رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر لزوم اجباری شدن مشاوره و آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج گفت: به دلیل بی‌توجهی به این امر سالانه بین ۲۵ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند.
کد خبر: ۲۹۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 15 September 2016

به گزارش تابناک اردبیل، انوشیروان محسنی در جمع خبرنگاران اردبیل اضافه کرد: تولد این تعداد کودک معلول علاوه بر بار روحی و روانی برای خانواده ها، بار اقتصادی سنگین برای دولت دارد به عنوان مثال هزینه نگهداری هر معلول در مراکز شبانه روزی بیش از ۲۰ میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات تولد نوزادان معلول و برای کاهش این آمار ما کشورهای موفق در خصوص پیشگیری از معلولیت را مطالعه کردیم و دیدیم که کشورهای موفق مشاوره ژنتیکی را در دستور کار قرار داده اند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای این طرح در کشور طی یک سال گذشته، متذکر شد: برای متقاعد کردن و قانونی کردن از سال قبل طرح مشاوره ژنتیک اجباری را دو استان یزد و کرمان به عنوان پایلوت آغاز کردیم و بررسی ها نشان از کاهش ۳۰ درصدی معلولین زایی در این استان ها بوده است.

وی ادامه داد: ما این نتیجه را به دولت و مجلس منتقل کردیم، پیشنهاد ما برای برنامه ششم مجلس این است که قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک اجباری انجام شده و تاریخچه فرد بررسی شود و کسانی که نیازمند آزمایش ژنتیک هستند معرفی شوند.

ورود بحث آزمایش ژنتیک به بسته تعهدات بیمه سلامت

محسنی با بیان اینکه بهریستی در این خصوص هزینه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را پرداخت می کند، یادآور شد: این بحث در کشور هنوز قانون نشده اما به دنبال اجباری کردن مشاوره ژنتیک هستیم. در طول برنامه ششم نیز بحث آزمایش ژنتیک به بسته تعهدات بیمه سلامت وارد شود تا از حمایت های بیمه برخوردار باشد.

وی با اشاره به لایحه پیشنهادی دولت تحت عنوان حمایت از افراد دارای معلولیت به مجلس بیان داشت: این لایحه یک سال قبل پیشنهاد شده بود و در حال حار به مجلس دهم رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی یکی از بحث این لایحه را الزام و تعهد دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز برای مناسب سازی معلولان دانست و تاکید کرد که قانونی در این لایحه در نظر گرفته شده که براساس آن همه دستگاه ها ملزم هستند برای مناسب سازی و ایجاد و تسهیل شرایط لازم برای تردد معلولان اقدام کنند.

وی یکی از وظایف بهزیستی را پیشگیری از معلولیت ها برشمرد و بیان داشت: علاوه بر طرح مشاوره اجباری، کارهایی در این زمینه شروع شده مثل غربالگری شنوایی سنجی که کودکان زیر یک سال را شامل می شود.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه در سال ۹۴ بیش از سه هزار و ۳۸ نفر با عارضه عفونت های شنوایی سنجی و کاشت حلزوم شناسایی و به مراکز تخصصی معرفی شدند، عنوان کرد: پوشش کشوری در زمینه غربالگری شنوایی سنجی ۶۷ درصد است که البته این رقم در استان اردبیل ۷۸ درصد بوده است.

وی افزود: امسال این رقم را می خواهیم به بیش از ۹۰ درصد برسانیم و تلاش می کنیم در سال ۹۶ هیچ کودک ناشنوایی را از سال اول زندگی به سال های بعد منتقل نکنیم.

محسنی با بیان اینکه در بحث نابینایی نیز همین برنامه را داریم، چراکه یکی از عارضه هایی که باعث نابینایی و کم بینایی می شود تنبلی چشم است که در سنین کودکی قابل شناسایی است، اضافه کرد: در سال ۹۴ بیش از سه میلون کودک را غربالگری بینایی کردیم.

وی با بیان اینکه با تاکید بر لزوم کیفیت بخشی خدمات ارائه شده به معلولان تاکید کرد که باید شرایطی ایجاد کنیم که علاوه بر تسریع در روند توان بخشی خدمات ارائه شده از استاندارد لازم برخوردار باشد.

نگهداری ۴۲۰ هزار معلول در منزل

رئیس سازمان بهزیستی متذکر شد: خدماتی که از بهزیستی دریافت می شود باید از استاندارد برخوردار بوده و توانمندسازی جمعیت معلول را سرعت بخشد، در این خصوص با تقویت کمیسیون های پزشکی برای تعیین درصد و شدت معلولین که بحث جهانی است، طرح صدور کارت IFC را که دارای اعتبار جهانی است، آغاز کرده ایم.

وی در عین حال به اجرای طرح توان بخشی مبتنی بر جامعه، خانواده به منظور نگهداری معلول در خانواده و مراقبت در منزل اشاره کرد و گفت: ۴۲۰ هزار معلول هم اکنون در قالب این طرح در منازل نگهداری می شوند که هم رضایت معلولان و هم رضایت خانواده ها را در پی داشته است.

محسنی در خصوص تعیین حق سرپرستی معلولان در منزل تاکید کرد که ما این بحث را درجه بندی کردیم، خانواده معلولانی که ضایعات نخاعی شدید دارند و افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند ۱۶۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان دریافت می کنند.

وی در خصوص توسعه فعالیت ها و خدمات اورژانس اجتماعی در کشور تاکید کرد: هم اکنون ۱۹۷ شهرستان دارای اورژانس است و در این مراکز بیش از ۲۹۷ خودرو اورژانس اجتماعی فعالیت می کند.

محسنی به خدمات ارائه شده از سوی این مراکز طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این مراکز با مداخلات به هنگام و علمی طی سال ۹۴ حدود دو هزار و ۸۸۰ زن و هزار و۴۴۰ مرد را از انجام خودکشی انصراف داده اند.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات در خصوص کاهش طلاق از دیگر اقدامات این مرکز بوده که موفقیت های زیادی را کسب کرده است، عنوان کرد: اردبیل یکی از استان های موفق در این زمینه بوده است.

ایجاد اورژانس اجتماعی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر

رئیس سازمان بهزیستی گشترش کمی و کیفی اورژانس اجتماعی را از مهمترین اهداف این سازمان برشمرد و اضافه کرد: چون اثر بخشی این کار را در بحث کاهش طلاق و جلوگیری از خودکشی دیدیم شرایطی را باید ایجاد کنیم تمام شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نیز از اورژانس اجتماعی برخودار باشد سعی می کنیم این بحث در برنامه ششم آورده شود.

وی اورژانس اجتماعی را یکی از گسترده ترین شبکه های اجتماعی بهزیستی دانست و یادآور شد: باید خدمات این مراکز ارتقا و توسعه یابد تا اثرات آن را در جلوگیری و کاهش از همسرآزاری، کودک آزاری سالمند آزاری طلاق و.. ببینیم.

کنترل شیب افزایش طلاق

محسنی با اشاره به تلاش های بهزیستی برای کاهش طلاق افزود: مشاوره های قبل از ازدواج، کیفیت بخشی به نوع زندگی، تغییر سبک زندگی، آموزش فرزند پروری، مهارت های زندگی و... از جمله برنامه های ما در این خصوص بوده و در این زمینه طی سال گذشته از ۷۰۰ هزار ازدواج ۲۰ درصد مورد آموزش قرار گرفتند.

وی به نتیجه این آموزش ها اشاره کرد و یادآور شد: در استان هایی که این آموزش ها به صورت مستمر پیگیری و نهادینه شده و در واقع ۱۰ درصد افراد جامعه هدف را شامل می شود ۳۰ درصد با کاهش طلاق مواجه بوده ایم.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه برای اجرای آموزش های لازم سه هزار و ۹۰۰ مدرس و دو هزار و ۶۰۰ مرکز مشاووره بکار گرفته شده است، عنوان کرد: نتیجه آن این بوده که در سال ۹۴ شیب افزایش طلاق را کنترل کرده ایم، چنانچه در سال ۹۳ اگر به ازای هر ۴.۴ دهم ازدواج یک طلاق داشتیم در سال ۹۴ به ۴.۳ دهم رسانده ایم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار