شهر گیوی با داشتن موسوی ها و احمدی ها و دیگر گنجینه های ادبی و مفاخر علمی وبه نام کشوری، تا کنون تندیسی از نمادهای خود را در سطح شهر ندیده است.
کد خبر: ۳۳۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶ 29 November 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از کوثرخبر، مفاخر کشوری، سنبل ها و نمادهای شهری می توانند به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در بحث هنری، تاریخی، گردشگری و علمی مطرح شوند که می توان از آن برای معرفی بهتر شهر و یا هر منطقه ای که زادگاه بزرگمردانی چون موسوی ها، احمدی ها، بشارتی ها و الیاسی ها و ... بهره برد.

مرحوم آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید که اصالت وی به شهر گیوی برمی گردد (با اینکه خود در شهر اردبیل دیده به جهان گشوده است ولی پدرومادرش در شهر گیوی زندگی می کردند) مخافر و عالم فقید کشوری است که چندی پیش دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

 

نتیجه تصویری برای اصالت موسوی اردبیلی

مرحوم دکتر حسن احمدی گیوی نویسنده، پژوهش‌گر، ادیب و استاد دانشگاه که اهل گیوی بود و به زبان و فرهنگ آذری نیز توجه ویژه ای داشت و در این زمینه نیز پژوهشهای مهمی را به ثمر رسانده بود.

نتیجه تصویری برای دکتر حسن احمدی گیوی

مرحوم دکتر محمد کاظم بشارتی گیوی، استاد تمام دانشکده هندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، از اساتید نامدار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران بود که یکی از دیکپگر مفاخر علمی گیوی است.

دکتر محمد کاظم بشارتی گیوی

دکتر هدایت الله الیاسی گیوی متخصص بیهوشی و دکتر معالج امام (ره) است که تخصص بیهوشی را در دانشگاه ایلی نویز شیکاگو گذرانده و بصورت فلوشیب ICU و Instructor در دانشگاه شیکاگو مشغول بوده است.

 

آری، بزرگمردان و گنجینه های دینی و مذهبی، فرهنگی و هنری، علمی و فناوری که فخر ایران اسلامی هستند اصالتی با نام "گیوی" را یدک می کشند؛ اما گویی رفته رفته به فراموشی سپرده شده اند بطوری که هیچ اقدام فرهنگی و هنری از سوی مسئولین برای زنده نگاه داشتن یاد و نام این مفاخر در سطح شهرستان کوثر صورت نگرفته است.

بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا با بهره گیری از الگوهای طبیعی و تاریخی اقدام به نصب نمادها و تندیس هایی در شهر می کنند که به نوبه خود علاوه بر جنبه بصری و زیبایی خاصی که به شهر می بخشد می تواند در شناساندن مفاخر آن شهر و حتی در جذب گردشگر نیز موثر باشد.

شهرستان کوثر و با مرکزیت شهر گیوی با داشتن مفاخر به نام کشوری که در فوق ذکر شده است متأسفانه تا کنون هیچ گاه نتوانسته از ظرفیت‌های موجود خود به نحو مطلوب استفاده کند.

عدم برنامه ریزی و آینده نگری در بحث المان‎های شهری سبب شده است برخی نمادهای میادین شهر گیوی در طول سال‌ها به دفعات مورد تغییر و تحول قرار گیرد و هر شهرداری با ایده نو، درصدد تغییر نمادهای میادین با تخریب آن‌ها برآمده است و یا اینکه اصلاً نمادی در برخی از میادین ها نصب نشده است و قدرت تاثیرگذاری به عنوان یک جاذبه شهری حرفی برای گفتن ندارد.

 
گنجینه های فراموش شده!/تصاویر
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار