کد خبر: ۳۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۳ 24 May 2015
به گزارش تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تبیین عملکردش در وزارت علوم از زمان تصدی این پست پرداخت و اظهار کرد:سعی کردیم طی پنج ماه اخیر یک شناسایی از ابعاد مختلف فعالیت در وزارتخانه داشته باشیم.

وی افزود: شورای برنامه ریزی درسی فعالتر از گذشته شده و 15 برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی تا دکترا برای علوم انسانی و همچنین 54 برنامه درسی جدید بین رشته ای تصویب و 35 برنامه درسی در سطوح مختلف مورد بازنگری قرار گرفت.

فرهادی ادامه داد: در زمینه پژوهشی علاوه بر تاسیس 5 کوریکو علم و فناوری در 5 استان مراکز رشد و 3 پارک جدید نیز تاسیس شدند در اواخر سال گذشته نیز اجلاس وزارت علم و فناوری ، تاسیس مراکز تحقیقات نوآوری و تکنولوژی  و تجاری سازی را داشتیم همچنین آیین نامه های پژوهش محور، برگزاری کنکورهای مختلف کارشناسی ارشد و دکتری و بازنگری و استخدام هیأت علمی، برقراری ارتباط علمی بیرون از کشور، تمرکز زدایی و جذب دانشجویان بورسیه از 47 کشور از جمله برنامه های وزارت علوم جهت گسترش فعالیت‌های پژوهش بوده است.

وزیر علوم با اشاره به آماده سازی طرح اولیه رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: 2600 موسسه آموزش عالی داریم که از این تعداد بیش از 160 موسسه عنوان دانشگاه را دارند.

وی افزود: اواخر سال گذشته شاخص های لازم احصاء و 20 دانشگاه برتر و 10 دانشگاه تیپ یک را معین کردیم که این دانشگاهها باید ماموریت های مشخص‌تری را دنبال کنند. دانشگاههای تهران، امیر کبیر، شریف، علامه طباطبایی، شیراز، مشهد، اصفهان در ردیف دانشگاه های برتر قرار می گیرند.

فرهادی تاکید کرد: طرح رتبه بندی دانشگاه‌ها باید تا پایان تابستان به صورت جامع و کامل اجرا شود زیرا برای این دانشگاه‌ها برنامه جامعی داریم.

وزیر علوم ادامه داد: جایگاه کشور ما از نظر علمی به رتبه 15 رسیده همچنین آمار شاخص سرمایه انسانی کشور ایران در رتبه 80 قرار دارد که در سال 2013 رتبه ایران 94 بوده است اما در منطقه رتبه ما اول بوده است.

وی همچنین گفت: از جمله برنامه های وزارت علوم برای تقویت رشد علمی و کیفیت آموزش عالی تقویت آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها است و قرار بر این است که تعداد آزمایشگاه های مرکزی از تعداد 50 به 80 برسد لازم به ذکر است که در حال حاضر هزار میلیارد تومان برای  خرید تجهیزات آزمایشگاهی این مراکز پیش فاکتور شده است.

وزیر علوم افزود: برای ایجاد نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها نظارت‌هایی از طریق معاونت فرهنگی صورت می‌گیرد و همین طور برنامه‌هایی اجرا شده است از جمله این برنامه‌ها وجود کرسی آزاد اندیشی و سخنرانی و فعالیت‌های گسترده تر حوزه های فرهنگی، قرآنی و  تشکیل برگزاری هیأت های سه نفره است همچنین کانون‌های ادبی،هنری دانشجویی، مسابقات مختلف، تشکل همایش در 500 دانشگاه، تشکیل اتاق‌های فکر در 30 استان از جمله این برنامه‌هاست همچنین  در هفته جاری توجه به نقد و اظهارنظر  موضوعات توسط شورای اسلامی تصویب شده است .

وی گفت: از برنامه های حفاظت از حریم دانشگاه‌ها این است که برنامه های علمی باید زمینه فرهنگی داشته باشد و تشخیص به موقع افراد در دانشگاه‌ها محقق شود در بخش فرهنگی برگزاری جشنواره دانشجویی ، اردوهای رضوی برای ده هزار دانشجو، جشنواره ملی علمی فرهنگی برگزار می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها هیئت‌های  نظارت معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه و نماینده وزارت خانه در دانشگاه بر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نظارت دارد.
تعیین تکلیف روسای حدود31 دانشگاه در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزیر علوم درباره تاخیر طولانی در انتصابات روسای برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران گفت: طبق آیین نامه مدیریت روسای دانشگاهها باید از سوی وزیر علوم پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مورد موافقت قرار بگیرد و سپس حکم از سوی وزیر علوم ابلاغ شود.

فرهادی ادامه داد: حدود 35 دانشگاه هنوز با سرپرست اداره می شوند و بنده روسای حدود 31 دانشگاه را برای بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم. ارسال این پیشنهادات بموقع از سوی بنده انجام شده و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف می شوند. اکنون تنها دو سه دانشگاه سرپرست دارند که جدید هستند و باید مراحل بررسی و ارزیابی آنها بگذرد.

وزیر علوم در پاسخ به اینکه مهلت شش ماه سرپرستی در برخی دانشگاهها گذشته است گفت: بله این زمان گذشته اما ما در زمان مقرر روسای دانشگاهها را به شورای عالی معرفی کردیم و منتظر رای آوردن آنها در شورا هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر افراد پیشنهادی در شورا رای نیاورند تکلیف چه می شود اظهار کرد: اگر رای نیاورند باید بلافاصله افراد جدید را معرفی کنیم. ولی همه رای می آورند چون رایزنی کرده ایم.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار