مدیریت علمی، ملی و کارشناسانه و خارج از دخالت های منطقه ای و سیاسی و لابی گری در حوزه مدیریت منابع آب باید در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۲۷۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 14 August 2016
در مراسم افتتاحیه کارگاه بین المللی همکاری های تحقیقاتی در زمینه مدیریت پایدار آب کشاورزی و اولین جلسه هیات مدیره گره منطقه ای ایران در زمینه IRPID(برنامه بین المللی تحقیقاتی آبیاری و زهکشی) غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اظهار کرد:حیات بشر جز با وجود انرژی محقق نمی گردد. وجود آب شرط اصلی و حیاتی موجودات زنده است. مواد غذایی به عنوان عامل اصلی بقای موجوادت جز با وجود آب تامین نخواهد شد که این موضوع اهمیت وجود آب را به عنوان مهمترین انرژی موجود در جهان بیش از پیش تایید می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: منابع آبی در تمام کشورهای دنیا به صورت یکسان تقسیم نگردیده، 25 تا 30 درصد آب های روان شیرین جهان در آمریکا و کانادا جاری است و ما بقی دنیا مالک 75 درصد آب های شیرین می باشند. کشور ایران جزء کشورهای کم آب دنیاست و با توجه به این موضوع باید در مصرف بهینه آب بیشتر از قبل جدی بود و در خصوص مصرف آب دقت های لازم و علمی صورت گیرد و جهت تحقق این مهم برنامه ریزی های کلان در سطح ملی صورت پذیرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: جهت مصرف بهینه آب و افزایش بهره وری بایستی مدیریت در مصرف آب در دستور کار قرار گیرد. باید آب را در جایی که حداکثر بهره وری وجود دارد مورد استفاده قرار داد. همچنین باید تمام سعی خود را به کار گیریم تا آب مصرف شده را به چرخه تولید بازگردانیم.

شریعتی افزود: خوزستان با دارا بودن 3 میلیون هکتار زمین های قابل کشت و عدم استفاده از آنان به دلیل کمبود آب، می طلبد تا مدیریت بهینه در مصرف آب در این استان اجرایی گردد و تا آن جا که امکان دارد از این منابع در تولید محصولات کشاورزی استفداه شود.

استاندار خوزستان اذعان کرد: از زمین های حاصلخیزدر تولید محصولات کشاورزی و مصرف منابع آبی استفاده شود و دخالت در کار طبیعت و اکوسیستم صورت نگیرد.

 وی تکید کرد: آب را از مجرای طبیعی خود انتقال ندهیم.

شریعتی با اشاره به اینکه کشاورزی و استفاده بهینه از آب در خوزستان مدیریت ملی را می طلبد، افزود: مدیریت علمی ملی کارشناسانه و خارج از دخالت های منطقه ای و سیاسی و لابی گری باید در دستور کار قرار گیرد. 

استاندار خوزستان اظهار کرد: به دلیل وجود بیشترین شبکه های آبیاری اصلی و فرعی و زهکش ها در خوزستان این منطقه از ایران منطقه استراتژیک و مهمی است.  
 
وی افزود: رعایت مسائل زیست محیطی در اولویت اصلی است. بایستی بین تولید و مصرف آب و محیط زیست اپتیمم سازی صورت گیرد.  

شریعتی گفت: 98درصد محصولات کشاورزی خوزستان که حدود 15 میلیون تن در سال می باشد از اراضی آبی استان برداشت می گردد و یک و نیم درصد محصولات کشاورزی متعلق به زمین های دیم است که این موضوع اهمیت آب و اهمیت مدیریت بهینه آب را تایید کرده و می طلبد تا سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا بازده مصرف منابع آبی در استان بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح 550 هزار هکتاری طرح عظیمی در جهت مدیریت بهینه مصرف آب، احیای خاک و بالا بردن تولیدات محصولات کشاورزی در خوزستان است، افزود: با جدیت هر چه تمام تر اجرای این طرح در حال پیگیری است و امیدواریم فاز دوم آن نیز به بهره برداری برسد.

استاندار خوزستان در پایان تصریح کرد: وجود یک مرکز تحقیقات آب در استان خوزستان مغفول است زیرا بیشترین آب هایی که در کشور ذخیره می شود متعلق به خوزستان می باشد. همچنین بیشترین تولیدات کشاورزی کشور و سابقه بیشتر  وجود منابع آب و برق خوزستانمی طلبد تا مرکز تحقیقات آب در خوزستان تشکیل گردد.    


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار