رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه افزایش حاشیه نشینی در شهرها به معنای اضافه شدن پرونده های دستگاه قضایی است، یادآور شد: رشد گرانی، بیکاری و تورم می‌تواند باعث افزایش منازعات و دعاوی و تولید جرم و پرونده در دستگاه قضایی شود.
کد خبر: ۶۴۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 11 August 2018

تابناک فارس به نقل از  روابط عمومی دادگستری استان فارس: علی القاصی در مراسم معارفه رئیس جدید حوزه قضایی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه یکی از حملات بی‌رحمانه استکبار علیه ملت ایران اعمال فشارهای اقتصادی و تحریم است، گفت: جنگ اقتصادی و اعمال تحریم از روش های متداول استکبار به سرکردگی آمریکا علیه ایران اسلامی است که سالها ادامه داشته اما ملت بزرگ ایران همواره در برابر این زیاده‌خواهی های استکبار ایستادگی کرده است.

وی اظهار کرد: آنچه می‌تواند در مسیر اهداف دشمنان بر سطح نارضایتی ها بیفزاید کارکرد های سوء مسئولین در اداره امور کشور و عدم پاسخگویی مدیران و مسئولان دستگاه ها به مردم است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان رویکرد دستگاه قضایی در عمل به وظایف ذاتی و قانونی خود گفت: عزم و اراده مجموعه قضایی در مبارزه با فساد جدی و قاطع است و کارنامه دستگاه قضایی در امر مبازره با فساد در سطوح مختلف گویای این نکته است که هیچ مقامی از چتر قانون خارج نبوده و نیست اما زمانی به مبارزه با فساد جامه عمل پوشانده می شود که ارکان هر سه قوه به خواست مردم در امر مبارزه با فساد اقدام نمایند.

القاصی با تأکید بر اینکه هدف مسئولین نظام و انقلاب خدمت به مردم است، گفت: دشمن تلاش دارد تا با بهره‌گیری از تاکتیک های مختلف، رخوت و سستی برخی از مسئولین را به چالش اساسی تبدیل کند و بر نارضایتی ها بیفزاید.

وی با انتقاد از محافظه کاری و عدم احساس رنج مردم توسط برخی مسئولان تصریح کرد: متأسفانه علی رغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب حرکتی که بیانگر رفع مشکلات مردم و جلب اعتماد عمومی باشد، نمی بینیم.

القاصی با تأکید بر اینکه همه آنچه در قالب پرونده های فساد به دستگاه قضایی آمده در مجموعه دادگستری با قاطعیت مورد رسیدگی قرار گرفته است، تصریح کرد: مطالبه ما از دستگاه های نظارتی، انتظامی، اطلاعاتی و نهادهای ذیربط این است که ضمن شناسایی و معرفی عوامل فساد و مفسدین اداری و اقتصادی، پرونده های مربوطه را مستند به دستگاه قضایی ارسال کنند تا در فرآیند ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی در خصوص پرونده هایی که در گذشته با موضوع فساد در دستگاه قضایی مطرح شده است، گفت: تا کنون هر پرونده ای با موضوع فساد مطرح شده است با قاطعیت مورد رسیدگی قرار گرفته و عوامل آن با احکام سنگین روبرو شده اند.

القاصی در خصوص مسائل اخیر ارزی و بازار سکه نیز تصریح کرد: در صورت معرفی عوامل اخلال گر و معرفی به دستگاه قضایی به پرونده اتهامی این افراد نیز مطابق با قانون و با سرعت و حساسیت رسیدگی خواهد شد و این مهم به دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی تاکید شده که نسبت به شناسایی و معرفی آن ها در سریع‌ترین زمان اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش حاشیه نشینی در شهرها به معنای اضافه شدن پرونده های دستگاه قضایی است، یادآور شد: رشد گرانی، بیکاری و تورم می‌تواند باعث افزایش منازعات و دعاوی و تولید جرم و پرونده در دستگاه قضایی شود.

وی در ادامه خطاب به مسئولان برای شناسایی آسیب های هر منطقه و شهرستان و یافتن راهکار برای مقابله با آن، تصریح کرد: بر اساس آمار، ۱۰ اتهام و پرونده در دادگستری لارستان در چهار ماهه سال ۹۷، ایراد صدمه غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی، ضرب و جرح عمدی، حمل مواد مخدر، توهین با اشخاص، سرقت، تخریب، تهدید، خیانت در امانت، افتراء و کلاهبرداری بوده است.

القاصی با بیان اینکه هر چه نظم اداری و سلامت اقتصادی جامعه دچار نابسامانی شود، می تواند تنش های اجتماعی را به وجود آورد، گفت: افزایش قیمت سکه در ماههای گذشته باعث افزایش ۲۰۰ درصدی پرونده های اعسار و درخواست تعدیل پرداخت اقساط مهریه شده است.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین اظهار کرد: در بخش دعاوی حقوقی در شهرستان لارستان بیشترین پرونده ها مربوط می شود به مطالبه خسارت دادرسی، پرداخت حق الوکاله، سرپیچی از پرداخت هزینه دادرسی، تأمین خواسته، مطالبه مهریه، مطالبه وجه چک و غیره است.

القاصی با اشاره به اینکه جرائمی که باعث ناامنی شود در دستگاه قضا به صورت جدی در سریع ترین زمان مورد رسیدگی قرار می گیرد، تصریح کرد: در همه شهرستانها اگر جرائمی مثل آدم ربایی، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه و جرائم باندی و مفاسد اقتصادی و امثال آن ارتکاب یابد، باید فرآیند تحقیق، دستگیری مجرمین و رسیدگی به پرونده به طور ویژه و کوتاه مدت رسیدگی و منتهی به صدور حکم نهایی شود.

وی با تأکید بر استفاده از فناوری های نوین و الکترونیک، گفت: راه اندازی دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی در سراسر استان فارس در حال انجام است که این کار باعث تسهیل و تسریع در انجام خدمات قضایی به مراجعین می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دادگستری ها نیست و این مهم موجب کنترل دادخواست ها و وصول هزینه های دادرسی و رفع نواقص اولیه و کاهش هزینه ها خواهد شد.

القاصی از راه اندازی سامانه «ثنا» خبر داد و افزود: با راه اندازی سامانه ثنا، این شرایط فراهم شده که بدون نیاز به مراجعه حضوری مراجعین و اصحاب پرونده ، اوراق، تصمیمات و آرا و اقدامات قضایی از طریق سامانه پیامکی به آدرس الکترونیک مخاطب و روی گوشی تلفن همراه وی و در کمترین زمان و بدون هزینه و بصورت آنی و با حفظ اسرار شخصی و خانوادگی افراد ارسال می شود.

وی همچنین از آغاز به کار دفار خدمات الکترونیکی قضایی در شهرستان لارستان خبر داد و گفت: تا پایان مردادماه تعداد دفاتر خدمات قضایی دادگستری ها در سطح استان فارس به ۳۰ دفتر خواهد رسید و طی سه ماه آینده در حوزه های قضایی دیگر راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است در پایان سیدابراهیم مرتضوی دادستان سابق لارستان به سمت رئیس دادگستری این شهرستان منصوب و ابوذر رنجبر نیز که پیش از این ریاست حوزه قضایی گراش را بر عهده داشت به سمت دادستان عمومی و انقلاب لارستان منصوب شد.

همچنین در این مراسم از تلاش های چند ساله محمد انصاری رئیس سابق حوزه قضایی لارستان تقدیر شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار