برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان نی ریز انجام شد.
کد خبر: ۳۴۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 14 December 2016
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز: برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان نی ریز انجام شد.

 پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در نی ریز
 
 جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برنامه پایش و سرشماری پرنده وحشی هوبره در دومنطقه شهرستان انجام شد.

وی ادامه داد:این برنامه در منطقه ای آزاد و همچنین  حاشیه شرقی دریاچه بختگان به اجرا در آمد. در این دو زیستگاه تعدادی هوبره که احتمالاً از نوع بومی هستند، مشاهده و آمار برداری گردید.

 جواد مهدی پور در خصوص این موضوع اظهار داشت : هوبره با نام علمی chlamydotis undulata از خانواده Otidae بوده که در ایران شامل سه گونه زنگوله بال ،میش مرغ و هوبره است . هوبره جثه ای در حدود ٦٠ تا٦٥ سانتی متر با پاها و گردنی بلند و چشم درشت و زرد رنگ و پر و بالی به رنگ قهوه ای شنی و خاکستری رنگ دارد و حدود دو تا پنج کیلو وزن دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نی ریز بیان کرد: زیستگاه این پرنده در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی کویری استپی و دشتی است که دارای پوشش گیاهی پراکنده و تنک هستند و این پرنده بصورت بومی یا مهاجر در این زیستگاه ها زیست می کند و حدود دو سوم کشور واجد شرایط زیستی برای این پرنده می باشد .

وی درپایان در ازمشکلاتی که برای این پرنده وحشی وجود دارد گفت: بدلیل شکار بی رویه و تخریب زیستگاه هایش در حال حاضر به شدت کمیاب شده است به طوریکه در لیست قرمز AUCN به عنوان گونه های در حال انقراض قرار گرفته و در ایران نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان گونه حمایت شده اعلام گردیده و بهای ضرر و زیان حاصله از شکار این گونه مبلغ دویست میلیون ریال می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار