یادداشت//داوود حشمتي
اين روزها و شب‌هاي محرم فرصتي است تا بعضي‌ها از خودنمايي مست غرور شوند. باورش شايد كمي سخت باشد. اما هنوز هستند كساني كه از سر ضعف دروني و بي اعتمادي به خودشان، ناچارند به اسباب و وسائل بيروني براي جلوه‌گري متوسل شوند.
کد خبر: ۳۰۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 09 October 2016
يادم هست در دهه هفتاد همين بساط براي موبايل برپا بود. چه افراد باهوشي كه از رهگذر همين ميل به «خودنمايي» ديگران نهايت استفاده را بردند و سودهاي كلان به جيب زدند. موبايل‌هايشان را اجاره مي‌دادند تا يك عده «بي‌نواي بدبخت» براي يك عده «بي‌نواي» ديگر فخر و تكبر بفروشند. حالا هم در برهمان پاشنه مي‌چرخند. فقط وسائل عوض شده است. اين بار «بي‌نواهاي بدبخت» براي مست شدن از تاييد و تشويق ديگران، شب‌هاي محرم ماشين هاي لوكس اجاره مي كنند.
 
مدير يكي از موسسات اتومبيل كرايه در خصوص وضعیت اجاره خودرو در ایام محرم گفته: «این ایام رونق خاص خودش را دارد و معمولا اجاره خودرو‌ها برای ۵ روز یا ۱۰ روز است که برخی برای داخل شهر اقدام به کرایه خودرو می‌کنند و برخی برای بازگشت به زادگاه خود در شهرستان‌ها اقدام به اجاره می‌کنند.»
 
او رفتارشناسي مشتريان را اينگونه تشريح مي‌كند: «معمولا در روز عاشورا و تاسوعا بیشتر مردم به محله‌های قدیمی خود یا زادگاه خود بر می‌گردند و این افراد سعی می‌کنند با کرایه خودروی مدل بالا نشان دهند که وضعیت زندگی آن‌ها در شهر خوب است و یا در تهران نیز سعی می‌کنند با این خودروهای به محله‌های خود بروند متاسفانه در صنف ما این موارد خود نمایی زیاد است و مخصوصا در این روز‌ها ما بیشتر شاهد این اتفاقات هستیم.»
اوج ذلت انساني جايي است كه قرار است ماشينت، لباست و موبايلت براي تو اعتبار و ارزش از ديگران «گدايي» كند. داشتن هر كدام از اينها وقتي متعلق به خودت هست عيب نيست. اما مفلوكانه و حقيرانه اجاره كردنشان براي نمايش تجمل فاجعه‌اي است كه زيرپوست اين جامعه مثل ژله در حال حركت خطرناكي است.
من يك اعتقاد مخصوص به خودم دارم كه نزديكانم هميشه از من شنيده‌اند. معتقدم تنها افرادي لايق هستند كه بتواني با آنها در استخر دو ساعتي را وقت بگذراني و موقع خداحافظي احساس كني هنوز تمايل داري در كنارشان بماني. چون در استخر هيچ چيز همراهشان نيست. نه ماشينش نه خانه اش، نه كت شلواري كه نشان مي‌دهد مدير دولتي است، نه يقه ديپلماتش، نه خدم و حشمش، نه كيف استادي دانشگاه و نه حتي لباس روحانيتش. خودش هست و خودش و ناچار است با تكيه بر هر چيزي كه در درونش دارد با ديگران ارتباط برقرار كند.
در زير ليست قيمت برخي از ماشين‌هاي لوكس براي اجاره در شب‌هاي محرم را مي‌بينيد:
 
بنز S500 (فول کامل) شبي يك ميليون و پانصد
 
پورشه باکستر (کروک) شبي يك ميليون و پانصد
 
پرادو نیو (دو درب) شبي ششصد هزار تومان
 
پژو ۲۰۶ شبي صدوبيست هزار تومان



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
عجب! پس ماشین پژو 206 من جزو ماشینهای لوکس بوده و ما خبر نداشتیم!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :