مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر از آغاز تغییر الگوی کشت در این شهرستان با کشت پسته خبر داد.
کد خبر: ۲۶۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹ 21 July 2016

احمد شهریار روز پنجشنبه گفت: در چند سال گذشته و به دنبال وارد شدن خسارت قابل توجه به باغ های سیب ، هلو و انگور در اثر حوادث و بلایای طبیعی باغداران مشگین شهری به کاشت ارقام جایگزین و سازگار با آب وهوای منطقه روی آورده اند.
او اظهار کرد: از جمله ارقامی که اخیرا کشت آن در منطقه رونق گرفته درخت پسته است.
وی با اشاره به استقبال باغداران منطقه برای عمل آوری محصول پسته گفت: با هدف دسترسی باغداران به نهال مرغوب و مطمئن نهالستان پسته در منطقه مرادلو راه اندازی شده است.
وی افزود: این نهالستان سالانه بیش از 60 هزار اصله انواع نهال تولید می کند و باغداران مشگین شهری از وارد کردن نهال و پیوندک پسته از سایر استان ها بی نیاز شده اند.
به گفته وی ، درخت پسته از ارقام غیر بومی منطقه است و عمل آوری آن نیاز به داشتن دانش علمی در مورد این گیاه دارد و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی استان های پسته خیز ، تعدادی از کارشناسان و باغداران آن مناطق وارد مشگین شهر شده و اقدام به آموزش باغداران مشگین شهری کرده اند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی افزود: خوشبختانه عملکرد این درخت در شهرستان مشگین شهر با موفقیت خوبی همراه بوده طوری که برخی از باغات قدیمی پسته اکنون به بار نشسته اند.
مقاوم بودن این درخت در مقابل سرما و نیاز کم آبی آن را از جمله ویژگی های درخت پسته است.
شهرستان مشگین شهر دارای بیشترین سطح باغات میوه استان در سطح 14 هزار هکتار بوده و حدود 100 هکتار باغ پسته کشت قدیمی و جدید وجود دارد که به علت مقاوم به سرمای 20- درجه و گرمای بالا و توقع کم آب انتظار می رود از سطح کشت قابل توجهی در سال های آینده برخوردار شود.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
بر اساس کدام پشتوانه تحقیقاتی این تغییر ات انجام میشود ؟ میشود منابع تحقیقاتی و مطالعاتی آن را اعلام نمایید؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار