عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد موجب افت کیفی پروژه‌ها شده است.
کد خبر: ۲۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 30 May 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استفاده از کارگران دارای مهارت در احداث و ساخت طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی علاوه بر بالا بردن کیفیت کار موجب جلوگیری از هدر روی سرمایه ملی می‌شود.

خبرگزاری فارس: عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد/ افت کیفی پروژه‌ها با کارگران غیر ماهر

در استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم وجود کارگران دارای مهارت، اما در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کارگران ماهر به کار گرفته نمی‌شوند و همین عامل موجب افت کیفیت پروژه‌ها شده است.

سید انتظام سهمگین معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همین خصوص گفت: از مجموع 157 پروژه عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته، در کمتر از 5 درصد این پروژه‌ها کارگران ماهر به کار گرفته شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار اداره‌کل تأمین اجتماعی تعداد کارگران ساختمانی نام‌نویسی شده استان به عنوان بیمه شده اصلی 9 هزار و 778 نفر است در حالی که طبق آمار اداره‌کل فنی و حرفه‌ای 10 هزار و 952 کارگر دارای کارت مهارت در استان وجود دارد.

این مسؤول اضافه کرد: با وجود آمار تعداد کارگران ماهر جای تعجب است که کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی به کار گرفته نمی‌شوند و این افراد در کجا مشغول به کار هستند.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی از دلائل مهم افت کیفیت پروژه‌ها و پایین آمدن عمر مفید پروژه‌ها می‌شود.

سهمگین تصریح کرد: بکارگیری و استفاده از نیروی کار غیر ماهر  موجب زمینه ساز بسیاری از حوادث کارگری است که استفاده از کارگران ماهر این آمار را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: استفاده از کارگران ماهر علاوه افزایش کیفیت پروژه‌ها از هدر روی سرمایه‌های عظیم ملی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه باید از قانون تمکین کنند گفت: کارگر در امر تولید نقش مهمی دارد و کارگران ساختمانی ماهر توقع دریافت دستمزد بیشتری دارند.

صابر مظاهری عنوان کرد: پیمانکاران به همین دلیل تمایلی به بکارگیری کارگران ساختمانی ماهر ندارند و به پرداخت حداقل دستمزد به کارکنان ساده و معمولی اکتفا می‌کنند و همین موضوع باعث بیکاری کارگران ماهر است.

وی با بیان اینکه همین امر موجب شده کارگران ساختمانی نیز رعبت چندانی نیز به کسب مهارت لازم نداشته باشند، افزود: کارگران ساختمانی ماهر و آموزش دیده به بخش خصوصی معرفی و در پروژه‌ها به کار گرفته شوند.

رئیس اتاق بزرگانی یاسوج خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی کارگران ساختمانی ماهر استان شد و افزود: به دلی نبود بانک اطلاعاتی از کارگران ساختمانی ماهر شناخت کافی از این افراد وجود ندارد و دستگاه‌ها و بخش خصوصی کارگران مورد نیاز خود را از خارج از استان جذب می‌کنند.

در ادامه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 هزار و 40  نفر در آزمون مهندسی ساختمانی فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که از این تعداد 10 هزار و 952 نفر کارت مهارت دریافت کردند.

فرج‌الله راد با بیان اینکه 10 هزار و 952 نفر دارای کارت مهارت تنها کارگران ساختمانی نیستند، افزود: تمامی صنوف از جمله طلافروشان و پزشکان و دیگر اصناف به دلیل پایین بودن نرخ بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی از این امر سوء استفاده کرده و به عنوان بی سواد در سامانه فنی و حرفه‌ای برای شرکت در آزمون کارگری شرکت کردند.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای مهم برای برون رفت از این مشکل ساماندهی صنف کارگران ساختمانی با فعال کردن بانک اطلاعاتی است.

این مسؤول اضافه کرد: در این صورت شناخت و دسترسی به این کارگران به سهولت انجام شود.

در ادامه سید موسی خادمی گفت: با بیان اینکه نقش کارگران ماهر ساختمانی در پیشرفت پروژه‌های عمرانی برجسته است، گفت: چرا باید با وجود بیش از 10 هزار کارگر ماهر در استان اما از این افراد ماهر در پروژه‌های عمرانی  استفاده نشود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: فنی و حرفه‌ای استان برای شناسایی تعداد دقیق کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار