بدون شک یکی از کارنامه‌های درخشان ایران پس از انقلاب، در زمینه سلامت و بهداشت و درمان است که استان قم نیز به برکت همین انقلاب تاکنون توانسته است موفقیت‌های بسیاری به دست آورد.
کد خبر: ۱۷۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷ 02 February 2016
به گزارش تابناک قم، ایام‌الله فجر، ایامی الهی است، ایام تبلور اسلامیت، ایام کشیدن خط بطلانی بر پیکره رژیم منحوس شاهنشاهی، ایام پیروزی حق بر باطل و ایام پایان تمام ظلم‌ها و عقب‌افتادگی‌ها و شروع روندی نو برای جامعه ایرانی...؛ دهه فجر نقطه‌ شروعی بود برای رسیدن به افق‌های روشن، افق‌هایی که اکنون چشم جهانیان به آن خیره شده و آن‌ها را در بهت و حیرت فرو برده است، دهه فجر آغاز یک جنبش تازه بود در سرزمینی که هرگز زور و استبداد نتوانست آن را در چنگال خود فرو برد و همچنان حسرت دستبرد به یک ذره از خاک وطن بر دل دشمنان این نظام نشسته است...

این روزها انقلاب اسلامی ایران 37 سالگی خود را جشن می‌گیرد. انقلابی که توانست ایران اسلامی را از چنگال استبداد بیرون آورد و اکنون توانسته خود را به قله‌هایی از موفقیت برساند، امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب سه دهه پیش توانسته است به عنوان یکی از برترین‌ها در کنار قدرتمندترین کشورهای جهانی قرار گیرد و برای رسیدن به توسعه و فناوری‌های روز جهانی با آنها به مذاکره و تبادل اطلاعات بپردازد.

بی‌شک اگر امروزه شاهد چشم‌اندازهایی روشن در تاریخ ایران هستیم همه از انقلاب اسلامی ایران نشات می‌گیرد، از قدرت بزرگ‌مردی که سرنوشت ایران را به تاریخی جدید پیوند داد و با رهبری‌های داهیانه خود توانست این انقلاب را بیمه کند و به برکت آن، روز به روز به موفقیت‌هایی نو در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و... دست یابد.

امروز چشم قدرتمندترین کشورهای جهان، ایران را رصد می‌کند و این نشان از عظمت و اقتدار ایران اسلامی و نقش آن در ایجاد تحولات در عرصه جهانی است. بعد از انقلاب ایران در تمام حوزه‌های مختلف توانست به توسعه و قدرتی قابل توجه دست یابد و به عنوان کشوری در حال توسعه با رشد سریع شناخته شود و این در حالی است که بسیاری دیگر از کشورها هنوز نتوانسته‌اند خود را از مدار عقب‌ماندگی در توسعه رها کنند.

یکی از حوزه‌هایی که ایران اسلامی بعد از آن توانست به توسعه جدی دست یابد حوزه بهداشت و درمان است. تا قبل از انقلاب بسیاری از پزشکان و حتی پرستاران از خارج ایران به کشور وارد می‌شد و میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها بسیار تاسف‌بار بود اما اکنون ایران اسلامی خود توانسته‌ است به استقلالی قابل ملاحظه در زمینه تولید دارو و دانش پزشکی دست یابد و حتی قادر به اعزام متخصصان حوزه پزشکی به خارج از کشور نیز شده است.

به تبع آن در استان قم نیز شبکه بهداشت، درمان و سلامت توانسته است به توسعه‌ای جدی دست یابد و مراکز پزشکی و درمانی این استان از جمله مراکز پزشکی مطرح کشور محسوب می‌شوند.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان در استان قم قبل از انقلاب میزان تخت‌های بیمارستانی تقریبا 500 تخت را شامل می‌شد اما اکنون تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان بیش از یک هزار و 700 تخت است.

وجود بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های پیشرفته و با تجهیزات کامل نیز خود بیانگر توسعه استان در حوزه درمانی است. به عنوان مثال پلی‌کلینیک بوعلی قم طی سال 93 رتبه دوم را از نظر بهره‌وری در سطح کشور به دست آورد و بیمارستان امام رضا(ع) نیز به عنوان یک مرکز فوق تخصصی در زمینه عکسبرداری مطرح است و همچنین در حوزه آزمایشگاهی، این استان کم‌خطاترین آزمایش‌ها را در سطح کشور انجام می‌دهد.

ابوالفضل ایرانی‌خواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه دهه فجر یادآور رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های مردم است، ادامه داد: بی شک نقش مردم در دفاع از ارزش‌های انقلاب بر همگان روشن است و همین پاسداری‌ها سبب ایجاد تحولی بزرگ در ایران شد و راه توسعه را برای کشور هموار ساخت‌.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در پس از انقلاب به موفقیت‌های کشور در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: در دوران پیش از انقلاب وضعیت بهداشتی و سلامت بسیار ناگوار بود و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها رقم بالایی را به خود اختصاص داده‌ بود که با پیروزی انقلاب وضعیت کاملا متفاوتی را در این عرصه شاهد بودیم.

وی با مثبت خواندن اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور بیان کرد: اجرای این طرح در استان قم به عنوان پایلوت به صورت صددرصدی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی در قم به شکل مطلوب به ارائه خدمات مشغول هستند، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم عملیات عمرانی و ساختمانی بیش از 800 تخت بیمارستانی را برعهده دارد که ان‌شاءلله در سال آتی شاهد به بهره‌برداری رسیدن 500 تخت آن هستیم.

ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه شهرک سلامت نیز در دست احداث است، افزود: از جمله پروژه‌هایی که قرار است در ایام الله فجر به افتتاح برسد افتتاح مرکز بهداشت شهرستان است که هزینه‌ای بیش از 60 میلیارد ریال در بر داشته است.

وی اجرای این پروژه را گامی در مسیر توسعه خدمات بهداشتی برای مردم استان عنوان کرد.

دکتر حسین سعادتی از جمله متخصصان در حوزه بهداشت و سلامت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تبریک دهه فجر بیان کرد: عملکرد وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی قابل تقدیر است و پیشرفت‌های این حوزه هرگز قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست.

وی با بیان اینکه نظام آموزش پزشکی در تعلیم و تربیت دانشجویان پزشکی به وضعیتی مطلوب دست یافته است ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی و تولید دارو نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست‌ یافته‌ایم که همگی قابل تمجید است.

سعادتی با اشاره به پیشرفت‌های خدمات درمانی در دوران بعد از انقلاب در استان گفت: پیش از انقلاب تعداد پزشکان در قم تقریبا 30 نفر بود که اکنون این تعداد به بیش از 700 پزشک متخصص و فوق‌تخصص رسیده است.

وی با بیان اینکه سرانه بهداشت و درمان نیازمند بازبینی جدی است افزود: اکنون در بسیاری از روستاها پزشک وجود ندارد که باید برای این امر تمهیداتی اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بعد از انقلاب به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌ایم اما همچنان ضعف‌هایی در نظام پزشکی وجود دارد که باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.

وی یادآور شد: هدف انقلاب اسلامی خدمت رسانی به اقشار محروم و ضعیف جامعه بوده است و اکنون نیز خدمات‌دهی و رفع مشکلات رفاهی و سلامتی این قشر از جامعه باید سر منشا اهداف باشد.

سعید درخشان از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نیز با بیان اینکه نظام درمانی در دوران قبل از انقلاب بسیار ضعیف بود، گفت: در آن زمان پزشکان حاضر در ایران را پزشکان هندی و پاکستانی تشکیل می‌دادند و کوچکترین جراحی‌ها نیز باید در خارج از کشور صورت می‌گرفت و وضعیت دارویی و پزشکی نیز بسیار نامناسب بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب میزان سن امید به زندگی 55 سال بود، ادامه داد: اکنون با پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه پزشکی سن امید به زندگی در ایران به 72 سال رسیده است.

درخشان با بیان اینکه اکنون حدود 90 درصد مردم استان زیر پوشش ‌بیمه‌های مختلف هستند، بیان کرد: 750 هزار نفر از مردم استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

از این رو باید عنوان کنیم انقلاب اسلامی نه تنها جامعه ایرانی را از ظلم و جور رژیم ستم‌شاهی رهانید بلکه روزنه‌ای امیدبخش برای توسعه همه جانبه را پدید آورد. بدون شک یکی از کارنامه‌های درخشان ایران پس از انقلاب، در زمینه سلامت و بهداشت و درمان است که استان قم نیز به برکت همین انقلاب تاکنون توانسته است موفقیت‌های بسیاری به دست آورد. البته این سخن به معنای نبود مشکل در سیستم سلامت کشور و یا استان قم نیست بلکه سخن اینجاست که روند قهقرایی در زمان پهلوی تغییراتی جدی داشته و امروز ایران اسلامی در بسیاری از زمینه‌های درمانی و بهداشتی به مرزهای دانش نزدیک شده است و این موفقیت جز در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی روی نداده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار