کد خبر: ۷۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴ 08 August 2015
مدیرکل و ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه 90 درصد مراوده تجاری این استان تنها با دو کشور است، گفت: این امر موجب افت شدید صادرات و واردات گیلان شده است.

محمد شهبازی از وضعیت صادرات و واردات گیلان ابراز نارضایتی کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل استان تک‌تجاری است، افزود: گیلان تنها با روسیه و آذربایجان تجارت دارد و این بزرگ‌ترین ضعف برای استان است.

مدیرکل گمرکات گیلان گفت: تک‌تجاری بودن این استان موجب می‌شود مشکلات ارزی روسیه و آذربایجان تجارت گیلان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تصریح بر اینکه تجار گیلان باید به دنبال کشورهای ثالث باشند، خاطرنشان کرد: تجار باید بتواند کالای خود را به تمام کشورهای دیگر صادر کند.

شهبازی با تاکید بر اینکه تجار باید به دنبال بازارهای جدید باشد، یادآور شد: نقش اتاق بازرگانی در این زمینه مهم است.

وی افزود: افت شدید واردات و صادرات گیلان به این دلیل است که تنها با دو کشور مراوده دارد و تجارت با کشورهای دیگر بسیار اندک است.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه سهم بیشتری از تجارت این استان با روسیه و آذربایجان است، متذکر شد: تنها 10 درصد تجارت گیلان با حدود شش تا هفت کشور دیگر است.

وی یادآور شد: گیلان با کشورهایی نظیر عراق، چین، پاکستان و... مراوده تجاری دارد، اما 90 درصد تجارت متعلق به دو کشور مذکور است و زمانی که آنها دچار مشکل می‌شوند، ما نیز 100 درصد تحت تاثیر قرار می‌گیریم.

شهبازی از کاهش شدید واردات و صادرات در گمرکات گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با توافقی که در بحث هسته‌ای صورت گرفته وضعیت مراودات تجاری افزایش چشمگیری یابد.

وی با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها نباید تنها به دنبال واردات باشیم، متذکر شد: مسئولان دولتی و اقتصادی باید به دنبال رونق صادرات کشور باشند و واردات را کنترل کنند.

وی با تصریح بر اینکه واردات باید به تولید کشور کمک کند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان صادراتی نیاز به حمایت مسئولان دارند تا بتوانند با قدرت بیشتر بازار رقابتی جامعه بین‌المللی حضور یابند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار