رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به موازی کاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی در استان تصریح کرد: در بخش خدمات فنی و مهندسی فارس افراد بسیار توانمندی فعالیت دارند که علیرغم بتانسیل های خوبی که استان فارس در این زمینه دارد اما نتوانسته ایم از این بخش استفاده کنیم .
کد خبر: ۷۶۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: جمعی از مسئولان دستگاه‌های سیاستگزاری و اجرایی به همراه فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی فارس گردهم آمدند تا راهکارهای تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی از فارس به نقاط مختلف جهان خصوصا کشور قطر را بررسی کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این سمینار تخصصی، گفت: تقویت و توسعه تعاملات اقتصادی فارس و قطر طی چند سال اخیر در دستور کار بوده است.

یدالله رحمانی با اشاره به سفر اخیر استاندار و جمعی از مدیران استانی به قطر، گفت: کشور قطر با داشتن 350 پروژه بزرگ عمرانی نیازمند نیروی کار مشاور، پیمانکار و مصالح ساختمانی است.

رحمانی گفت: با توجه به استانداردهای کشور قطر مشاوران و پیمانکاران و حتی مصالح ساختمانی مورد نظر باید خدمات و کالاهای صادراتی، توان رقابت در مقیاس بین المللی را داشته باشد .

وی اضافه کرد: به دستور استاندار فارس مقرر شد تیمی کارشناسی به منظور تهیه لیست پیمانکاران مشاوران و تولید کنندگان مصالح ساختمانی مجرب هب منظور ارائه به کشور قطر تهیه و تبیین شود .

معاون استانداری فارس ادامه داد: در این راستا میز صادرات خدمات فنی مهندسی استان با ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیری تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی استان تشکیل شد.

رحمانی گفت: یک فهرست اولیه توسط سازمان مدیریت برنامه ذیزی تهیه و مقرر شد با هدف صحت سنجی و انتخاب پیمانکاران و مشاوران برتر نظر اعضای صادرات خدمات فنی مهندسی اخذ شود .

معاون استانداری فارس خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای بسیار سخت گیرانه کشور قطر فهرست نهایی باید با دقت و حساسیت زیاد جمع بندی شود؛ در خصوص مصالح ساختمانی مقرر شد سازمان صمت استان نسبت با توجه به سابقه، صلاحیت ها و استانداردهای بین المللی نسبت به تهیه لیست مذکور با فوریت اقدام کند .

وی با بیان اشاره به اینکه استقبال خوب مقامات قطر باید توانمندی های خود را به خوبی ارائه کنیم و رایزن اقتصادی ما در قطر باید فعال تر از گذشته شود بیان کرد:کشور قطر همچنین در حوزه کشاورزی، دامپروری، تسطیح اراضی نیز به نیروی متخصصین کار نیاز مبرم دارد .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: تولید و صادرات دو موضوع مهم در توسعه و ارتقای شاخص های اقتصادی هر کشور و منطقه است که در استان فارس نیز برای تحقق توسعه و بهبود اقتصاد باید به این دو موضوع توجه ویژه شود .

خسرو فروغان گفت: شرایط امروز اقتصادی کشور، شرایط صادرات را روز به روز با مشکل مواجه کرده به طوری که بخش های مختلف اقتصادی ما از جمله صنعت، صنوف، تولید و خدمات تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته اند .

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور ایران و ظرفیت های صادراتی ادامه داد: کشورهای همسایه ما از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات و تولیدات استان فارس هستند که ما از این فرصت ها به خوبی استفاده نکردیم .

فروغان افزود: ما در بسیاری از امور صادرات از جمله مسایل اولیه ای مانند نیازسنجی بازارهای هدف و ارئه توانمندی های خودمان ضعیف عمل کردیم .

وی بیان کرد: امروز بخش خدمات و خدمات فنی و مهندسی یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در صادرات است که فارس نیز در این زمینه یکی از استان های مستعد و برخوردار است که می تواند یکی از بخش های همراه با ارزش افزوده در اقتصاد استان باشد .

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به موازی کاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی در استان تصریح کرد: در بخش خدمات فنی و مهندسی فارس افراد بسیار توانمندی فعالیت دارند که علیرغم بتانسیل های خوبی که استان فارس در این زمینه دارد اما نتوانسته ایم از این بخش استفاده کنیم .

فروغان همچنین با اشاره به صادرات از استان فارس به کشور قطر اظهارداشت: در زمانی که کشور قطر دچار بحران های سیاسی شده بود ،کشور ایران و فارس در اولین صادرکنندگان به این کشور بودند به طوری که میز صادرات به قطر در اتاق بازرگانی فارس فعال شد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه محصولات استان فارس در قطر جایگاه ویژه ای داشت اما صادرکنندگان ما نتوانستند از فرصت این کشور استفاده کنند و کشورهای دیگر جای محصولات ما را در بازار این کشور گرفتند .

فروغان ادامه داد: برگزاری جام جهانی 2020 ظرفیت دیگری در کشور قطر است که در حال برنامه ریزی برای بهره برداری مناسب و مثبت از این فرصت برای صادرات استان هستیم که در این زمینه تمرکز ما بر صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور است .

وی با بیان اینکه در این زمینه رایزنی هایی با مسئولان کشور قطر انجام شده است عنوان داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی وظیفه خود می داند در راستای هدایت و حمایت و تسهیل شرایط صادرات و صادرکنندگان اقداماتی را انجام دهد اما حضور فعالان بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن ها، اتحادیه ها و متخصصان امر صادرات نیز نکته حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

فروغان افزود: در حال ساماندهی و فراهم کردن ساز و کار برای تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان فارس به کشر قطر با مسئولان استان هستیم که جزییان آن به زودی به فعالان بخش خصوصی استان اعلام می شود تا بتوانیم صادرات موفقی داشته باشیم.

سیدرضا ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: کشور قطر پروژه‌های متعددی دارد که نیروهای متخصص استان فارس می توانند در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدامات خوبی را به کشور قطر ارائه کند و صادرکنندگان ما حضوری موفق در بازار این کشور داشته باشند.

 

انتهای پیام

برچسب ها: فارس ، قطر ، صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار