استاندار اردبیل گفت: 99 درصد دانش آموختگان دانشگاه ها با فضای کسب و کار آشنا نیستند و ایجاد اشتغال حلقه گمشده در فعالیت مراکزعلمی است.
کد خبر: ۲۳۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹ 25 May 2016

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش چهارشنبه در چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز علمی و پارک های علم و فناوری کشور در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: کشور می خواهد از اتکا به درآمد نفت فاصله بگیرد و باتوجه به کثرت دانش آموختگان دانشگاه ها لازم است ایجاد اشتغال مدنظر مراکز علمی باشد.
وی بیان کرد: به نظر من پژوهش و فناوری با مشکل مالی مواجه نیست بلکه مشکل بزرگ این حوزه فقدان روش برای حل مشکلات جامعه است و باید در این راستا از دانشگاه های موفق داخلی و خارجی الگو گرفته شود.
خدابخش ادامه داد: بدون تحقیق و پژوهش نمی توان به مشکلات اجتماعی فائق آمد و بسیاری از مسایل با تصمیم های آنی و اقدام های مدیریتی قابل حل نیست.
او اظهار امیدواری کرد در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های کشور روش های کارآمد برای حل مشکلات جامعه در سطوح استانی و ملی ارایه شود.
وی گفت: اردبیل استانی کشاورزی است و می تواند با محصولات خود بازار بزرگ روسیه را در دست بگیرد اما به توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی با رعایت استانداردهای آن نیاز دارد تا تولید به خلق ثروت منجر شود.گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این اجلاس گفت: این دانشگاه علاوه بر فعالیت های علمی در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فعال و تاثیرگذار است.
وی گفت: در دو سال اخیر مراکز رشد دانشگاهی راه اندازی شده و دانشگاه محقق اردبیل رتبه نخست کشور را در برگزاری تاریخ موزه علوم به دست آورده است.
وی برگزاری همایش های علمی، بهره گیری از تحصیلات تکمیلی در اداره امور اجرایی دانشگاه، راه اندازی تورهای صنعتی دانشجویان و فعالیت های فرهنگی را از اقدام های انجام گرفته در دانشگاه محقق اردبیلی در دو سال اخیر اعلام کرد.
سیدعلی اصغر میرباقری فرد دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر نیز در این اجلاس از فعال بودن 114 انجمن و انتشار 640 نشریه در حوزه علوم انسانی و فعالیت هفت انجمن و انتشار 20 نشریه در حوزه هنر در دانشگاه ها خبر داد.
وی گفت: با وجود حجم بالای فعالیت در علوم انسانی و هنر، دستاوردهای آن نتایج تاسف باری دارد و ضرورت تحول در علوم انسانی احساس می شود.
دکتر رحیمیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و دبیر منطقه یک پژوهشی و فناوری نیز در این اجلاس گفت: دانشگاه ها فاقد مامورت پژوهشی هستند و جزیره ای بودن فعالیت آنها مانع توسعه متمرکز فناوری در مراکز علمی است.
وی ایجاد صندوق اعتباری ملی پژوهش و ردیف اعتباری پژوهشی برای دانشگاه ها را پیشنهاد کرد.
محبوبی مدیرعامل آزمایشگاه خصوصی شاخه زیتون نیز در این اجلاس گفت: برای این آزمایشگاه تاکنون 150 میلیارد ریال هزینه شده است و کامل ترین آزمایشگاه غذایی را در کشور داراست.
وی افزود: کارشناسان آزمایشگاه ما با فروشندگان، ارتباط مستقیم دارند و فعالیت بخش خصوصی در توفیق آزمایشگاه خصوصی زیتون تاثیر بسیاری داشته است.
دهقان رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام و ئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری نیز در این اجلاس گفت: تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی جهان اسلام ضرورت دارد و مرجعیت علمی ایران در دنیای اسلام باید حفظ شود.
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار در دانشگاه محقق اردبیلی از بخش های قابل دکر این اجلاس بود.
چهل و نهمین اجلاس دو روزه معاونان دانشگاه ها و مراکز علمی کشور امروز پهارشنبه در دانشگاه محقق اردبیلی آغاز شد و اختتامیه آن فردا برگزار خواهد شد.
دانشگاه محقق اردبیلی در سال 57 با ایجاد رشته کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در بیش از 258 رشته کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بیش از 11 هزار دانشجو دارد و در انجام کارهای تحقیقاتی و برگزاری نشست های علمی پیشتاز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار