مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی از اجرایی شدن فاز نخست طرح بین‌المللی ترسیب کربن در وسعت ۱۵۰ هزار هکتار و ۱۵ روستا در شهرستان نهبندان خبر داد.
کد خبر: ۴۳۶۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 07 June 2017
علیرضا نصرآبادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون پروژه‌های بین‌المللی اظهار داشت: در بین 32 استان کشور ترسیب یک پروژه بین‌المللی جدید در دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به معضلات طبیعی که در سطح جهانی و منطقه‌ای وجود دارد افزود: بحث رشد بی‌رویه صنعت بدون توجه به جایگاه منابع طبیعی و محیط زیست پیرامونی آن، گسترش آلاینده‌ها، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، شدت بارش‌ها و کاهش حجم آن و خشکسالی، سیلاب و طوفان‌های شدید و پدیده گرد و غبار را به همراه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: افزایش جمعیت و نیاز به منابع غذایی بیشتر نیز باعث تغییرات نادرست کاربری زمین و تبدیل جنگل‌ها و مراتع به اراضی کشاورزی، فرسایش خاک و افت کیفی و کمی منابع آب زیر زمینی و نشست سفره‌ها شده است. 

نصرآبادی تصریح کرد: این موارد ایجاد زمینی ناامن به لحاظ اکوسیستم ناپایدار، توسعه طلبی قدرت‌های بزرگ بدون لحاظ کردن منافع بین‌المللی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه این احساس خطر جدی منجر به تغییر نگرش جامعه بین‌المللی و حساسیت نسبت به سرنوشت کره زمین و توجه به حرکات همگانی و مشارکت جوامع بین‌المللی برای رفع و یا کاهش اثر پدیده‌ها و آسیب‌ها شده است خاطرنشان کرد: این امر باعث برنامه‌ریزی و پراکنش راهبردها متناسب با ظرفیت‌ها و بستر فعالیت در کشورها و مناطق مختلف جهان و الگوسازی، آموزش و ترویج الگوهای موفق تراز بین المللی در راستا رفع معضلات موجود شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به ارزیابی عملکردها و معرفی الگوهای موفق از پروژه‌های بین‌المللی  یادآور شد: در این راستا سازمان‌های بین‌المللی و صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی تامین کننده منابع مالی بلاعوض پروژه‌های بین‌المللی زیست محیطی هستند.

نصرآبادی به اهداف اصلی پروژه‌های بین‌المللی متناسب با مقیاس و عرصه‌های کاری اشاره کرد و اظهار داشت: در تراز جهانی کاهش گازهای گلخانه‌ای جو زمین، در سطوح منطقه‌ای و ملی ارتقاء و افزایش پوشش گیاهی و مرتعی و در مقیاس محلی نیز ایجاد اشتغال پایدار و معیشت مناسب برای توانمندسازی جوامع محلی برای کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی از جمله اهداف اصلی پروژه‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به سیاست و راهبرد اجرای پروژه‌های بین‌المللی افزود: استفاده از مشارکت جوامع محلی و مردمی در تمام مراحل آسیب‌شناسی و اولویت‌بندی مشکلات، طراحی و برنامه‌ریزی، اجرا و بهره‌برداری و مراقب و پایش و ارزیابی مورد توجه است همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در هر منطقه با شرط حفظ منابع پایه تولید و ایجاد و برقراری انسجام درون بخشی و برون بخشی از جمله سیاست‌ ها  و راهبردهای اجرای پروژه‌های بین المللی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و استان در این برنامه‌ها گفت: به لحاظ شدت آسیب‌های وارده به عرصه‌های منابع طبیعی استان ناشی از مهاجرت افاغنه در تهاجم شوروی به افغانستان از اولین الگوهای پروژه‌ها در ایران و استان خراسان، منطقه شاهرخت انتخاب شد.

نصرآبادی با بیان اینکه ارزیابی‌ها و موفقیت‌های طرح باعث الگوی توسعه یافته‌تر ترسیب کربن در حسین‌آباد سربیشه شد تصریح کرد: عملکرد مناسب و روند رو به رشد سیاست‌ها، پروژه RFLDL در 3 قلعه سرایان را رقم زد و همین الگوها باعث توسعه و ایجاد طرح تعمیم ترسیب کربن در 21 استان شد و الگوی موفق قلعه گنج کرمان نیز برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیریهای انجام شده فرمانداران برای اجرای این پروژه در شهرستان‌های استان در سال جاری نیز قول مساعد داده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: احیای اراضی شور و مراتع و جنگل‌ها در سرایان یکی دیگر از پروژه‌های بین‌المللی اجرا شده در استان است که اجرای موفق این پروژه نیز سبب شده که این طرح به مدت دو سال دیگر تمدید شود.

نصرآبادی یادآور شد: امسال با پیگیری‌های انجام شده به صورت مجدد پروژه بین‌المللی طرح ترسیب کربن جدید در دو استان کشور از جمله شهرستان نهبندان خراسان جنوبی (حد فاصل شوسف تا مزار سید علی) و شهرستان جاجرم خراسان رضوی اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، توانمندسازی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت‌های منطقه و کاهش آلایندگی‌های جوی و حفظ پوشش گیاهی منطقه از جمله اقدامات پیش‌بینی شده در این طرح است.

وی از اجرایی شدن فاز نخست این طرح در وسعت 150 هزار هکتار و 15 روستا به مدت پنج سال خبر داد و بیان کرد: در سال نخست از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع اعتباری بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان به این طرح اختصاص داده شده که این اعتبار در سال‌های بعد با ضریب افزایشی خواهد بود.

نصرآبادی با بیان اینکه در مجموع در پنج سال حدود شش میلیارد تومان اعتبار ملی برای این پروژه اختصاص داده می‌شود گفت: همچنین این پروژه‌های بین‌المللی اعتبارات ارزی بین‌المللی و استانی نیز خواهند داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه سهم اعتبارات ارزی این پروژه تا خردادماه مشخص خواهد شد اظهار داشت: در این راستا  نیاز است که استان نیز توجه ویژه‌ای به این طرح داشته باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار