رئیس اداره پخش و سنجش مصرف بیمارستانی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: افراد می‌توانند تا ۲۴ بار در سال اهدای پلاسما داشته باشند.
کد خبر: ۹۸۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ 31 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس مریم میرزاده با تبریک نهم مردادماه روز ملی اهدای خون و سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران، اظهار داشت: خون مایع حیاتی محسوب می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت و پلاسما از اجزای مهم خون هستند که هر کدام کارهای مختلفی را انجام می‌دهند، ولی به‌طور کلی تک‌تک سلول‌های بدن برای اینکه زنده بمانند نیاز به رشد، تغذیه و اکسیژن‌رسانی و دفع یک‌سری مواد زاید از جمله دی‌اکسیدکربن، دارند که این کار برعهده خون است.

رئیس اداره پخش و سنجش مصرف بیمارستانی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه افزود: باوجود تمامی پیشرفت‌های علمی دنیا، هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای خون درست نشده است.

وی در خصوص وظایف ساختارهای خون، اضافه کرد: گلبول‌های قرمز خون سبب قرمزی رنگ‌خون و مسؤول اکسیژن‌رسانی و تغذیه هستند، گلبول‌های سفید در برابر بیماری‌ها ایمنی‌زایی می‌کنند، پلاکت مسؤول انعقاد خون و پلاسما هم حاوی یک‌سری فاکتورهای انعقادی و مواد مغذی برای تغذیه سلول‌ها است.

میرزاده خاطرنشان کرد: طبق تحلیل‌ها صورت گرفت جریان کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، ولی با این وجود هنگام شرح‌حال گرفتن از اهدا‌کنندگان سئوالاتی در این زمینه پرسیده می‌شود و اگر فرد کرونا مبتلا شده باشد توصیه می‌کنیم تا یک‌ماه پس از بهبودی خون اهدا نکند.

وی در خصوص اهدای پلاکت، گفت: پلاکت جزئی از خون کامل است که اهدای آن هم شرایطی مشابه اهدای خون دارد با این تفاوت قبل از اهدا، پلاکت فرد اهداکننده شمارش می‌شود و با توجه به اینکه تنها جزئی از خون گرفته می‌شود این افراد می‌توانند بعد از ۴۸ ساعت برای اهدای مجدد پلاکت و یا خون مراجعه کنند.

میرزاده در پایان، تصریح کرد: افراد می‌توانند تا ۲۴ بار در سال اهدای پلاسما داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار