه‌ اینترنت پرسرعت و تصویب قانون امنیت فناوری اطلاعات، زمینه‌های افزایش توان آفند سایبری را فراهم کند. در نتیجه با توجه به انگیزه‌ این کشور در زنده کردن قدرت آلمان، در آینده شاهد نبردهای سایبری بین‌المللی خواهیم بود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار