مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: انجام مشاوره‌های ژنتیکی در سطح استان اردبیل و مراجعات به این مراکز تا 40 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۶۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 25 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، بهزاد ستاری صبح امروز در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در شهر سرعین اظهار کرد: ما طرح پایلوت کشوری مشاوره‌های ژنتیکی را در استان اردبیل قبل از ازدواج و با هدف کاهش معلولیت‌ها انجام می‌دهیم به طوری که اجرای این طرح در اردبیل و گرمی سال گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سال گذشته موفق شدیم تعداد مراجعات به مشاوره‌های ژنتیکی را تا 40 درصد افزایش دهیم، افزود: مهمترین علت معلولیت‌ها در استان اردبیل ازدواج‌های فامیلی است که همه باید کمک کنند تا تعداد این ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده و با ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج زمینه کاهش این موارد معلولیت‌ را شاهد باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: انجام مشاوره‌های ژنتیکی در سطح استان اردبیل و مراجعات به این مراکز تا 40 درصد افزایش یافته است.

ستاری اجباری شدن امر مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای ازدواج‌های فامیلی و خانواده‌های دارای معلولیت را یادآور شد و افزود: ما اگر بتوانیم در همه شهرستان‌ها مشاوره‌های ژنتیک انجام دهیم قطعا نتایج مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی از پزشکان و متخصصان مشاوره به دلیل طولانی بودن دوره‌های آموزش ژنتیک حاضر نیستند مطب خود را رها کرده و به تهران بروند، تصریح کرد: این امر مشکلاتی را رقم زده است به طوری که تلاش می‌کنند این کلاس‌ها و دوره‌ها در اردبیل برگزار شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با یادآوری اینکه هر مشاوره ژنیک 45 دقیقه زمان می‌گیرد و در این ارتباط پزشکان و مشاوران باید از آموزش‌های جدید برخوردار باشند، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در این استان با آن روبه‌رو هستیم انجام قسمتی از آزمایشات در خارج از استان است و به رغم مهیا بودن امکانات ما با کمبود متخصص در این استان مواجه هستیم که امیدواریم با رفع این مشکل بتوانیم در استان روند آزمایش ژنتیکی در استان به شکل مطلوب و یک روند مناسب انجام دهیم.

ستاری افزود: سیاست ما در این راستا بر این است تا در همه شهرستان‌ها مراکز مشاوره ژنتیک راه‌اندازی شود که در شهرستان‌های پرجمعیتی همچون پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال زمینه و بستر این کار فراهم شده است.

وی ادامه داد: ما از ظرفیت فضای مجازی نیز می‌توانیم در آگاه‌سازی خانواده‌ها برای حضور در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج استفاده کنند که دراین راستا نیاز به یک فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: همان طوری که طرح غربالگری شنوایی و بینایی با 90 درصد مراجعات مردم در 20 سال اخیر به یک طرح موفق تبدیل شده است امیدواریم طرح پیشگیری از معلولیت‌ها به عنوان غربالگری و مشاوره‌های ژنتیک نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار