جزییات کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد

مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد به تشریح جزییات این کارزار از جمله چگونگی اجرا و نتایج آن پرداخت.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 06 October 2015

به گزارش تابناک یزد،ماریت قازاریان در همایش سراسری درس‌های آموخته شده از کارزارهای رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مصرف شیشه افزود: سال 90 اوج بحث در مورد ماده مخدر شیشه بود و این ماده به عنوان یک معضل مطرح شد. ما تماس‌های مرتبط با شیشه را در خط ملی اعتیاد بررسی کرده‌ایم و این ماده مخدر را به عنوان موضوع کمپین قرار دادیم البته قرار شد کارزار رسانه‌ای با اصول علمی انجام گیرد بنابراین ارزیابی‌های اولیه انجام شد و وضعیت، اهداف و گروه‌های مخاطب تعیین شد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام کارزار رسانه‌ای بلافاصله ارزشیابی‌های بعدی آغاز شد تا مشخص شود که آیا آگاهی جمعیت هدف درباره شیشه افزایش یافته است یا نه؟ .

وی با اشاره به کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه اظهار کرد: ایجاد حساسیت در جامعه از جمله این اهداف بود و 8 ماه طول کشید تا ابزاری برای سنجش نگرش درباره شیشه بسازیم. در مرحله بعد براساس این ابزار، افراد را به دو دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم کردیم و به افراد پرخطر پرداختیم.

مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد اضافه کرد: در مرحله بعد کارزار رسانه‌ای به مرحله اجرا رسید. ابتدا به صورت آزمایشی در 22 منطقه شهرداری و 75 نقطه تهران در سال 91 اجرا کردیم و پرسشنامه نگرش‌سنجی انجام شد تا گروه مخاطب پرخطر استخراج شود. گروه پرخطر بین 16 تا 24 سال است و محورهای پرخطر شامل دوستی با افراد شیشه‌ای، شیوع بالای مصرف شیشه و مصرف تفننی می‌شود.

قازاریان اضافه کرد: ما اقدام به طراحی پیام‌هایی کردیم که از جمله آنها «مواظب باش»، «با شیشه دوستی نکن» است و الگویی به عنوان «رها باش» طراحی شد. از سوی دیگر تلاش کردیم از کانال‌های ارتباطی مانند ابزار الکترونیک، صداوسیما و رسانه‌های مکتوب بهره ببریم و ابزار الکترونیک در تهران در اولویت قرار گرفت البته تلاش کردیم که تیزرهایی را نیز از تلویزیون پخش کنیم اما صداوسیما با ما همکاری‌های لازم را نداشت.

وی با اشاره به زمان برگزاری کارزار رسانه‌ای گفت: ابتدا اسفندماه سال 91 این کمپین به مدت 3 روز به اجرا در آمد اما به دلیل تعطیلات نوروزی متوقف شد و در ادامه طی 15 روز در اردیبهشت‌ماه این کمپین برگزار شد. 92 درصد افرادی که در این کمپین حضور داشتند مصرف کننده شیشه نبودند، 4 درصد کمتر از 5 بار این ماده مخدر را مصرف کرده‌ بودند و 4 درصد مصرف کننده شیشه به شمار می‌آمدند. در تحلیل‌های بعدی گروه مصرف کننده حذف شد.

مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با اشاره به نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته بعد از پایان برگزاری کارزار رسانه‌ای گفت: براساس نتایج به دست آمده در زمینه دوستی با افراد شیشه‌ای تغییری در نگرش انجام نشده بود. در زمینه مصرف تفننی نگرش به میزان بسیار کمی تغییر یافته و در حوزه شیوع بالای مصرف شیشه تغییرات کمی در نگرش افراد ایجاد شده بود.

قازاریان افزود: پس از پایان این کارزار رسانه‌ای در دو ناحیه منطقه 10 کار دیگری را انجام دادیم و 2 گروه مداخله و کنترل را طراحی کردیم. البته کارزار رسانه‌ای ما با استقبال استان‌ها مواجه شد بنابراین آن را در 7 استان گلستان، چهارمحال و بختیاری، قم، مازندران، یزد، مرکزی و خراسان‌شمالی اجرا کردیم.

مجری طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در پایان با اشاره به موانع اجرای کمپین گفت: کمبود نیروی انسانی و همکاری اندک برخی از سازمان‌ها از موانعی بود که در مسیر اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با آن مواجه شدیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار