رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از رشد و تولید یک سوم گیاهان دارویی کشور در مراتع استان اردبیل خبر داد و افزود: با تهیه اسانس و عصاره‌گیری از این گیاهان باید جلوی خام‌فروشی این میزان گیاهان دارویی در استان اردبیل گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴ 05 March 2015

به اعتقاد کارشناسان تولید گیاهان دارویی و فرآورده های آن از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و این صنعت در حال تبدیل شدن به یکی از فعالیت های تولیدی سودآور و اشتغالزا است.

به گزارش تابناک، با توجه به تنوع اقلیمی و گونه های گیاهی، استان اردبیل ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی در کشور را دارا است و راه‌اندازی مجتمع های تولید گیاهان دارویی و کارخانه های فرآوری آن می تواند زمینه اشتغالزایی در این استان را فراهم کند.

با توجه به این ظرفیت عظیم استاندار اردبیل نیز از توانایی تبدیل اردبیل به قطب تولید گیاهان دارویی در کشور با توجه به موقعیت خاص و منحصر بفرد، جغرافیایی خبر داد.

مجید خدابخش روی آوردن به تولید گیاهان دارویی را نیاز اصلی استان دانست و از اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار برای تولید گیاهان دارویی در شهرک صنعتی اردبیل خبر داد.

۲۵۰ گونه گیاه دارویی در اردبیل شناسایی شده است

مدیر کل منابع طبیعی و‌آبخیز داری استان اردبیل گفت: تاکنون ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در این استان شناسایی شده است.

اسدالله محسن زاده ظهر امروز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح پایلوت کاشت گیاهان دارویی تصریح کرد: تعداد کل گونه های گیاهی شناسایی شده در استان هزار و ۲۰۰ مورد است.

وی افزود: با توجه به اینکه مراتع و جنگل های استان منحصر به فرد است این حوزه ها محل زیستگاه گونه های متنوع و منحصر به فرد گیاهی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان با تاکید به ضرورت حفاظت از گونه های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی گفت: منابع طبیعی تامین کننده زمین و عرصه است.

محسن زاده تصریح کرد: با وجود اینکه این نهاد اجرایی برای تامین زمین اعلام آماده کرده است اما طرح های تخصصی و صنعتی کشت و توسعه گیاهان دارویی پیشنهاد نمی شود.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی نیم هکتار از محوطه پشت اداره کل را به کشت پایلوت گیاهان دارویی اختصاص داده است، افزود: هدف از این طرح بررسی نحوه کشت و توسعه گیاهان دارویی و نحوه تولید بذر آن است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان از اعلام آمادگی این نهاد اجرایی برای مشارکت در طرح های توسعه گیاهان دارویی خبر داد و افزود: آماده بررسی طرح های پیشنهادی کشت و توسعه هستیم.

جلوی خام فروشی گیاهان دارویی گرفته شود

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از رشد و تولید یک سوم گیاهان دارویی کشور در مراتع استان اردبیل خبر داد.

حسین شایقی با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد جهاد دانشگاهی استان اردبیل در این حوزه به طور جدی وارد عمل شود و نسبت به تهیه اسانس و عصاره‌گیری از این گیاهان اقدام کند تا جلوی خام‌فروشی این میزان گیاهان دارویی در استان اردبیل گرفته شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل افزود:‌ همین ظرفیت بالای استان اردبیل در حوزه رویش گیاهان دارویی باعث توجه جدی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان کشور و مسئولان جهاد دانشگاهی به مرکز رشد شد که این مرکز نقش به‌سزایی در حمایت از صاحبان ایده و اندیشه های مبتکر و نیز واحدهای نوپایی که براساس نوآوری تشکیل شده است دارند و می‌توانند سبب خودکفایی این واحدها شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار