دو نماینده مجلس در نطق خود خواستار اجرای اصل 15 قانون اساسی و تدریس زبان ترکی آذری در مدارس شدند.
کد خبر: ۲۸۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 24 August 2016

به گزارش تابناک اردبیل، شهاب الدين بي مقدار نماينده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس دهم در نطق ميان دستور خود با اشاره به اصل 15 قانون اساسي در رابطه با حق آموزش به زبان مادري و تشکر از رئیس جمهور به خاطر راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاهها،گفت: اين اقدام را تنها گام اول براي اين مسير مي‌دانم و اميدوارم مسئولان همينطور مصمم گام‌هاي بعدي را بردارند.

وی افزود: گام‌هاي بعدي شامل افزودن ادبيات تركي به مدارس و تدوين كتب مربوطه است تا  برگ زرين ديگري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم زده شود.

محمد حسن نژاد نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس دهم نيز در نطق ميان دستور خود گريزي به تدريس زبان تركي در مدارس داشت و گفت: تدريس زبان تركي اذربايجاني يكي از خواسته‌هاي حوزه انتخابيه من است.آذربايجاني ها خواسته زيادي ندارند، آنها مي‌خواهند كه زبان تركي اذربايجاني در مدارس شان تدريس شود.

وي همچنين در ادامه از ايجاد رشته تركي اذربايجاني در دانشگاهها و امکان تحصیل در این رشته تشكر و تأكيد كرد: اما خواسته قانوني مردم تدريس اين زبان شيرين، زبان مداحان اهل بيت در مدارس است.

‎‎‎‎‎بر اساس اصل 15 قانون اساسي«زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد ومکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار