رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: اعتیاد و بیکاری مهمترین منکرات جامعه امروز هستند.
کد خبر: ۳۲۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 30 October 2016
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی یک‌شنبه (۹ آبان‌ماه) در  ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان اظهار کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده، اما باید بگوییم هنوز هم امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش‌شده است.
 
وی با بیان اینکه متأسفانه تمام مردم آن را یک واجب همگانی نمی‌دانند، ادامه داد: مردم نماز را به عنوان واجب و امر الهی پذیرفته‌اند، اما در مورد امر به معروف و نهی از منکر این باور را ندارند و این امر به چند علت وجود دارد که مردم در این راستا به خوبی همراهی نمی‌کنند؛ نخست اینکه این امر باید به خوبی برای مردم روشن شود که اگر انسان به امر به معروف و نهی از منکر عمل نکند همانند، نماز و روزه ماه رمضان که تکلیف الهی است، مرتکب گناه شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه باید در موضوع امر به معروف و نهی از منکر  فرهنگ‌سازی صورت گیرد، گفت: عدم توجه به امر به معروف هم مثل قضای نماز گناه است و باید بدانیم که امر به معروف و نهی از منکر دردسر دارد که متأسفانه برخی نمی‌خواهند دیگران از آنها ناراحت شوند و تحمل پیامدهای تذکر دادن را ندارند.
 
وی افزود: نکته سوم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بی‌تفاوتی عده‌ای است که معتقدند باید مردم آزاد باشند و در کار مردم نباید دخالت کرد که این گروه تحت عنوان آزادی و مباحث مربوط به آن، امر به معروف را محدودیت می‌دانند، این افراد استدلال‌های به ظاهر پسندیده را مطرح می‌کنند و می‌گویند که نباید آزادی مردم را محدود کرد و مزاحم آنها شد در حالیکه این امر درست نیست.
 
حکومت اسلامی موظف است مراقب محیط عمومی باشد  
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ضمن تأکید بر اینکه باید به افراد تفهیم کنیم کسی که وارد جامعه می‌شود دیگر در اختیار خود نیست و نباید به هر شکلی در محیط عمومی ظاهر شود، عنوان کرد: مردم باید بدانند در محیط عمومی افراد حق ندارند با هر پوششی وارد شوند، چرا که این رفتار او بر دیگران و خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد، حاکمیت جامعه اسلامی موظف است که مراقب محیط عمومی باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه حاکم جامعه اسلامی مسئول است اجازه ندهد انسان‌های خودسر و مرزشکن با هر اقدامی محیط عمومی را در جامعه اسلامی آلوده به گناه کنند، تأکید کرد: جامعه به منزله کشتی است و این موضوعات باید به خوبی برای مردم روشن شود تا آنها تفهیم شوند؛ بنابراین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مرحله اول باید به این موضوع توجه کند.
 
تقوی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۸ درصد مردم کشور به تشکیل حاکمیت اسلامی در این جامعه رأی داده‌اند، بنابراین در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر اهمیت ویژه دارد و حاکم جامعه اسلامی در اجرای آن مسئول است پس باید توجه کرد که امر به معروف یک دستور و حکم الهی است و نه خواهش و تقاضا.
 
وی بیان کرد: روش‌ها، موضوع مهم دیگری است که در این مسیر باید مورد توجه وافر قرار گیرد چرا که روش‌ها مانند ارزش‌ها مقدس است و چنانچه روش‌ها صحیح نباشد ارزش‌ها را هم زیر سوال می‌برد بنابراین با توجه به اینکه در کشور ما مردم در جایگاه بالایی قرار دارند، باید آنها را توجیه کرد وارد صحنه شوند و بدانند با منکر چگونه باید برخورد کرد.
 
هر مسلمانی باید موضع خود را در برابر منکرات مشخص کند
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر مسلمانی باید موضع خود را در برابر منکرات مشخص کند، گفت: مسلمانان باید به دیگران نیز بیاموزند در برابر منکرات تکلیف هر مسلمان مشخص باشد همان‌طورکه این موضع‌گیری را زیارت عاشورا تبیین کرده که چگونه منکرات را طرد و معروفات را حمایت کنیم.
 
وی با بیان اینکه نمی‌شود حسینی بود و گاهی با یزید و یزیدیان نوشابه خورد، تشریح کرد: از تعالیم عاشورا و زیارت عاشورا آموخته‌ایم تمام کسانی‌که جنگیدند، امکانات جنگیدن با امام حسین(ع) را فراهم کردند، در این امر مُبلغ شدند یا در گوشه‌ای نشستند و بر جنگ با سیدالشهدا(ع) رضایت دادند، در ریخته شدن خون حضرت شریک هستند و این دعا را می‌کنیم که خداوند برائت از آنها را رزق ما قرار دهد.
 
تفاوت نسبت به منکرات را باید در نهاد مردم بشناسانیم
 
تقوی تأکید کرد: تفاوت نسبت به منکرات را باید در نهاد مردم بشناسانیم به گونه‌ای که مردم با مشاهده هر منکری چهره خود را درهم کنند و تنفر خود را نسبت به آن ابراز کنند چرا که محتوای زیارت عاشورا یعنی امر به معروف ونهی از منکری که پله پله بوده و دارای مراحل است.
 
وی ادامه داد: اگر انسان در برابر منکر توان مقابله ندارد، باید با چهره درهم رفته، تنفر خود را نشان دهد و این‌گونه با اهل معاصی برخورد کند همچنین برخورد اثباتی نوع دیگری از برخورد با نهی از منکر است به طوریکه اگر خوبی‌ها و معروفات علم شود و شعائر را تعظیم کند دیگر فضای جامعه مملو  از خوبی‌ها می‌شود و فرصتی برای جلوه‌گری‌ منکرات نخواهد بود و در این شرایط راه برای ایجاد منکرات بسته خواهد شد که نماز جمعه و راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن از آن جمله‌ هستند تا میدانی برای منکرات باز نشود.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات موثر در حذف منکرات اقدام عملی است تا زمینه ایجاد راه درست برای افراد جامعه فراهم شود، عنوان کرد: مسئولان در حوزه امر به معروف و نهی از منکر دارای وظیفه سنگینی هستند بنایراین مدیران باید بدانند نحوه زندگی و حتی نوع برخوردشان با مردم فرهنگ‌ساز است.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه منکرات مهمتری در جامعه وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: بیکاری و فقر از مواردی هستند که باید برای مردم به عنوان منکر معرفی شوند چرا که روایت است اگر معاش مردم مناسب نباشد، معاد هم ندارند و این امر دلالت بر اهمیت معاش مردم دارد.
 
پیاده کردن معماری غربی در جامعه اسلامی منکر است 
 
وی افزود: اثبات شده در صورت وجود فشارهای بالای اقتصادی بر مردم و همین‌طور دعواهای حزبی، حضور در نمازجمعه و مساجد نیز کاهش یافته، آلوده کردن محیط زیست هم از دیگر منکرات بوده و با توجه به اینکه شهرسازی ما بیمار است، پیاده کردن معماری غربی در جامعه اسلامی نیز یک منکر محسوب می‌شود.
 
وی اعتیاد، اسراف آب، نبود استاندارد و کیفیت در کالا و محصولات را از دیگر منکرات موجود در جامعه برشمرد و گفت: امروز تمایل به آمریکا و بسترسازی برای سوق گرفتن به سمت آمریکا منکر است این در حالیست که فتنه‌گران حق میراث‌داری ارزش‌های خون شهدا را ندارند بنابراین فتنه منکری بزرگ است.
 
امنیت پایدار و وحدت، جزو معروفات است
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امنیت پایدار جزء معروفات است، گفت: نیروهای امنیتی باید تشویق و تقویت شوند بنابراین مسئولان در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید به این امر توجه داشته باشند و امنیت پایدار را به عنوان معروف به مردم معرفی کنند.
 
وی وحدت جامعه را از دیگر معروفات دانست به طوریکه هرکس به تفرقه دامن بزند منکر بزرگ را گسترش داده است، عنوان کرد: اشرافی‌گری هم باید به عنوان منکر به جامعه معرفی شود.
 
تقوی تصریح کرد: منکرات و معروفات باید اولویت‌بندی شده و بر اساس آن در این حوزه تصیمات اتخاذ شود، به عنوان مثال مردم باید بدانند حمایت از رزمندگان و تجلیل از شهدای مدافع حرم معروف و وظیفه است چرا که این امر  در جهت تببین معروفات و طرد منکرات است.
 
این مقام مسئول در پایان یادآور شد: خوشبختانه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در استان همدان وحدت و یکپارچگی وجود دارد و این امر خود معروف است به طوریکه عواملی چون کاهش ۲ درصدی طلاق، کاهش ۳۰ درصدی سرقت و افزایش نرخ باروری در همدان نشان‌دهنده پیشرفت استان در این زمینه است. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار