کد خبر: ۳۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 05 May 2015

اگر چه این روزها نجات جان انسان اهمیت بالایی یافته است، اما نجات محیط زیست هم کمتر از آن نیست.

محیط زیست به همه مکان ها و محیطهایی اطلاق می شود که در آنها زندگی جریان دارد و مجموعه ای از عوامل فیزیکی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تاثیر می گذارند.

دانش های متفاوتی در علم محیط زیست گنجانده شده که این موضوع نشانه گستردگی علم محیط زیست است.اما در جامعه ما موظف به حفاظت از آن هستیم و هر یک از ما سهمی در نگهداری از آن داریم چرا که انسان ارتباط مستقیم با این محیط داشته و زندگی اش وابسته به این محیط است. گاهی ناخواسته و خواسته عامل تخریب آن را فراهم می کند از این رو باید همه نسبت به این مهم آگاهی یابند تا مشکلات موجود رفع شود.

به همین دلیل برآن شدیم تا وضعیت محیط زیست همدان را بررسی کنیم تا هر یک از شهروندان متناسب با جایگاهش به نگهداری از آن آستین بالا بزند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز ممنوعیت ورود مردم به مناطق حفاظت شده خبر داد و گفت: از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد ماه شکار ممنوع بوده و با توجه به اینکه در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست و در فصل بهار شاهد زاد آوری گیاهان و جانوران هستیم برای بازدیدکنندگان از طبیعت محدودیت بازدید ایجاد می شود و این محدودیت ها تا 15خرداد ماه ادامه دارد چرا که در این مدت زمان موجودات حیات وحش مشغول زایمان هستند.

زمان زاد آوری گونه های شاخص مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در فصل بهار به وقوع می پیوندد و بهتر است شهروندان در این زمینه با مجموعه محیط زیست همکاری لازم را به عمل آورند.

در فصل بهار اکثر حیوانات آبستن بوده و یا دارای توله و جوجه هستند و در این دوران جوجه ها و توله ها وابسته به والدین خود بوده و نباید برای آنها نا امنی ایجاد کنیم چرا که والدین در شرایط نا امن نمی توانند وارد آشیانه و لانه خود شوند و برای بچه های خود تغذیه ببرند و به این ترتیب نظم جمعیت گونه ها در طبیعت بر هم می خورد.

وی نسبت به حمله حیوانات وحشی ازجمله گرگ به انسان هشدار داد و گفت: در فصل بهار به ویژه از 15 اردیبهشت گرگ ها برای توله های خود به جمع آوری طعمه می پردازند که توصیه می شود در این دوره از تنها گذاشتن سالمندان و کودکان در مناطق باز از جمله روستاها و باغات خودداری شود. اما در برخی موارد انسانها به دلایل مختلفی به زیستگاه های جانوران تجاوز می کنند و با حمله حیوانات از جمله گرگ مواجه می شوند.

از تالابهای همدان چه خبر؟

وی به وضعیت تالاب های همدان اشاره کرد و گفت: با توجه به اتفافاتی که طی سال های گذشته به وقوع پیوسته تمامی تالاب های همدان تحت تاثیر خشکی قرار گرفته و تنها تالابی که زنده است و نفس می کشد تالاب پیرسلمان است و بایدبرای جلوگیری ازخشکی این تالاب امور پیشگیرانه صورت گیرد.


بارش هایی که در آغاز فصل بهار امسال داشتیم هیچ تاثیری بر احیای تالاب ها نداشته چرا که علت خشکی تالاب ها تنها به نزولات جوی مربوط نیست و این بارش ها حتی مسکنی موقت برای تالاب ها نبود. تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده در استان همدان بوده که در حال حاضر در شرایط مساعدی به سر می برد و مشکل خاصی در خصوص این تالاب وجود ندارد و باید برای حفظ وضعیت مساعد این تالاب امور پیشگیرانه انجام دهیم.

یکی از راهکارهای مهم برای رفع خشکی تالابها و قدم اول در رفع مشکل آنها مسدود کردن حفر چاه های غیرمجاز در اطراف تالاب هاست. در صورتی که تمامی مجموعه ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و تمامی عوامل دست به دست یکدیگر دهند تالاب ها احیاء می شود. برداشت غیرمجاز از سفره های زیر زمینی موجب افت شدید آب منطقه شده که برای قدم اول باید از این گونه برداشت ها خودداری شود.

تالاب آق گل از جمله تالاب هایی است که در گذشته در وضعیت مساعدی به سر می برد اما به دلایل مختلف خشک شد و در حال حاضر در خشکی کامل به سر می برد. در صورتیکه تمامی عوامل دست به دست هم دهند تا مشکل خشکی تالابها رفع شود باید همراه با آن بارش نزولات جوی داشته باشیم تا زیبایی دوباره به تالاب ها بازگردد. بیلان آب در آق گل منفی بوده به گونه ای که میزان برداشت آب از این منطقه نسبت به ورود آب بسیار بیشتر بوده است و این روند آنقدر ادامه داشت که در نهایت شاهد خشکی تالاب آق گل شدیم.

تالابها فضایی برای پرندگان بومی منطقه است که با فراهم شدن شرایط و افزایش مساحت تالاب این پرندگان می توانند در حواشی تالاها به تخم گذاری بپردازند و زاد آوری کنند.

مدیریت زیست بومی بهترین راهکار احیای تالاب ها از جمله تالاب آق گل است که در حال حاضر در خشکی به سر می برد. برای نگهداری و مراقبت از تالاب های آبدار منطقه اعتباری در نظر گرفته شده تا با تجهیزات موجود بتوانیم وضعیت این تالاب ها را مساعد نگه داریم.

چرا غبار مهمان آسمان همدان شده است؟

فروردین امسال همدان به مدت چهار روز میزبان ریزگردها بوده است. امسال با توجه به خشکسالی ها در منطقه از جمله کشور عراق شاهد ورود ریزگردها به داخل کشور هستیم که استان همدان از این قاعده مستثنی نبوده و میزبان مهمانی ناخوانده است.

روز پنج شنبه 27 و جمعه 28 فروردین سال جاری درساعاتی از روز میزان غلظت غبار در آسمان استان افزایش یافت و بالاتر از حد استاندارد بود.

برای اعلام یک روز به عنوان روز آلوده باید از یک ساعت مشخص تا بازه زمانی مشخص هوا آلوده باشد و میانگین حاصل از آن اگر بالاتر از استاندارد باشد به عنوان روز آلوده معرفی می شود اما روز 27 و 28 فروردین سال جاری به علت اینکه در بازه زمانی کوتاهی شاهد غبار در آسمان بودیم به عنوان روز آلوده اعلام نشد.

در فروردین امسال چهار روز آلوده درآسمان استان داشتیم که این وضعیت در مقایسه با سال گذشته بالاست به گونه ای که در سال گذشته تنها سه روز بالاتر ازحد استاندارد بودیم اما در اولین ماه سال 94 چهار روز بالاتر از حد استاندارد بودیم. بارش های بهاری در استان همدان بسیار خوب بود اما منبع غباراز کشورعراق بوده که به طور چشمگیری در این مناطق با کاهش بارندگی مواجه شدیم.

واحدهای آلاینده محیط زیست شناسایی و برخی به دادگاه معرفی شدند

اگر واحدی در یک فصل آلودگی ایجاد کند و در فصل بعدی آلودگی نداشته باشد جزو واحدهای آلاینده به شمار می آید. واحدهای آلاینده ای که شناسایی شدند ؛به خود واحد برای رفع آلایندگی اخطارهای لازم داده شده است .تمامی واحدهای آلاینده تمایل زیادی دارند که به جمع شهرک های صنعتی بپیوندند و به این ترتیب آلایندگی آنها رفع می شود. چرا که ایجاد کوچکترین آلودگی در یک واحد واقع در شهرک صنعتی، واکنش شدید همسایگان را به دنبال دارد همچنین اگر واحدهای متفرقه جمع آوری و در یک جا مستقر شوند مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی صوتی رفع می شود.

برخی واحدها به خودی خود آلاینده بوده و بدون آلایندگی نمی توانند فعالیت داشته باشند که از جمله آن می توان به واحد سیلیس کوبی اشاره کرد اما این واحدها باید نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند.

شهرک های صنعتی همدان به سیستم تصفیه مرکزی مجهز بوده و واحدها مشکلی در حوزه آلایندگی فاضلاب ندارند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار