رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: در کلان‌شهر شیراز روزانه بیش از 6 هزار تن پسماند ساختمانی، هزار و 100 تن خانگی، 22 تن پسماند پلاستیکی و 7 تن بیمارستانی و عفونی تولید می‌شود.
کد خبر: ۶۴۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 29 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:علی ناصری اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز روزانه با تولید بیش از 6 هزار تن پسماند ساختمانی و هزار و 100 تن خانگی، 22 تن پسماند پلاستیکی و 7 تن بیمارستانی و عفونی و نیز وجود کارخانه‌هایی شامل پشم و شیشه، روغن نباتی و سیمان و کشتارگاه‌های غیرمجاز علاوه بر مشکل زیست‌محیطی و بهداشتی منظر شیراز سومین حرم اهل‌بیت(ع) را نزد شهروندان به‌ویژه گردشگران داخلی و خارجی زشت و نازیبا کرده و برای برون‌رفت از این معضل بسیاری از اقشار مختلف جامعه شهر دست امداد به‌سوی مسؤولان، مدیران و متولیان دستگاه‌های اجرایی دراز کرده اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی ‌است.

وی افزود: کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در 3 بخش سلامت اعم از جسمی، روان‌شناختی و اجتماعی فعالیت‌های خود را آغاز کرده و در بخش محیط‌زیست تلاش شده پیوست‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های شهری لحاظ تا به‌طور علمی با چالش‌های زیست‌محیطی مقابله شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: پایش و آنالیز هوا، آب‌وخاک و نیز در بخش خدمات شهری تلاش شده است که سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز شهری، مدیریت آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، سازمان آرامستان‌ها به استاندارد‌های مطلوب نزدیک شوند.

وی اظهار داشت: پیگیری جمع‌آوری و برخورد با کشتار‌ها و دامداری‌های غیرمجاز برای حفظ سلامت شهروندان، تدوین لایحه ساماندهی آرامستان‌‌های محلی در سطح شیراز و نیز آئین‌نامه ساماندهی خودرو‌های حمل متوفی از جمله برنامه‌های اجرایی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: پیگیری تدوین، تکمیل و راه‌اندازی سردخانه بزرگ آرامستان بهشت احمدی، تدوین لایحه احیای آرامستان دارالسلام و نیز الزام شهرداری شیراز به رفع کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق مختلف شهری از دیگر اقدام‌های انجام‌شده این کمیسیون است.

بافت‌های فرسوده شیراز در حال افزایش است

ناصری از وجود هزار و 800 هکتار بافت‌های فرسوده در کلان‌شهر شیراز خبرداد و افزود: به دلیل بی‌توجهی بافت‌های فرسوده روزبه‌روز در حال گسترش است و نیز برای مقابله با هرگونه حوادث طبیعی نیاز به 10 ایستگاه آتش‌نشانی در مناطق مختلف شیراز، به‌روزرسانی تجهیزات ایستگاه‌ها و ارتقاء توان علمی و آموزشی کارکنان سازمان آتش‌نشانی باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز تصریح کرد: تهیه لایحه زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی سطح شهر و نیز تأمین ماشین‌آلات شهرداری در حوزه معاونت خدمات شهری، پیگیری ساختمان و تأسیسات دهکده سلامی و گرم‌خانه برای آسیب دیدگان اجتماعی، راه‌اندازی مراکز سادا برای آسیب‌دیدگان از دیگر موارد پیگیری شده است.

وی بیان داشت: برای احداث کانال هدایت و دفع آب‌های سطحی 3 هزار و 200 کیلومتر باید به شبکه فاضلاب شهری متصل شود که با این میزان تاکنون 2 هزار کیلومتر محقق شده و لازم است هزار و 200 کیلومتر دیگر با احتساب شهر صدرا انجام گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز اضافه کرد: با تحقق بودجه از سوی شرکت آبفا و ارگان‌های ذی‌ربط می‌توان طی برنامه 3 تا 4 ساله شبکه فاضلاب باقیمانده به شبکه اصلی متصل تا شاهد کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در برخی نقاط شهر هستیم.

وی اظهار داشت: در حوزه سازمان سیما منظر شهری راه‌اندازی مرکز دائمی تولید گل و گیاه با مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی این سازمان و نیز تدوین آئین‌نامه سامانه و پاکسازی دیوارنوشته‌ها برای جلوگیری از مخدوش شدن چهره شهر ضروری است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: طراحی المان‌های مناسب بافرهنگ و آداب‌ورسوم بومی شیراز دربرگیرنده موضوع‌های مختلف شامل سلامت، ورزش و غیره با استفاده از اصول روانشناسی رنگ‌ها، طراحی و نورپردازی بدنه پل کابلی ولیعصر و فضای سبز اطراف آن و نیز استفاده از پیمانکاران متعهد و متبحر در امر فضای سبز و افزایش نظارت تخصصی بر عملکرد آنان از دیگر پیگیری‌های این کمیسیون در 2 سال گذشته است.

ناصری تصریح کرد: از ابتدای تشکیل کمیسیون سلامت تا کنون 50 نشست و نیز بررسی 36 لایحه به‌عنوان کمیسیون اصلی، 21 طرح و پیشنهادی اعضاء، 11 پیشنهاد ادار‌ه‌ها، نهادها و نیز پیگیری 2 هزار نامه از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

وی بیان داشت: از تعداد موارد مطرح‌شده در نشست‌های کمیسیون سلامت 19 مورد مربوط به معاونت خدمات شهری، 26 مورد سازمان سیما، منظر و فضای سبز، بررسی 13 مورد سازمان آتش‌نشانی، خدمات ایمنی، 15 مورد مدیریت پسماند، 11 مورد ساماندهی مشاغل شهر و فراورده‌های کشاورزی و 11 مورد مدیریت آرامستان‌ها در طی 2 سال انجام‌شده است.

ناصری ابراز داشت: الزام شهرداری به احداث کانال مشترک تأسیسات شهری با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های خدمات‌رسان در بازار وکیل شمالی و جنوبی و نیز شهرک‌های جدید التاسیس و جلوگیری از بیت‌المال و موازی‌کاری، تصویب طرح نشان استاندارهای ملی برای آدرس‌های دقیق با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری و اداره پست از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون است.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار دستورالعمل اعطای تسهیلات به جان‌باختگان و معلولان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری که در حین عملیات امداد و نجات دچار سانحه می‌شوند و نیز ساماندهی دکل‌های ایستگاه‌های مخابراتی منطبق با استاندارد‌های تعریف‌شده نیز مورد پیگیری قرارگرفته است.

طرح تفصیلی مدیریت پسماند در شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز از ارائه طرح تفصیلی مدیریت پسماند کشور در کلان‌شهر شیراز برای نخستین بار خبر داد و افزود: برای جلوگیری از آلودگی‌ زیست‌محیطی طرح تفصیلی در 13 بند شرح خدمات و 85 بند تفکیک از مبدأ تا یک مرحله بعد از دفن در مورد پسماند‌های عفونی، چگونگی جمع‌آوری حمل و دفن و بعد از دفن پس از ورود به کمیسیون سلامت آنگاه برای تصویب نهایی به صحن علنی شورا برده می‌شود.

ناصری در مورد پسماند‌ها که مشکل زیست‌محیطی بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است، افزود: روزانه 6 هزار و 600 تن پسماند ساختمانی، هزار و 100 تن خانگی، 220 تن پلاستیکی، 7 تن بیمارستانی و عفونی درسایت برمشور پردازش می‌شود.

وی ابراز داشت: از میزان پسماند‌های خانگی که وارد سایت برمشور می‌شود 700 تن پردازش و 400 تن دفن می‌شود و نیز با تجهیز این سایت میزان پردازش افزایش می‌یابد.

این مسؤول اظهار داشت: روزانه 6 هزار و 600 تن پسماند خانگی در منطقه کیان‌آباد در حالت دفن شدن بوده و مشکل زیست‌محیطی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

ناصری با بیان اینکه درحال پیگیری، تکمیل و راه‌اندازی فاز سوم کارخانه تفکیک صنعتی درسایت برمشور هستیم، خاطرنشان کرد: اگر کارخانه تفکیک و پردازش پسماند‌های ساختمانی احداث شود بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی برطرف شده و محیطی پاک و سالمی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد مشاغل جزء مشاغل سبز بوده و 20 درصد مشاغل نیز باید توانمند شوند تا مشکل زیست‌محیطی برطرف شود، تصریح کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد در 5 هزار متر سایت برمشور از دیگر پیگیری‌های این کمیسیون است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار