بی‌شک افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌هایی نظیر بیمارستان فرقانی و بیمارستان نیروگاه می‌تواند تا حد قابل توجهی مشکلات حوزه درمانی استان قم و حتی استان‌های اطراف را برطرف کند.
کد خبر: ۲۲۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸ 27 April 2016
به گزارش تابناک قم، امروز سطح شاخص‌های بهداشت و درمان و در مجموع سلامت یکی از مهمترین ملاک‌های توسعه یافتگی یا عدم توسعه یافتگی جوامع است. کشورهای با درآمد بالا از سطح بالایی از بهداشت و درمان برخوردار هستند و سن امید به زندگی در این جوامع به بیشینه خود رسیده است.

در کشور ما نیز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شتاب فزاینده‌ای در توسعه شاخص بهداشت و درمان رقم خورده است اما هنوز هم تا دستیابی به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

یکی از طرح‌های ویژه در حوزه بهداشت و درمان که دولت یازدهم متولی اجرای آن بوده است طرح تحول سلامت است که در صورت اجرای درست می‌تواند حوزه بهداشت و درمان را تحولی عمیق بخشد و سلامتی و رفاه را برای بیماران و سایرین فراهم سازد اما به نظر می‌رسد این طرح در استان قم به طور جامع عملیاتی نشده است.

استان قم طی سالیان گذشته مشکلات فراوانی را در حوزه سلامت و بهداشت پشت سر گذاشته و با برخی نواقص و کمبودات روبه‌رو بوده است،‌ از کمبود مراکز درمانی و بیمارستانی گرفته تا فقدان تجهیزات درمانی و کادر پزشکی و همچنین کمبود دارو برای برخی از بیماری‌های خاص.

این‌ها همه در حالی است که این استان از جایگاهی مهم و ویژه در سطح کشور برخوردار است و حضور قومیت‌ها و مهاجران مختلف از اقصی نقاط جهان در این شهر مقدس ضرورت تقویت مراکز بهداشتی و درمانی و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه توریسم درمانی در این استان را مضاعف می‌کند. طبق آمار جمعیت استان قم یک میلیون و 270هزار نفر است و روزانه نیز جمع کثیری از مسافران و گردشگران به این استان سفر می‌کنند که همین میزان جمعیت نیز تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان در این استان را ضروری می‌کند. شاید نگاهی کوتاه به وضعیت زیرساختی بیمارستان‌های استان مبین وضعیت بهداشت و درمان قم باشد.

طبق گفته برخی از پزشکان و کارشناسان در استان قم واحدهای درمانی از ضعف و فرسودگی رنج می‌برند و تنها برخی از واحدهای درمانی همچون بیمارستان بهشتی دارای شرایط مطلوبی برای ارائه خدمات درمانی است.

متاسفانه ضعف‌های زیرساختی در این حوزه در استان قم بسیار مشهود است و ساخت بیمارستانی همچون بیمارستان تامین اجتماعی آن هم تنها فاز اول آن که در سال 92 افتتاح شد، در فاصله‌ای زیاد از مرکز شهر که دسترسی آسان را از مردم سلب کرده است بی‌شک از جمله ضعف‌هاست.

علاوه بر این کمبود بودجه سبب شده که تعدادی از واحدهای بیمارستانی همچون بیمارستان نیروگاه و فرقانی که مقرر شده بود طی سال گذشته به بهره‌برداری برسد همچنان زیر بار کمبود بودجه کمر خم کنند.

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان نیروگاه که مثلا قرار بود تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد اکنون تنها از پیشرفتی 30 تا 45 درصدی برخوردار شده و فقط می‌توان پایان سال آینده را وعده دوباره برای تکمیل آن داد البته در صورت تامین بودجه و پیش نیامدن مشکلات دیگر عنوان کرد.

دکتر ابوالفضل ایرانی‌خواه همچنین در خصوص بیمارستان فرقانی بیان کرد: کلنگ این بیمارستان در سال 1377 به زمین خورد که متاسفانه به دلیل عدم اختصاص بودجه تا سال 92 این پروژه هیچ پیشرفتی نداشت اما از سال 92 روند احداث آن شدت گرفته است و قرار است این بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی طی شش ماهه اول سال جاری با تعداد 350 تخت به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسد.

علاوه بر این بیمارستان دیگری که این روزها مایه امید و خرسندی مردم شهر به ویژه شهروندان ساکن در شهرک پردیسان شده بیمارستان هزار تختخوابی خاتم است که البته باز هم معلوم نیست آیا وعده و وعیدها در خصوص آن در همان زمان مقرر انجام می‌شود یا نه؟

در بهمن ماه سال 94 کلنگ بیمارستان هزار تختخوابی خاتم قم با زیربنای 100 هکتار به زمین زده شد و قرار شد در کنار این بیمارستان، هتل بیمارستانی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و مجتمع‌های گردشی نیز ساخته شود و در واقع شهرک سلامت خاتم در گوشه‌ای از منطقه پردیسان جای خوش کند.

ایرانی خواه در خصوص وضعیت این پروژه نیز گفت: ساخت و احداث این پروژه بر عهده بخش خصوصی است و مقرر شده طی 36 ماه به مرحله افتتاح برسد.

وی با بیان اینکه این بیمارستان از نظر عمرانی و علمی متفاوت با سایر پروژه‌های درمانی است و در واقع یک بیمارستان منحصر به‌فرد در کشور است، ادامه داد: در احداث این بیمارستان شرکت‌هایی از اتریش، کره و آلمان با بخش خصوصی همکاری می‌کنند.

بی‌شک افتتاح و بهره برداری از این پروژه‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی مشکلات حوزه درمانی استان قم و حتی استان‌های اطراف را نیز حل کند اما آنچه مهم است اینکه آیا به واقع این پروژه‌ها در این زمان‌های معین شده به اتمام و بهره‌برداری می‌رسند یا اینکه همچون بیمارستان فرقانی بعد از گذر بیش از 10 سال تازه به مرحله احداث خواهند رسید.

متاسفانه بیمارستان‌های کامکار و نکویی نیز آنقدر فرسوده شده‌ و از تاسیسات به روز و نوین بی‌بهره مانده‌اند که دیگر امکان خدمات دهی شایسته به بیماران در آنجا وجود ندارد و باید برای نوسازی آنها نیز فکری نو اندیشید.

بیمارستان 180تخت‌خوابی حضرت‌زهرا(س) نیز این روزها حال خوشی ندارد و طبق وعده‌های داده شده در خصوص اینکه این بیمارستان به مرکز تخصصی و فوق تخصصی زنان بدل شود، به جد نیازمند بازسازی و تعمیر است.

بر این اساس تمام اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد که بیمارستان‌های قم به هیچ وجه وضعیت مناسب و زیبنده‌ای نداشته و همگی به نوعی دچار چالش و مشکلات فرسودگی و عدم برخورداری از تجهیزات کافی هستند البته از این نکته نیز نباید غافل شد که تلاش جدی برای ارتقاء این وضعیت از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفته است و ساخت بیمارستان‌هایی همچون بیمارستان خاتم نوید بخش بهبود وضعیت درمانی در استان قم است اما باید گفت به طور کلی زیرساخت‌های بهداشت و درمان قم فرسوده هستند و پروژه‌های جدید نیز اغلب با چالش‌های تامین بودجه درگیر شده‌اند.

علاوه بر این باید توجه کرد که استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور همواره جاده‌هایی پر رفت و آمد را شاهد است که همه روزه نیز حوادث تاسف باری در آنها روی می‌دهد. از این رو برخورداری از اورژانسی فعال و ظرفیت مناسب و بالا برای پذیرش و درمان مصدومین و همچنین وجود کادر پزشکی مجرب در این استان از نیازهای اساسی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار