مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: شایع‌ترین علت معلولیت در استان اردبیل بر اساس آخرین یافته‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ازدواج‌های فامیلی است.
کد خبر: ۲۶۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 25 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، بهزاد ستاری صبح امروز در کارگاه کشوری هم‌اندیشی طرح‌های مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیکی در سرعین اظهار کرد: ما در اجرای طرح‌های پیشگیرانه به شکل مشخص پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین کم شنوایی و ناشنوایی در قالب طرح‌های غربالگری پوشش مناسبی را شاهد هستیم به طوری که در استان اردبیل غربالگری شنوایی 87 درصد و بینایی نیز 85 درصد موفق به پوشش گروه جمعیتی هدف شدیم که در این زمینه به ترتیب رتبه‌های هشتم و پنجم کشوری را به دست آوردیم.

وی گفت: امیدواریم این پوشش در سال‌های آینده با هدف کاهش معلولیت‌ها در این حوزه به 100 درصد برسد تا از بابت معلولیت‌های ناشی از نابینایی و ناشنوایی بتوانیم آسیب‌ها و مشکلات را کاهش دهیم.

ستاری با یادآوری اینکه بحث مشاوره‌های ژنتیکی برای جلوگیری از تولد فرزندان نارس و معلول به عنوان یک اولویت اساسی سازمان بهزیستی و در حوزه پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است، افزود: سعی داریم تا در همه شهرستان‌های استان اردبیل مراکز مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج دایر شود تا ارجاع به این مراکز به شکل اجباری انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: شایع‌ترین علت معلولیت در استان اردبیل بر اساس آخرین یافته‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ازدواج‌های فامیلی است.

ستاری با بیان اینکه البته در این موضوع فرهنگ‌سازی و آموزش و همچنین آگاه‌سازی افراد جامعه از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما مدنظر است، ادامه داد: در یک پژوهشی که سال گذشته در استان انجام دادیم میزان شیوع معلولیت‌ها را در گروه سنی زیر 14 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم به طوری که نتیجه این پژوهش جالب توجه بود.

وی تصریح کرد: در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که ازدواج فامیلی شایع‌ترین علت معلولیت در استان اردبیل است به طوری که با 7 دهم درصد ازدواج‌های فامیلی عامل اصلی معلولیت‌ها در استان اردبیل شناسایی و معلوم شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: بعد از ازدواج فامیلی ضربه زدن به شکم مادر باردار از دیگر علل معلولیت‌ها است که ما برای کاهش رقم معلولیت‌ها در این دو حوزه اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دادیم.

ستاری گفت: تلاش ما بر این است تا نرخ شیوع معلولیت‌ها به حداقل برسد و در استان اردبیل نیز که 5.4 درصد بوده به کمتر از 2 درصد کاهش پیدا کند.

وی معلولیت‌های شایع در گروه زیر 14 سال را معلولیت‌های ذهنی، جسمی، بینایی، شنوایی و معلولیت‌های روانی مزمن توصیف کرد و افزود: هدف اصلی از برگزاری چنین کارگاه‌هایی این است تا کارشناسان امر را بتوانیم بیشتر و بهتر با مسائل و موضوعات مربوط به اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف آگاه کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار