مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به دپوی حدود 300 تا 400 هزار تن کمپوست تولیدی در کرمانشاه، گفت: کمپوستی که در کرمانشاه تولید می‌شود کاملا تایید شده و فاقد هرنوع آلایندگی از جمله فلزات سنگین است.
کد خبر: ۴۹۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 10 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،هایده شیرزادی ، با اشاره به تولید روزانه حدود 700 تن زباله در شهر کرمانشاه، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این زباله ها به کود کمپوست تبدیل می‌شود و تولید روزانه کمپوست در کرمانشاه حدود 180 تن است.

وی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر 300 تا 400 هزار تن دپوی کمپوست در کرمانشاه داریم.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با بیان اینکه کمپوستی که در شرکت بازیافت کرمانشاه تولید می‌شود همه استانداردهای لازم را دارد و آزمایشات مربوطه روی آن انجام شده، تاکید کرد: این کمپوست کاملا تایید شده و فاقد هرگونه آلاینده است.

شیرزادی خاطرنشان کرد: اگرچه این کمپوست تمامی استانداردهای ملی را دارد، اما وزارت جهاد کشاورزی به این استانداردها بسنده نکرده و نمونه‌گیری و آزمایش کمپوست از سوی مرکز تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم انجام شده و هیچ نوع مشکلی در آزمایشات وجود نداشته است.

وی مصرف اصلی کمپوست را به عنوان کود در بخش کشاورزی دانست و یادآوری کرد: متاسفانه هنوز یارانه‌ای برای خرید کود کمپوست به کشاورزان داده نمی‌شود و این در حالیست که برای کودهای شیمیایی یارانه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون قیمت کود کمپوست برای کشاورز گران تمام می‌شود، ادامه داد: این کود با قیمت کیلویی 50 تومان به دست کشاورز می‌رسد، اما چون میزان مصرف آن بالاست هزینه بالایی برای کشاورز دارد.

شیرزادی تاکید کرد: تنها راه مصرف کمپوست تولیدی توسط کشاورزان در نظر گرفتن یارانه برای آنها است.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر شهرداری بابت امحای زباله از شهروندان هزینه دریافت می‌کند و این هزینه را به صورت یارانه به کود کمپوست اختصاص داده و کود را رایگان دراختیار کشاورزان قرار می‌دهد، اظهار کرد: اگر شهرداری بتواند بابت هر کیلو کمپوست 80 تومان به ما بدهد، ما هم می‌توانیم کمپوست را رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم. 

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه عنوان کرد: کود کمپوست نوعی کود ارگانیک به شمار می‌رود که برای حفاظت از آب، خاک و حفظ منابع موجود استفاده از آن ضروری است .

شیرزادی با انتقاد از اینکه هنوز فرهنگسازی برای استفاده از کود کپوست صورت نگرفته، افزود: مصرف کود کمپوست نوعی سرمایه‌گذاری برای بهبود کیفیت خاک در آینده است. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار