کد خبر: ۲۷۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹ 07 August 2016

یاشار پورمجید

دوست گرانقدرم جناب آقای سعید معزی با ارسال یادداشتی با عنوان « سوت قطار اردبیل از تبریز شنیده می شود » ، نسبت به اجرایی اتصال ریلی اردبیل و مغان به تبریز تهدید نیستشدن طرح راه آهن اصلاندوز به جلفا و تصوب راه آهن بستان آباد ، سراب و اردبيل هشدار داده است.

آقای معزی که البته از دوستان اندیشمند اینجانب است، در این یادداشت از مسئولان استان خواسته است برای جلوگیری از تحقق این موضوع وارد مذاکره و رایزنی شوند.

من البته با ایشان در این رابطه چندان موافق نیستم و معتقدم اتفاقا اجرایی شدن این طرح ها در میان مدت به نفع اردبیل و مغان و در بلند مدت اجتناب ناپذیر است. من این را فرصتی برای توسعه استان می دانم.

معتقدم به جای نگاه خطی ، باید به مقوله توسعه نگاه شبکه ای داشت. شهرهای جدا مانده از خط آهن سراسری در آذربایجان و دیگر مناطق شمالغرب کشور، دیر یا زود باید از طریق شبکه ریلی به یکدیگر و دیگر مناطق متصل شوند.

تقویت شبکه ترانزیت ریلی پارس آباد و اصلاندوز به سمت غرب کشور ، لزوما به معنای نادیده گرفتن اهمیت راه آهن اردبیل به مغان نیست. احداث این خط آهن برای ترانزیت کالا و مسافر از جمهوری آذربایجان به ترکیه و بالاعکس ضروری است و ایران و استان اردبیل نیز به سهم خود باید از این قابلیت ژئوپلتیکی و ژئو اکونومیکی خود استفاده کنند. وگرنه گرجستان تمام سهم اردبیل و شمالغرب ایران از این ترانزیت را از آن خود خواهد کرد.

اینکه راه آهن اردبیل به سمت جنوب استان به هر دلیل با رکود یا مشکلات فنی مواجه شده است ، دلیل نمی شود ما از ظرفیت تبریز قدرتمند برای توسعه زیرساخت های ریلی اردبیل به غرب کشور استفاده نکنیم. اگر خط آهن تا سراب برسد یقینا مجاب کردن دولت برای امتداد آن به سمت نیر و سرعین و اردبیل و نهایتا نمین و آستارا چندان سخت نخواهد بود.

برای رونق تجارت با اتحادیه اروپا، شبکه ریلی آذربایجان علاوه بر توسعه طولی ، باید توسعه عرضی کافی نیز داشته باشد . در این صورت رونق دادن به تجارت اردبیل و گیلان با ترکیه نیز آسان تر خواهد بود.

معتقدم در فرصت کوتاه عمر و در وانفسای کمبود امکانات کشور، به جای کارشکنی در مسیر پیشرفت دیگران ، از هر فرصتی برای استفاده از ظرفیت های دیگران برای وسعه استان استفاده شود.

اگر توسعه شبکه ریلی مغان به غرب کشور محقق شود ، شاهد رونق بیشتر این منطقه خواهیم بود وتوجیه اقتصادی لازم برای اتصال ریلی مغان به جنوب کشور نیز فراهم می شود.

در شرایطی که زحمت اصلی توسعه ریلی استان به غرب کشور بر عهده تبریزی ها خواهد بود، بهتر است اردبیل به جای نگرانی از این بابت، به فکر استفاده از مزیت های اتصال به شبکه ریلی منتهی به ترکیه باشد و تکمیل راه آهن جنوب استان را نیز که به هر حال شروع شده است ، با جدیت پیگیری کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
متاسفانه در دولت سابق با تفکر قومی قبیله ای کار ساخت راه اهن اردبیل میانه بدون توجیه اقتصادی و مسائل فنی ساخته شد تا جایگزین راه اهن قزوین رشت استارا و کریدور شمال جنوب شود . و راه اهن ملی و بین المللی قزوین رشت استارا معطل خودخواهی اقایان شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
نقض غرض است
ایا شما حاضرید برای رفتن به مشهد ابتدا به تبریز بروید و 350 کیلومتر اضافه تر مسیر بپیمائید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
چرا اردبیل به راه آهن گیلان وصل نشود؟
سرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
راه اهن بستان اباد میانه در دست احداث هست کاش تبریز طرح کشیدن راه اهن تا سراب و یا دست کم دوزدوزان رو هم عملی کنه یک راه اهن از ارسباران به دوزدوزان و امتداد دیگر تا سراب و اردبیل و استارا باعث رونق بیشتر اذربایجان و از بن بست خارج شدن اذربایجان خواهد شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار