اما آمار به دست آمده از میزان صید موجب نگرانی صیادان استان بوشهر شد. صید ضعیف و هزینه‌های بالای سفر برای شناور‌ها موجب شد تا بسیاری از صیادان زودتر از پایان قانونی صید میگو به اسکله بازگردند و برای صید انواع ماهی آماده شوند.
کد خبر: ۸۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 01 September 2015

تابناک بوشهر: صیادان استان بوشهر امسال با 1200 قایق و 430 فروند موتور لنج به دریا زدند و قبل از آن حدود 25 روز طرح دریابست را سپری کردند. طرح دریابست برای ذخیره آبزیان و به خواسته تعاونی‌ها و اتحادیه صیادان استان بوشهر با همکاری نیروی‌ انتظامی و اداره کل شیلات چند شهر حاشیه خلیج‌فارس تا 15 تیر به اجرا در آمد.
زمان اجرا این طرح اکثر صیادان متفق‌القول بودند که امسال صید میگو نسبت به سال‌های گذشته افزایش خواهد داشت، اما آمار به دست آمده از میزان صید موجب نگرانی صیادان استان بوشهر شد. صید ضعیف و هزینه‌های بالای سفر برای شناور‌ها موجب شد تا بسیاری از صیادان زودتر از پایان قانونی صید میگو به اسکله بازگردند و برای صید انواع ماهی آماده شوند.

اعلام پایان صید میگو در استان بوشهر

یکی از کارشناسان اداره کل شیلات استان بوشهر در گفتگو با تابناک با اشاره به زمان قانونی پایان صید میگو گفت: جمعه 13 شهریور پایان زمان صید میگو خواهد بود و همه شناورهای استان بوشهر باید تا قبل از بامداد شنبه 14 شهریور به اسکله برگردند.
وی در خصوص میزان صید میگو نسبت به سال گذشته توضیح داد: صیادان استان تا کنون 1150 تن میگو صید کرده‌اند که با این شرایط به نظر می‌رسد تا پایان زمان صید به 1300 تن برسد. این کارشناس رسمی اداره کل شیلات استان بوشهر افزود: امسال حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش صید داشته‌ایم و تا پایان زمان قانونی صید به حدود 16 درصد خواهد رسید.

صید میگو در استان بد نبود!

کارشناس برجسته شیلات در پاسخ به این سوال که چرا امسال نسبت به سال‌های گذشته صید کمتری داشته‌ایم گفت: در مجموع امسال صید با آنچه گفته شده کم نیست، شرایط آب و هوایی و تراکم جمعیتی میگو‌ها متغیر بود، بنابراین امسال بر‌خلاف سال گذشته که تراکم جمعیتی در سواحل متمرکز شده بود، پراکندگی جمعیتی میگو در اعماق دریا بود و سبب صید کمتر قایق‌ها نسبت به موتور لنج‌ها شد.
وی افزود: درست است که 20 درصد نسبت به سال گذشته صید کمتری داشته‌ایم ولی با محاسبه صید‌های غیر مجاز قبل از شروع زمان صید و شناور‌های ثبت نشده که همزمان با صید میگو به دریا می‌روند برآورد ما این است که میزان صید نزدیک به آمار سال گذشته باشد.

آمار ما دقیق است

وی در خصوص صحت آمار ارائه شده افزود: هر ساله مرکز تحقیقات و مدیریت ارزیابی ذخیره میگو کشور و همچنین پژوهشکده میگو استان بوشهر که در زمینه تحقیقات تجربه 30 ساله دارد آمار فصل صید را اعلام می‌کند بنابراین اطلاعات ارائه شده با ضریب خطای کم اعلام می‌شود.
این کارشناس با اشاره به معیار‌های تعیین پایان زمان صید میگو توسط اداره کل شیلات گفت: برای پایان زمان صید معیار ما ذخیره 20 درصد میگو در دریا است. اگر منطقه‌ای نسبت به دیگر مناطق دریایی میگو بیشتری داشت دلیل نمی‌شود که زمان صید ادامه یابد. ذخایر آبزی خلیج‌فارس لطمه خورده است و حتی کشتی بزرگ فردوس که با سازمان شیلات ایران قرارداد دارد برای رفتن به دریا سود چندانی نمی‌کند.

برچسب ها: فصل میگو ، صید میگو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار