کد خبر: ۴۰۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲ 25 January 2017

به گزارش روزنامه جهان صنعت: در جریان معاملات روز گذشته اگر چه نماگر بازار با ریزش 1014 واحدی مواجه شد و به کانال 78 هزار واحد سقوط کرد اما انتظار می‌رود تحت‌تاثیر این بازگشایی بانک‌ها شاهد پایان رکود شش ماهه بازار سهام باشیم. روند داد‌وستدهای بازار سهام نسبت به روزهای گذشته پر رونق تر بود و حجم و ارزش معاملات تا حدودی افزایش داشت با این وجود تحت تاثیر بازگشایی نماد بانک ملت شاخص بورس با ریزش به کانال 78 هزار واحد سقوط کرد. شاخص بورس اگرچه تحت تاثیر بازگشایی بانک ملت با افت مواجه شد اما با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده سهامداران می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سهام متصور بود. ضمن اینکه نماد معاملاتی این بانک خیلی زود با افزایش تقاضا مواجه شد و در مدت زمان کوتاهی رشد پنج تومانی را به ثبت رساند. همچنین این بانک نسبت به سایر بانک‌های بورسی و فرابورسی عملکرد مطلوب‌تری داشته به طوری که سود 102 ریالی را پیش‌بینی کرده و به گفته معاون گروه مالی ملت، در عملکرد شش ماهه تلفیقی، حدود هشت تومان را محقق کرده اما سایر بانک‌ها اعلام زیان کرده‌اند. بنابراین با توجه به حجم تقاضا در این نماد، انتظار می‌رود در مدت زمان مناسبی‌ این بانک بزرگ بورسی به قیمت‌های قبلی بازگردد. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته شاخص بورس با سقوط 1014 واحدی مواجه شد و ضمن سقوط به محدوده 78 هزار واحدی در 78 هزار و 249 واحد به کار خود خاتمه داد. با این وجود شاخص کل هم‌وزن با رشد 32 واحدی به 15 هزار و 589 واحد رسید. در این میان نمادهای «وبملت، فارس و پارسان» با رشد 864، 54 و 49 واحدی بیشترین تاثیر منفی و «خساپا و خودرو» با رشد 21 و 14 واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. ارزش روز بازار سهام شرکت‌های بورسی نیز به 327 هزار و 579 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل کاهش 4283 میلیارد تومانی داشته است. همچنین در جریان معاملات روز گذشته 117 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش 178 میلیارد تومان در 57 هزار و 318 دفعه بین سهامداران دادوستد شد که «خپارسح» با داد‌وستد 515 میلیون سهم بیشترین حجم عرضه و «وبملت» با ارزش 1/13 میلیارد تومان بیشترین حجم تقاضا را از آن خود کردند. از مهم‌ترین رویداد‌های روز گذشته بازار سهام می‌توان به بازگشایی نمادهای «وبملت، حپترو، فرآور، قپیرا و ساملن» و توقف نمادهای «کسرا و غبهنوش» اشاره کرد.
فرابورس
روند معاملات روز گذشته فرابورس نیز اگرچه متعادل بود اما این شاخص نیز مانند بورس با افزایش عرضه مواجه شد و با افت سه واحدی در محدوده 837 واحد به تثبیت رسید. این در حالی است که نمادهای «مارون، شاوان، بپاس، شراز و دماوند» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. ارزش روز بازار سهام شرکت‌های فرابورس در دو بازار معاملاتی اول و دوم نیز به 51 هزار و 365 میلیارد تومان رسید که «غشهداب» با داد‌وستد 3/11 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و «چکاپا» با ارزش دو میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. از مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته بازار سهام می‌توان به بازگشایی نمادهای «کی بی شی» و توقف نمادهای «شلیا و دبالک» و عرضه اولیه «غگلپا» اشاره کرد. در جریان معاملات روز گذشته سیمانی‌ها و خودرویی‌ها معاملات پر‌رونقی داشتند و سایر صنایع بورسی عملکرد پر‌نوسانی را به نمایش گذاشتند. همچنین در معاملات روز گذشته بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس با معامله حدود 4/1 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 321 میلیارد ریال همراه شد. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم با خرید و فروش 163 هزار ورقه به ارزش 139 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد. این سری اسناد خزانه با قیمت پایانی 855 هزار و 741 ریال به بازدهی ساده 25 درصدی رسید همچنین معاملات 41 میلیارد ریالی اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در حالی رقم خورد که قیمت این اوراق در بازه قیمتی 724 تا 754 هزار ریال دادوستد شد. بیشترین قیمت این اوراق به تسه فروردین 95 و کمترین آن به تسه مرداد 93 اختصاص داشت.
سیمانی‌ها
کلیه نمادهای این گروه تحت تاثیر اخبار مثبت متعدد از جمله خرید دو میلیون تن سیمان و ورود سیمان صادراتی به بورس کالا و همچنین احتمال افزایش قیمت این محصول در روزهای آینده در دقایق ابتدایی با افزایش تقاضا مواجه شدند اما در میانه‌های بازار شاهد افت نسبی در قیمت اکثر نمادهای این گروه بودیم به طوری که تنها نمادهای «سهرمز، ساراب، سبزوا و سبجنو» موفق به حفظ صف خرید شدند.
خودرویی‌ها
نمادهای این گروه با نزدیک شدن به سطح حمایتی با افزایش تقاضا مواجه شدند و در قیمت‌های مثبت مورد داد‌وستد قرار گرفتند. به طوری که دو نماد «خساپا و خودور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود «خدیزل و خبهمن» تنها نمادهای سرخ پوش این گروه بودند.
قندی‌ها
تمامی نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند و در محدوده منفی مورد داد‌وستد قرار گرفتند. «قثابت» تنها نماد مثبت این گروه بود.
فلزات اساسی
روند معاملات نمادهای این گروه با وجود رشد قیمت جهانی فلزات اساسی عملکرد پرنوسانی را به نمایش گذاشتند. با این وجود رشد حجم و ارزش معاملات در میان نمادهای این گروه می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای سهامداران باشد.
بانک‌ها
نمادهای گروه بانک اگر چه در طول بازار عملکرد ضعیفی داشتند اما تحت تاثیر بازگشایی نماد وبملت با افزایش تقاضا مواجه شدند در همین حال انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد بهبود نسبی در روند معاملات این گروه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :