کد خبر: ۳۴۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ 12 December 2016


به گزارش تابناک اردبیل، یکی از ضروریّات اجتناب ناپذیر جوامع انسانی ، رواج و نهادینه شدن تحقیق و پژوهش است . واژه ی تحقیق که از حیث لغوی به معنی « پيدا كردن حقيقت و به كنه يك امر و مطلب رسيدن» دانسته شده ، اصطلاحاً به اعمال روش هاي توأم با طرح و انديشه ی بی طرفانه براي كشف حقيقت و پاسخ گویی به پرسش ها تعبیر می شود .

میل به شناختن و کشف رازها ، ریشه در فطرت انسان دارد که پس از گذر سنین کودکی به مرور ، در سنین بالاتر امري اكتسابي مي شود و پژوهش گری به نسبت زمينه هاي ذهني و آگاهي هاي افراد ، براي همگان ميسّر می گردد .

پژوهیدن اگرچه در طول حیات بشر یکی از بایدهای اثرگذار در زندگی او بوده ، امروزه با شدّت یافتن رقابت های علمی و مدنی ، ارزش و اهمّیّت مضاعف یافته است بنابراین ضرورت دارد بادرک صحیح این حقیقت و با نگاهی جدّی به آثار و برکات نهادینه شدن پژوهش در جامعه ، این نکته را به خویشتن خویش بقبولانیم که غفلت های کوچک از ماهیّت و اهمّیّت پژوهش در عصر کنونی که جوامع با سرعتی شگفت انگیز به سمت دانش محوری ، اکتشافات و اختراعات مختلف و نهایتاً فتح قلّه های علم و فنّ آوری پیش می روند ، ممکن است لطمات بزرگ و جبران ناپذیری را به آینده ی جامعه ی ما وارد کنند.

واقعیّت این است در شرایط امروزی هر كشوري بخواهد از قافله ی شتابان پيشرفت هاي علمي عقب نماند و بتواند از حقوق خود دفاع نمايد، هيچ راهي جز آن كه سهم مناسبي را در افزايش دانش بشري به عهده بگيرد ندارد و اين مهمّ جز با پژوهش مداری تحقّق نخواهد يافت بنابراین به جرات می توان هزینه کردها در حوزه ی پژوهش را نوعی سرمایه گذاری برای ساختن آینده دانست.

جای بسی افتخار و مباهات است که ارزش بنیادین دانایی ، دانش مداری و علم اندوزی که یقیناً از راه مطالعه و تحقیق ممکن می شود ، مورد تاکید ویژه ی دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی قرار گرفته و این پرسش پرمفهوم قرآن کریم در بخشی از آیه ی نهم سوره ی مبارک الزّمر «... قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ... » که طیّ آن پروردگار متعال ، صراحتاً اهمّیّت دانایان و دانایی را به انسان ها گوشزد کرده از جمله شهود این مدّعاست .

علاوه بر آموزه های اسلامی ، در ادبیات ملّی ماهم مفصّلاً به این موضوع پرداخته شده است و این رویکرد که ادب بی کران فارسی انسان ها را حتّی از دوره ی کودکی شان به انس با کتاب و نهایتاً مطالعه و پژوهش دعوت کرده از افتخارات فرهنگی کشور ما به شمار می رود.

دعوت به این امر انسان ساز ، به تعابیر مصرّح در آثار ادبی امروزی ختم نمی شود بلکه بسیاری از دانشمندان ادبی ایران در عصر کهن و در ادبیات کلاسیک نیز به این موضوع توجّه کرده اند تا جایی که مثلاً فردوسی ، شاعر نام آشنای ادب حماسی ایران و جهان بارها ، از جمله در بخش آغازین شاهنامه با بیت معروفش « توانا بود هرکه دانا بود / زدانش دل پیر برنا بود » دانایی را معادل توانایی دانسته و برکات دست یابی به دانش و درحقیقت مطالعه و پژوهش را به مخاطبان گوشزد نموده است. این مرد ارزنده ی ادب فارسی ضرورت دیگری را نیز در این حوزه مطرح ساخته که توامانی دانش و پرهیزگاری است . برای اثبات این نظر می شود به بخش 3 داستان بوزرجمهر در شاهنامه به عنوان نمونه ای روشن التفات داشت . در این مقال ، فردوسی با این توصیه که « ز دانش نخستین به یزدان گرای / که او هست و باشد همیشه به جای / بدو بگروی کام دل یافتی / رسیدی به جایی که بشتافتی » بیان نموده ، فرد دانشمند حتماً باید پرودگار بزرگ را بشناسد و از دانش خود برای نزدیک شدن به خداوند خویش بهره جوید زیرا منشا و مبدا دانش ، ایزد یگانه است و بی تردید هر کس خدا را بشناسد برای کسب و حفظ رضایت او از روی دانایی و نه به صورت کورکورانه خواهد کوشید .

بی گمان برای ترویج پژوهش در جامعه تا حدّی که هیچ فردی از افراد اجتماع خود را بی نیاز از تحقیق و یا استفاده از نتایج تحقیقات علمی دیگران نداند از راه های مختلفی می توان گام برداشت و در این بین به نظر می رسد یکی از راه های متوجّه ساختن افکار عمومی به آثارمثبت نهادینه شدن پژوهش در جامعه ، آموزش صحیح و ترویج ادبیّات فارسی باشد زیرا این سرمایه ی فرهنگی گران سنگ از قرن ها پیش پیام های بی شماری را درباره ی ابعاد و ثمر پژوهش در بطن خویش انتقال داده و به امروزیان رسانده است.

نامیده شدن روزی از روزهای سال به نام روز پژوهش می تواند فرصت و انگیزه ای برای فرهنگ سازی لازم درراستای گسترش این مهمّ باشد تا در پس نهادینه شدن امر ، آثار و نتایج شیرین آن عاید جامعه شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
بسیار عالی استاد نوذریان
پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است (توسعه سرمایه )
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
باسلام و تشکر ، مطلب کاملا درست و منطقی است اما افسوس که در جامعه ما حمایت خاصی از پژوهشگران به عمل نمیاید . امیدواریم این گونه مقالات و آگاهی بخشی ها منجر به نتایج مفید و رونق پژوهشگری شوند...
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
سلام استاد گرامی ، شما چند سال پیش در دانشگاه جامع استاد ما بودید هنوز هم بسیاری از فرمایشاتتان یادم هست و باز مثل آن روزها که خیلی زیبا حرف میزدید بسیار زیبا می نویسید ولی افسوس که در جامعه ما که بنا به اعلام مسئولان هزاران مدرک به دست دکترا بیکار می گردند نه برای علم ونه برای تحقیقات خریداری به چشم نمیخورد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار