«عرفان فکری» عدم معرفی و تبلیغ کشورمان را مشکل عمده ضعف گردشگری ایران دانست و عنوان کرد: متاسفانه تبلیغات خلاف واقعیت کشورمان در برخی از رسانههای معاند خارجی در چند سال اخير بايد با تبلیغات درست و مناسب پاسخ داده شود چرا که هر تبلیغ سوئی در رابطه با کشورمان منتج به از رونق افتادن گردشگری آن خواهد شد.
وی کشور ایران را غنی از جاذبههای طبیعی، میراث معنوی و تاریخی، تمدن و اسطورهها، فرهنگ و خوراکیهای محلی خاص دانست و گفت: متاسفانه این توانمندیهای کشور هنوز به شکل درست و کاملی مورد استفاده قرار نگرفتهاند.
این جهانگرد 40 سالهي ایرانی با اشاره به این که توسعه گردشگری با استفاده از ظرفیت فضای مجازی سادهترین، کم هزینهترین و سریعترین راهکار است، تصریح کرد: همه افراد با یک گوشی موبایل به عنوان در دسترسترین وسیله میتوانند مبلغ گردشگری استان و شهر خود باشند.
وی تنها اتکا كردن به حمایتهای دولت برای توسعه گردشگری کشور را اقدامی ناممکن دانست و افزود: نبايد فرصتهای جذب گردشگر را به بهانهي انتظار از خدمات دولتی از دست بدهيم بلکه باید افراد به ویژه بخش خصوصی دست به کار شوند و به طور جدی در این زمینه اقدام کنند.
فکری حمایت بخش خصوصی از صنعت گردشگری در سایر کشورهای دنیا را يادآور شد و تصریح کرد: کشورهای پررونقی مانند تایلند، بوتان، نپال، کشورهای آسیای جنوب شرقی و موارد دیگر کشورهایی هستند که بخش خصوصی بسیار در رونق گردشگری آنها نقش داشته و افراد نسبت به پیشرفت شهر خود احساس مسئولیت میکنند.
وی یادگیری اصول فیلمسازی با موبایل را راهکاری بسیار ساده و در دسترس دانست و افزود: تمام فعالان حوزه گردشگری و افراد عادی با تصویرگری از گردشگران ميتوانند مبلغان خوبي در این حوزه باشند.
فکری با بیان این که یزد شهری جهانی و قابل مقایسه با دیگر شهرهای جهانی است، تصریح کرد: قطعاً یزد زیرساختها و لازمههای جهانی شدن را داشته است و شهر ایده آلی در این زمینه محسوب میشود اما شهری است که مخاطبان خاص فرهنگی خود را دارد ولي نباید به این موضوع بسنده شود بلكه بايد در زمینه تبیلغات گستردهتري انجام شود.
وی ادامه داد: مردم یزد به ویژه فعالان گردشگری باید برای توسعه شهر جهانی خود از طریق ساختن و به اشتراک گذاری فیلمها و تصاویر خوب و تاثیرگذار اقدام کنند.
این جهانگرد در پااين نيز لهجه یزدی، انواع خوراکیها، فرهنگ، آیینهای خاص مانند عزاداري محرم و مهمتر از آن اقلیم کویری و جاذبههای گردشگری این حوزه را ظرفیتهای در انتظار جذب گردشگر براي يزد خواند و گفت: باید نسبت به رونق صنعت گردشگری با استفاده از انواع شاخههای آن اقدام کرد تا یزد جهانی به تمام دنیا معرفی شود.
ياداور مي شود؛ «عرفان فكري» که 17 سال سفر به دور دنیا را تجربه كرده است، براي تدريس در سمیناری با محتوای فیلمسازی با موبایل در سفر و بیان تجربیات خود از كمپ اصلي اورست تا جنگلهای آمازون كه در دانشگاه يزد در حال برگزاري است، در يزد حضور يافته است.