منطقه سرگذر همدان با آغاز فصل گرما رنگ و بوی نوبرانه‌ها را به خود گرفته است، میوه‌هایی که گویی با یک ظرافت و هندسی خاص، هرمی شکل روی هم چیده شده و همه را برای خرید وسوسه می‌کند.
کد خبر: ۶۱۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ 30 May 2018
منطقه سرگذر همدان با آغاز فصل گرما رنگ و بوی نوبرانه‌ها را به خود گرفته است، میوه‌هایی که گویی با یک ظرافت و هندسی خاص، هرمی شکل روی هم چیده شده و همه را برای خرید وسوسه می‌کند.

به گزارش فارس، گرمای تابستان در لباس آخرین فصل بهار که ابتدایش با نزول برکات الهی و خنکی دلچسبی همراه بود، اکنون رخ نموده و در ماه رحمت الهی متبلور شده است؛ هرچند شاید تحمل گرمای هوا برای روزه‌داران کمی سخت باشد، اما با چرخی در خیابان‌های اصلی شهر شاهد پویایی شهر و شهروندان هستیم که گویا روزه‌داری نیز آن‌ها را از حضور در بازار و خرید منصرف نمی‌کند.

در گذشته معمولاً مراکز خرید اصلی و مایحتاج مردم در مراکز شهر متمرکز بود و مردم برای تأمین نیاز‌های خود از سطح شهر و حتی روستا‌ها به مرکز شهر مراجعه می‌کردند این امر تا چند سال گذشته نیز مرسوم بود و کمتر کوی و محله‌ای ارائه مایحتاج و نیاز‌های مردمی را داشت که البته امروزه این اتفاق را در محلات هرچند کوچک نیز شاهد هستیم.

اما گاهی مناطقی در شهر‌ها هستند که با وجود پراکندگی مراکز خرید و عرضه در سطح شهر همچنان رونق خاص خود را حفظ کرده و مردم راغب به حضور در این مناطق به منظور رفع نیاز‌ها و خرید مایحتاج خود هستند که سرگذر یکی از آن مناطق پررونق و مشتری‌پسند در همدان است.

سر صبح که از خانه بیرون می‌زنی، شاید بتوان گفت: اولین جایی که تو را جذب می‌کند سرگذر باشد، هرچند خریدی هم نداشته باشی؛ خواه ناخواه قدم‌هایت سر از سرگذر درمی‌آورد که مغازه‌دارانش با شوق و ذوق بازار را برای میزبانی از مشتری‌ها آماده می‌کنند.

حال و هوای روز‌های گرم سرگذر آنقدر جذاب و دلچسب است که گاهی به سرت می‌زند هر روز صبح که بیدار می‌شوی ابتدا سری به آنجا بزنی؛ بوی میوه‌های خوشرنگ و تازه و نوبرانه‌هایی که عطرشان انسان را مست می‌کند از بوی زندگی، میوه‌های به ردیف چیده شده از زردآلو، هلو، توت، سیب، کیوی و...

دوست نداری این منطقه سر و تهی داشته باشد و جالب اینجاست در واقعیت نیز سرگذر، ابتدا و انتهایی ندارد؛ منطقه‌ای که مغازه‌ها به گونه‌ای است که هرکجای آن می‌توانی ابتدا و هرجا را دوست داشتی انتها تصور کنی، اما از قدم زدن در این بازار زنده خسته نمی‌شوی.

رنگ و بوی میوه‌های رنگارنگ تو را جذب می‌کند و هوای خنک اول صبح این طراوت و شادابی را در روح و جان انسان دوچندان؛ به طمع خرید میوه‌ای با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر تا به خود می‌آیی متوجه می‌شوی دو و یا سه بار این بازارچه کوچک را بالا و پایین کرده‌ای، اما این کار بهانه‌ای است تا کمی بیشتر در آنجا باشی.

البته علاوه بر عرضه میوه‌و‌تره‌بار در این بازار خوش آب و رنگ امروزه شاهد عرضه دیگر محصولات و کالا‌ها از مواد غذایی تا پوشاک و... هستیم که بر رونق سرگذر افزوده است و حتی روز‌های تعطیل نیز مشتریان خاص خود را دارد.

یکی از بهترین اقدامات طی سال‌های اخیر در این منطقه مسقف کردن بخشی از سرگذر بود که قابل تحسین و قدردانی است چراکه محافظ خوبی برای مغازه‌داران و مراجعان در زمستان و تابستان از بارندگی‌ها و آفتاب سوزان است که علاوه بر آن در بهداشت آن نیز تا حدود بسیار زیادی موثر بوده است.

یکی از مغازه‌داران با رویی خندان داد می‌زند «بیا ببر نوبرانه به خانه»؛ میوه‌هایی که گویی با یک ظرافت و هندسی خاص، هرمی شکل روی هم چیده شده و همه را برای خرید وسوسه می‌کند.

شاید یکی از دلایل حضور مردم برای خرید میوه در سرگذر این باشد که حق انتخاب دارند و می‌توانند میوه دلخواه خود را جدا کنند که این امر در کمتر مغازه و میوه‌فروشی مشاهده می‌شود و اغلب میوه را درهم عرضه می‌کنند، اما در سرگذر بهتر است بگوییم مشتری‌مداری و احترام به خریدار حرف اول را می‌زند که این امر باعث شده کمتر مغازه‌ای تا پایان شب میوه روز خود را تمام نکرده باشد؛ و این است رمز سر درآوردن میوه‌های تازه و خوش رنگ سرگذر از منازل اکثر همدانی ها...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار