مدیر کل امور اقتصادی  و دارایی استان کرمانشاه به تشریح آخرین اقدامات این مجموعه در حوزه سهام عدالت، گزارش سیستم بانک ها، بورس منطقه ای، بیمه صنعت و سرمایه گذاری خارجی پرداخت و گفت: در کرمانشاه ۱ میلیون ۴۵۰ هزار نفر صاحب سهم در سهام عدالت هستند و پرداخت سود این سهام سالی یکبار انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۰۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷ 29 December 2019

 

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  علی محمدی، در نشست خبریِ امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد:سهام عدالت به عنوان یکی از موضوعاتی است که در آن مخاطب داریم و مردم با اداره کل اقتصاد و دارایی در این حوزه ارتباط دارند. در بحث سهام عدالت چند موضوع و مشکل مد نظر است. اولین موضوع سود سال ۹۷ است که پرداخت نشد. قرار است از ابتدای اسفند ماه سود سال ۹۷ سهام عدالت پرداخت شود و درباره میزانش بهمن ماه اعلام می شود.

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در یک گزارش خبری اعلام کرده بود که بهمن ماه سود هر سهم را مشخص میکنیم، دلیل تأخیر هم همین است می‌دانید که سهام عدالت تقریباً ۶۰ شرکت است باید مجمع بگذارند سود هایشان را اعلام کنند، میزان سود سهام عدالت در بعضی شرکت ها ۵ درصد و برخی دیگر ۲۰ درصد از سود شان را شامل می شود این ها میزان سود را به سازمان خصوصی سازی اعلام می کنند و سازمان خصوصی سازی بر اساس تعداد سهام داران سازمان خصوصی سازی را تقسیم می کنند و از همان شماره حساب شبا واریز می کنند، بعضی از شرکت‌ها مجمع شان در آذرماه برگزار می‌شود، تا مجمع هم تشکیل نشود در شرکت‌ها عملاً سودی توزیع نمی‌شود که حتماً باید صورتهای مالی توسط شرکت‌ها تصویب و تایید شود که سهم سازمان خصوصی‌سازی را هم واریز کنند دلیل تأخیر هم همین بوده است. تشکیل مجامع برخی از شرکتهایی که سهام آنها تحت عنوان سهام عدالت بین مردم توزیع شده است، این را در اسفندماه قرار است توزیع کنند. در اسفندماه سهام عدالت آزاد سازی می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی در خصوص سایر مشکلات مرتبط با سهام عدالت تصریح کرد: تغییرات اطلاعات هویتی هم از این موارد بوده است. خود سازمان خصوصی سازی اطلاعات را به‌صورت الزامات از سازمان ثبت احوال می گیرد و به روزرسانی می کند آخرین بار در دی ماه ۹۵ اطلاعات افراد ثبت شده است. و هر گونه اطلاعات هویتی داشتند با همان اطلاعات عضویت در سامانه سهام عدالتی را ایجاد نمی‌کند.  ثبت‌نام جدیدی نیاز به قانون داردو مجلس باید آن را تصویب کند، ثبت نام جدید مربوط به مشخص کردن ساز و کار جدید است. در حوزه تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی بودن یا نبودن هم ملاک اطلاعات دی ماه ۹۵ است و افراد تحت پوشش از ۵۰ درصد هزینه اولیه سهام عدالت معاف شدند.


به گفته این مسئول،در مورد افرادی که به  تازگی عضو کمیته امداد شدند اینکه  آیا مشمول تخفیف سهام عدالت می‌شوند باید بگوییم خیر. اما هر کسی در آن مقطع، تحت پوشش نهادهای حمایتی بود از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار می شود هرچند امروز تحت پوشش نباشد.

محمدی درباره مشکلات موجود در حساب های بانکی، ابراز داشت: برخی اطلاعات با اشکال وارد شده  و مهرماه ۹۷ آخرین زمان ویرایش اطلاعات بود. دولت مدام تمدید کرد و از پایان مهر ۹۷ به بعد سامانه بسته شد و امکان اصلاح شماره شبا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از ۴۷ میلیون نفر سهامدار عدالت سهام عدالت در کل کشور حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر شماره شبای اشتباه وارد کرده اند یا اصلا شماره شبا نداشته اند، اظهار داشت : سود سهام عدالت به آنها تعلق گرفته و اگر یک روز این سود را اصلاح کنند به صورت یکجا به حسابشان واریز می شودو هیچگونه دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد اما تا امروز مراجعه نکردند م در استان ما هم اشکالاتی هست که بارها اعلام کردیم بیایند و اصلاح کنند. اما درباره کسانی که فوت کردند از کل ۴۹ میلیون نفر دو میلیون نفر فوت کردند. وراث این ها می توانند به دفاتر پیشخوان که سامانه‌سهام‌عدالت مشخص شده مراجعه کنند، مدارک هویتی شامل گواهی حصر وراثت را همراه داشته باشند. حضور کلیه وراث هم الزامی است. تقسیم نامه هست که بین وراث تقسیم می‌شود کارهایش را دفتر پیشخوان انجام می‌دهد به سازمان خصوصی‌سازی ارسال می کند. و سازمان خصوصی سازی بر اساس تقسیم نامه میان وراث اصل سهم و سود را تقسیم می کند و نیازی به مراجعه به اداره دارایی نیست. در واقع در سایت سهام عدالت آدرس دقیق این دفاتر وجود دارد الان هم باز است سازمان خصوصی‌سازی هنوز روزنامه گفته تا کی مهلت دارد ولی در حال حاضر دفاتر پیشخوان مدارک را می‌پذیرند آن اصل سهام و سود سهام را تقسیم می‌کنند  

مدیر کل امور اقتصادی  و دارایی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: عملکرد بانکها در پنج ماه بیشتر و در بخش منابع و مصارف، در واقع نسبت منابع و مصارف را تا پایان مردادماه طبق آماری که بانک مرکزی به ما داده است تقریباً ۲۴ هزار میلیارد تومان مانده کل سپرده‌های بانکی است و کل سپرده ها در بانک های دولتی و بانکهای اصل ۴۴ و بانک‌های خصوصی را شامل می شود. و از این رقم، اینها سپرده‌های قانونی نزد بانک مرکزی دارند که نمی‌توانند به آن دست بزنند. یعنی عملاً در چرخه اقتصاد تحت عنوان سپرده قانونی ذخیره شده است. بانک مرکزی اجازه استفاده از این را نمی دهد از این ۲۴ هزار میلیارد تومان تقریباً سه هزار میلیارد تومان سپرده قانونی است آنچه که می تواند به اقتصاد من و شما در استان کمک کند به عنوان منابع بانکی در راستای تسهیلات، ۲۱ هزار میلیارد تومان می شود. 


محمدی گفت: از ۲۴ هزار میلیارد تومان سپرده قانونی که تقسیم می‌شود ۲۱ هزار میلیارد تومان سپرده است که سیستم بانک‌ها می‌توانند در راستای اشتغال و تسهیلات بانکی از آن استفاده کنند. از این ۲۱ هزار میلیارد تومان ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده اند. در واقع عملاً سپرده‌هایی از هر بانک، حدود ۸۱ درصد پرداخت شده که ما به آن عنوان نسبت مصارف به منابع را می دهیم.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های دولتی شامل  هشت بانک است، تشریح کرد: نسبت مصارف به منابع در بانک‌های دولتی معمولاً فصل به فصل بررسی می‌ شود. و از مرز ۱۰۰ رد شده است چهار بانک که خصوصی شده است. دولتی ها در دنیا سهام زیر ۵۰ درصد دارد یا سهام عدالت دارد ولی دولت دیگر مالکشان نیست.


این مسئول تاکید کرد: مثلا در بانکی مثل ملت، بیشترین تمرکز روی این است که خدمات الکترونیکی ارائه دهد و  از آن محل بتواند درآمد کسب کند. اما بانک‌های ۱۰۰ درصد خصوصی مثل پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین، این ها نسبت مصارف به منابع شان زیر ۵۰ درصد است ۴۰ تا ۵۰ درصد از بانک‌های خصوصی منابع آن را جذب می‌کند. اینها صرفاً منابع را جذب می‌کنند و به ستاد مرکزی شان پمپاژ می‌کنند. یعنی عملاً  آن چنان نقش پُررنگی در توسعه اقتصادی استان و تامین سرمایه در گردش واحد اقتصادی ندارد. مجموع این بخش بانک‌های دولتی اصل ۴۴ و بانک های خصوصی، ۸۱ درصد شده است. این به معنی این نیست که بانک دولتی کوتاهی کرده، بلکه بخش خصوصی به دنبال حداکثر منافع خود است. مگر اینکه به آنها تکلیف شود.

 
مدیر کل امور اقتصادی  و دارایی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به حوزه بیمه صنعت، افزود: بیمه ایران تنها بیمه دولتی است،که در بیمه ما دو اصطلاح به کار می‌بریم حق بیمه تولیدی، شخص ثالث، آتش سوزی و غیره. آنچه که بیمه ها در تمام استان اخذ کردند تقریبا از ۳۵۰ میلیارد تومان هشت ماه بوده است. در نیمه آبان ماه خسارتی که پرداخت کردند حدود ۲۴۳ میلیارد تومان بوده است. میشود گفت ۷۰ درصد نسبت خسارت سنوات قبلی بسیار زیاد بود و در بیمه های مختلف این عدد با رقم دیگریست.


وی اذعان داشت: از بیمه تولیدی حدود ۴۲ تا ۴۳ درصد شامل بیمه ایران است ولی از خسارت پرداختی از ۲۴۳ میلیارد تومان حدود ۶۰ درصد متعلق به ایران است در حالی که تعداد زیادی از بیمه روی دوش بیمه ایران است و در کل کشور همین روال وجود دارد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار