بعد از مرگ ماهیان شورابیل رخ داد؛
در پی مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی کاراس در دریاچه شورابیل، اخباری مبنی بر مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی کپور در سد یامچی نیر گزارش شده است.
کد خبر: ۲۸۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 03 September 2016

به گزارش تابناک اردبیل،طی روزهای اخیر مرگ شماری از ماهیان کاراس در دریاچه شورابیل نگرانی را در بین دوستداران محیط‌زیست به وجود آورده است.

دستگاههای مسئول با لودر و کامیون ماهیان تلف شده در اطراف سد یامچی را بارگیری و نسبت به پاکسازی منطقه اقدام کردند.

این ماهیان تلف شده که از خانواده کپور بودند به دلیل کاهش ارتفاع آب سد یامچی و رانده شدن ماهیان به قسمت لجنی این سد رخ داده که به گفته کارشناسان محیط زیست و شیلات استان ماهیان مبتلا به بیماری‌های باکتری و استرس افت عملکرد سیستم ایمنی شدند که این خود زمینه تلف شدن ماهیان را فراهم کرده است.

سد یامچی که هشت سالی است به بهره‌برداری رسیده و با ذخیره آب 95 میلیون متر مکعبی آب شرب اردبیل و اراضی پایین دست را تأمین می‌کند، از سدهای معروفی است که در منطقه صیادان همه ساله در این فصل مشغول صید ماهیان کپور بودند که به نظر می‌رسد با مرگ هزاران قطعه از این ماهیان امسال وضعیت متفاوتی در این سد و دریاچه‌های اطراف آن اتفاق بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد تلفات ماهیان در سد یامچی بوده‌ایم که این مسأله توسط ارگان‌های ذیربط در دست بررسی است.

محمد خداپرست تصریح کرد: پیرو گزارش‌های رسیده در مورد تلفات تعداد زیادی از ماهیان سد یامچی اردبیل، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

 

وی تبیین کرد: ماهیان تلف شده از خانواده کپور بوده و به دلیل عوارض زیست‌محیطی، موضوع به سرعت مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده و نیز اعلام اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، مرگ و میر ماهیان ناشی از کاهش ارتفاع آب و رانده شدن ماهیان به قسمت‌های لجنی دریاچه و ابتلای ماهیان به بیماری باکتریایی و همچنین تغییرات شدید دمایی و فیزیکو شیمیایی آب و در نهایت استرس و افت عملکرد سیستم ایمنی ماهیان تشخیص داده شد

همچنین با حضور مدیرکل مدیریت بحران استان، فرماندار نیر، مسؤولان و کارکنان هلال احمر، اورژانس، سپاه، اداره راه و شهرسازی و شهرداری نیر حاشیه سد یامچی از لاشه ماهی کپور پاکسازی شد.

 

یکی از ساکنان روستای یامچی نیر در مورد مرگ ماهیان بیان کرد: حدود یک ماه است که ماهی‌ها تلف می‌شوند ولی در طول این هفته این مرگ و میر ماهی‌ها به شدت افزایش یافته است.

در روزهای اخیر نیز شاهد مرگ و میر ماهی‌ها در شورابیل اردبیل بودیم که مدیرکل شیلات استان دلیل تلف شدن 99 درصد از ماهیان کاراس را گرفتار ویروس شدن عنوان کرد.

به گفته مدیرکل شیلات استان اردبیل، این ویروس بیشتر ماهیان با اندازه کوچک را تهدید می‌کند و از طریق پرنده و مدفوع آن به ماهی انتقال می‌یابد و با کاهش دمای هوا تهدید این ویروس نیز کاهش می‌یابد.

سد یامچی در پنج کیلومتری شهر نیر استان اردبیل قرار دارد، سد یامچی در مدت هشت سال با 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سال 74 آغاز شده و در سال 82 به پایان رسیده است.

 

حجم آب ذخیره شده در این سد 95 میلیون متر مکعب است و در حال حاضر از آب این سد برای تأمین آب آشامیدنی شهر اردبیل و آبیاری اراضی پایین دست سد استفاده می‌شود.

طول تاج این سد 830 متر، عرض آن 12 متر و ارتفاع آن از پی 67 متر است و این سد می‌تواند سفره‌های زیرزمینی آب را تقویت کند.

ارتفاعات اطراف سد و نیز طبیعت زیبای اطراف آن مکانی مناسب برای تفریح و استراحت است و اطراف این سد به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب قرار گرفته است.

سد یامچی نیر یکی از سدهای پر آب استان اردبیل است و انواع ماهی آزاد از جمله کپور، آمور و ماهی سفید در دریاچه پشت این سد یافت می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار