کد خبر: ۲۵۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 25 June 2016

حسین بشیری گیوی

منطقه آزاد و همگرایی نیروها

در حدود شش ماه قبل لایحه منطقه آزاد در دو مرحله در صحن علنی مجلس نهم رد شد و بیشتر نمایندگان راست محافظه کار در مخالفت با آن صحبت کردند و حتی تصویب منطقه آزاد را خیانت به ایران دانستند.

حال پس از گذشت شش ماه طبق آیین نامه داخلی مجلس لایحه منطقه آزاد دوباره می تواند در کمیسیون اقتصادی و در صحن علنی مجلس مطرح شود. استاندار خدابخش به همراه هفت نماینده استان جلساتی با مجید انصاری و اعضای هیئت رئیسه مجلس و همچنین با مسئولین منطقه آزاد داشتند تا در این مرحله که برای بار سوم مطرح می شود به تصویب اعضای منتخب مجلس دهم برسد.

همگان بر این باورند که در این مرحله قطعن لایحه رای لازم را خواهد آورد و مصوب خواهد شد ولی اگر به یاد داشته باشید در مرحله دوم هم این امیدواری وجود داشت و خیلی از سیاسیون با قطعیت قبل از رای گیری تبریک می گفتند ولی این اتفاق نافتاد و در مرحله سوم اگر حمایت همه جانبه نباشد باز ممکن است که برای سومین بار اتفاق تلخ تکرار شود و استان اردبیل از یک اتفاق مهم بی بهره شود. با تصویب منطقه آزاد اردبیل سرمایه گذاری خارجی در منطقه مستعد مغان انجام می شود. زیرساخت های استان تکمیل می شود و از همه مهمتر درآمد سرآنه استان اردبیل افزایش می یابد.

لذا لازم است که همه گروه ها ی اصلاح طلبان با تمامی گرایش ها این مسئله را به عنوان یک امر مهم در زمینه توسعه استان قلمداد کنند و اختلافات را کنار بگذارند و در زمان اندک همگان از این امر حمایت کند و اتاق فکری در جهت کمک به تصویب آن انجام دهند. اگر منطقه آزاد مصوب شود همه شهروندان از این مسئله سود خواهند برد. منطقه آزاد مزایایی دارد که سرمایه گذاری خارجی را با توریسم پیوند می دهد و استان عقب مانده اردبیل را به استانی توسعه یافته تبدیل می کند.

لایحه منطقه آزاد بهترین بهانه برای همگرایی نیروهای اصلاح طلب استان می باشد. اگر تمامی نیروها از این لایحه حمایت کنند و تمام توان خود را در جهت تصویب این لایحه به کار بگیریند اتفاقی مبارک برای اولین بار در استان می افتد، که نتیجه کوتاه مدت این اتفاق در انتخابات شورای شهر و از همه مهمتر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خود را نشان خواهد داد و در داراز مدت استان توسعه یافته اردبیل را شاهد خواهیم بود.

فعالین سیاسی-اقتصادی به وضوح می دانند که اگر لایحه منطقه آزاد تصویب شود نقطه عطفی در استان اردبیل محسوب می شود که می تواند آغازی برای توسعه استان اردبیل باشد. بیشتر بروز و ظهور اختلافات در بین نیروهای سیاسی ریشه در عقب ماندگی اردبیل دارد اگر محور توسعه استان به چرخش بافتد خیلی از مسائل حل و فصل خواهد شد.

اگر افراد بخواهند سرمایه گذاری کنند و یا از مزایای منطقه آزاد استفاده کنند زمینه مساعد می شود و افراد دنبال سهم خواهی از کشت وصنعت و دیگر پروژه های محدود استان نمی شوند و هر کس هر چه میزان بخواهد می تواند سرمایه گذاری کند و از معافیت مالیاتی استفاده کنند و محصولات خود را به آسیای میانه و حتی بخش های از اروپا صادر کند.

در هر روی تمامی نیروهای اصلاح طلب و حتی اصولگرایان از تمامی ظرفیت های خود به صورت علنی استفاده کنند تا استان اردبیل بیش از این از عقب ماندگی رنج نبرد. در تمامی دیدگاه ها توسعه باعث رفاه و امنیت و آسایش در جامعه می شود. و هر چه جامعه عقب مانده و سنتی باشد با انواع آسیب های سیاسی،اجتماعی خصوصا اقتصادی مواجه خواهد شد.

در نظر بگیرید اگر دشت مغان به شیوه سنتی آبیاری شود چه میزان آب این مایه حیات بشریت حیف و میل می شود و اگر به صورت صنعتی آبیاری شود چه میزان صرفه جویی می شود و سطح زیرکشت افزایش می یابد. این مسئله در دیگر خرده نظام ها نیز صدق می کند اگر جامعه از سنت به مدرنیته گذار نماید بیشتر اختلافات فرهنگی و سیاسی از بین می رود و تضادها در جهت وحدت حل و فصل می شود در حالیکه در اجتماع سنتی تضادها به تناقض و حتی حذف طرف مقابل میل می کند.

امیدوراریم تمامی گرایش های سیاسی در شرایط خطیر به همگرایی برسند و لایحه منطقه آزاد را بهانه ای برای اجماع قرار دهند و از مزایای آن همه شهروندان و گروه ها استفاده کنند و از همه مهمتر همگرایی را در بین نیروهای اصلاح طلب شاهد باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار