کد خبر: ۳۴۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ 22 December 2016
به گزارش تابناک یزد،روستای خمسیان از توابع شهرستان اشکذر، با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند. نبود آب آشامیدنی و بهداشتی در نیمی از سال، زندگی در این روستا را دشوار کرده و ساکنان این روستا برای تامین آب مورد نیاز خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند. هر چند برای لوله کشی آب در روستای خمسیان اقدام شده اما آب لوله‌ انتقالی از قنات در فصل‌های سرد سال یخ می‌زند و در بقیه فصل‌ها رسوبات زیاد مسیر لوله‌های انتقال آب را مسدود می‌کند.
خمسیان یکی از روستاهای بخش خضرآباد اشکذر و در فاصله 55 کیلومتری از این شهرستان است. این روستا 58 خانوار و در مجموع 180 نفر را در خود جای داده است. خمسیان که زمانی برای خود رونقی داشت در حال حاضر مشکلات قابل تاملی دارد. کمبود آب در این روستا باعث مهاجرت گسترده اهالی شده و نبود شغل آنها را برای کار به سمت شهرستان جیرفت روانه کرده است.
همچنین نبود آب در لوله‌های انتقالی کیفیت زندگی را کاهش داده است. این در حالی است که پس از انقلاب و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه محرومیت زدایی ، بسیاری از روستاها از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند. از دیگر مشکلات این روستا می‌توان به مسیر پر پیچ و خم جاده واصله از روستا به مرکز شهرستان، مشکلات مربوط به آسفالت کوچه‌ها، نبود اینترنت و آنتن‌دهی نامناسب اپراتورهای تلفن همراه، لایروبی نشدن قنات روستا و نبود زمین ورزشی اشارهکرد.

گلایه‎‎های ساکنان روستا
نبود آب آشامیدنی

عضو شورای روستای خمسیان اشکذر با بیان اینکه روستا از آب لوله کشی شهری محروم است افزود: روستاهای نزدیک به شهر دارای آب شهری هستند ولی فاصله 55 کیلومتری از مرکز شهرستان ما را از این امکانات محروم کرده است.  «محمدرضا خنیده» ادامه داد: آب مورد نیاز از طریق لوله کشی از قناتی که در نزدیکی روستا قرار دارد تامین می‌شود.  خنیده درباره نحوه انتقال آب از قنات به روستا گفت: آب به وسیله لوله‌هایی از قنات به روستا منتقل می‌شود. 2 عامل اصلی برای گرفتگی و قطع شدن آب انتقالی به روستا وجود دارد. یکی از عوامل یخ زدگی لوله‌ها در فصل سرما سطحی کار شدن لوله‌ها و گرفتگی لوله انتقالی به دلیل رسوبات فراوان است. این عضو شورا درباره کیفیت  آب انتقالی گفت: حتی زمان‌هایی که آب در لوله‌ها جریان دارد نیز کیفیت پایین آب آزار دهنده است و تقریبا قابل شرب نیست. خنیده ادامه داد: رسوبات فراوان در آب باعث بروز برخی از بیماری‌ها در بین اهالی شده است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سنگ کلیه اشاره کرد که پیش بینی می‌شود در آینده‌‌ای نزدیک در بین اهالی شایع شود. خنیده با بیان اینکه در زمان‌های قطعی، آب از تانکرهای ذخیره استفاده می‌کنیم افزود: اهالی هفته‌ای یکبار به قناتی که در فاصله 10 کیلومتری روستا قرار دارد می‌روند و به وسیله پمپ آب مورد نیاز خود را به تانکرهای ذخیره انتقال می‌دهند و به روستا می‌آورند.

 لایروبی نشدن قنات
خنیده با بیان اینکه هر روز از حجم آب قنات کم می‌شود، افزود: علاوه بر خشکسالی عامل اصلی دیگر کم‌آبی قنات، لایروبی نشدن آن است. وی ادامه داد: از بین حلقه‌ چاه‌های قنات، تنها 3 حلقه اول لایروبی ‌می‌شود که این کار بیشتر جنبه تزئینی دارد. وی ادامه داد: نزدیک 30 سال است که حلقه‌های اصلی چاه لایروبی نشده و این موضوع در کیفیت آب نیز تاثیر قابل توجهی گذاشته است. این عضو شورا با اشاره به این که تنها منبع تامین آب روستا، قنات است، افزود: توجه نکردن به این قنات ریشه‌ حیات و زندگی در روستا را می‌خشکاند. باقری ادامه داد: همواه مهمترین درخواست ما از مسئولین توجه ویژه به این قنات بوده است که چندین بار از آنها درخواست کرده‌ایم به جای احداث پارک و فضای سبز، در مرحله اول قنات روستا را لایروبی و بازسازی کنند. همچنین با توجه به روند موجود پیش بینی می‌شود قنات روستا عمری بیشتر از 3 سال دیگر نداشته باشد.وی درباره فرهنگسازی‌ برای کاهش مصرف آب گفت: اداره جهاد کشاورزی چند دوره آموزشی از قبیل آبیاری تحت فشار و پرورش گیاهان کم آبخواه برگزار کرده است که با استقبال اهالی روبه‌رو شد،  ولی کم‌آبی و قطع شدن آب انتقالی به روستا باعث شکست این طرح‌ها شده است.

 کیفیت پایین آموزش در مدارس
عضو دیگر شورای روستای خمسیان با انتقاد از کیفیت تدریس در روستا گفت : حتی دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان نیز توان خواندن و نوشتن ندارند.  «غلامحسین خنیاگر» ادامه داد: کیفیت پایین تدریس بر آینده فرزندان اهالی تاثیر قابل توجهی دارد و به دلیل کیفیت پایین تدریس برخی از اهالی پس از رسیدن فرزندانشان به سن مدرسه، مهاجرت می‌کنند. خنیاگر با بیان اینکه کیفیت پایین تدریس تنها مشکلی نیست که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: نظارت کافی بر زمان حضور معلم‌ها در کلاس درس نیست. وی ادامه داد: معلم‌ها ساعت 9 صبح به مدرسه ‌‌می‌آیند و ساعت 12 ظهر مدرسه را ترک می‌کنند در حالی که باید 5 ساعت تدریس داشته باشند. این عضو شورا با بیان اینکه افزایش سواد در بین دانش‌آموزان به پویایی روستا در آینده کمک می‌کند افزود: در گذشته روستا شاهد افراد موفق زیادی در عرصه تحصیلات دانشگاهی بوده است. یکی از دلایلی که روستا تاکنون پویا مانده خدماتی است که این افراد به روستا ارائه کرده‌اند. به همین دلیل آموزش ضعیف دانش‌آموزان نگران کننده است.

 نبود شغل
خنیاگر با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر تاثیر قابل توجهی در وضعیت اشتغال اهالی داشته است، افزود: با توجه به شرایط موجود، فعالیت‌های کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه اهالی به شغل‌هایی همچون بنایی روی آورده‌اند.  وی ادامه داد: امکان فعالیت در شغل‌هایی همچون بنایی در تمام فصول سال نیست و در نتیجه اهالی در فصل زمستان بیکار هستند. این عضو شورا با بیان اینکه مسئولان باید برای جلوگیری از مهاجرت اهالی و اشتغالزایی برنامه‌هایی ارائه دهند افزود: در صورتی که صنایع بسته‌بندی یا وام‌های کم بهره به اهالی روستاها داده شود، در این زمینه پیشرفت‌هایی را شاهد خواهیم بود. خنیاگر با بیان اینکه مهاجرت هم مشکلی از اهالی کم نکرده است، افزود: افرادی که برای مهاجرت به شهرهایی همچون یزد و اشکذر رفته‌اند با مشکلاتی نبود کار و مسکن روبرو شده‌اند و شرایط سختی دارند.

جاده خطرناک روستا
خنیاگر با بیان اینکه کیفیت آسفالت جاده اصلی روستا خوب است، افزود: مشکل اصلی پر پیچ و خم بودن همچنین ایمنی پایین جاده واصله از روستا به مرکز شهرستان است.  وی ادامه داد: مهندسان راهسازی به سادگی می‌توانستند جاده را به شکلی طراحی کنند که خطری برای عبور و مرور وسائل نقلیه وجود نداشته باشند ولی با طراحی عجیب، جاده‌ای خطرناک ساخته‌اند. این عضو شورا درباره ضعیف بودن زیر ساخت‌های موجود در روستا گفت: پس از آسفالت و سنگفرش کوچه‌های روستا، اداره آب و فاضلاب برای جا نشانی لوله‌های جدید اقدام به کندن دوباره کوچه‌ها کرد.  وی افزود: این اقدام کوچه‌های تازه سنگفرش شده را به روز اول باز گرداند و هزینه‌های دهیاری را بی‌ثمر کرد.

آنتن دهی ضعیف
عضو دیگر شورای روستای خمسیان درباره نحوه آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه گفت: تلفن همراه در بسیاری از مناطق روستا آنتن دهی ندارد. «رحمان خنیده» با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات به سر می بریم و آنتن دهی تلفن همراه از مسائل ضروری برای رفاه حداقلی ساکنان است افزود: در بقیه نقاط روستا نیز آنتن دهی ضعیف و بی‌کیفیت است. خنیده ادامه داد:  آنتن دهی تنها مشکل ارتباطی اهالی نیست، بلکه نبود اینترنت در روستا مشکلات زیادی ایجاد کرده است. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از فرآیندهای اداری به صورت اینترنتی قابل انجام است. در حالی که اهالی خمسیان برای بهره گیری از اینترنت باید مسافت 55 کیلومتری تا اشکذر را طی کنند و در عمل امکان استفاده از این فناوری برای آنها مقدور نیست.

فاصله 30 کیلومتری با  اولین سالن ورزشی
خنیده با بیان اینکه روستا جوانان با استعدادی دارد، افزود: رمز نشاط جوانان تکاپو و ورزش است. در صورتی که جوانان از ورزش دور بمانند ،در آینده مشکلات جسمی و روحی زیادی برای آنها پدید می‌آید.  وی افزود: فاصله 30 کیلومتری روستا از اولین سالن ورزشی  جوانان را از این سالن‌ها محروم کرده ، به علاوه اینکه رفت و آمد در این مسیرخطرناک است.

پاسخ‌های دهیار
 روستا در آستانه خشکسالی کامل
دهیار با بیان اینکه تنها قنات روستا در حال خشک شدن است افزود: پس از خشک شدن قنات، دیگر ، آب آشامیدنی‌ای که در نیمی از سال به روستا می‌آمد هم قطع می‌شود و روستا متروکه خواهد شد.  «مصطفی خنیده» با بیان این موضوع افزود: لایروبی قنات به خوبی انجام نمی‌شود و نامه‌نگاری‌ها تاکنون هیچ نتیجه ای در بر نداشته است. همچنین پیگیری‌های دهیاری برای اصلاح مسیر عبور آب از قنات تاکنون بی پاسخ مانده و ظاهرا این مشکل قرار است سالیان طولانی ادامه یابد.

 ارائه پیشنهاد برای اشتغالزایی
خنیده با بیان اینکه چندین پیشنهاد برای اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت اهالی داده‌‌ایم، افزود: امکان ساماندهی بسیاری در خانه وجود دارد. شغل‌هایی با این محوریت پتانسیل بالایی برای پیشرفت در محیط‌های روستایی دارند که در صورت حمایت مسئولان، می‌توان درآمدزایی را به روستا بازگرداند.

 آب و فاضلاب بلای جان آسفالت است
دهیار با بیان اینکه با بودجه دهیاری کوچه‌ها را سنگفرش و آسفالت کردیم افزود: چند ماهی از سنگفرش کوچه‌ها نگذشته بود که اداره آب و فاضلاب با تضمین سنگفرش مجدد، اقدام به تخریب سنگفرش‌ کوچه‌ها و تعویض لوله‌های فرسوده کرد. در حالی که تاکنون درخواست‌های دهیاری برای سنگفرش و مرمت کوچه‌ها بی‌پاسخ مانده و عبور و مرور در این کوچه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

پاسخ‌های بخشدار
 تلاش اداره آب و فاضلاب  برای رفع مشکل آب

بخشدار خضرآباد شهرستان اشکذر با بیان اینکه برای جلوگیری از رسوبگیری لوله‌های انتقال آب ،آنها را از زیر به سطح زمین منتقل کرده‌اند افزود: متاسفانه با توجه به اینکه لوله‌ها در سطح زمین ‌هستند در زمستان یخ می‌زنند و جلوی انتقال آب را می-گیرند. «محمد حسین غلامزاده» افزود:  کار گروهی در اداره آب و فاضلاب شهرستان مامور ارائه راه حل‌هایی برای رفع  این مشکل شده‌اند.

 لایروبی سالانه قنات
بخشدار با بیان اینکه در سال گذشته برای لایروبی قنات 15 میلیون تومان در نظر گرفته بودیم افزود: سال 94 در مجموع 25 میلیون برای قنات هزینه کردیم که 10 میلیون تومان فراتر از بودجه مصوب بود.وی ادامه داد: قنات خمسیان  امسال نیز در لیست اختصاص بودجه است و لایروبی می شود. البته باید به این موضوع توجه داشت که قدیمی بودن و ریزش‌های زیاد قنات نگهداری و لایروبی آن را سخت و هزینه بر می‌کند.

اعطای تسهیلات  کارآفرینی
غلامزاده با بیان اینکه در مجموع 3 نوع تسهیلات برای طرح‌‌های روستایی ارائه می‌شود، افزود: طرح‌های صندوق امید کارآفرین، کارآفرینی کمیته امداد و بسیج سازندگی از جمله آنها هستند. وی ادامه داد: تسهیلات  در طرح امید کارآفرین  15 تا 20 میلیون تومان، کارآفرینی کمیته امداد 10 میلیون تومان و بسیج سازندگی 10 تا 30 میلیون تومان است.

قول مساعد مسئولان برای بهبود آنتن دهی
بخشدار خضرآباد درباره آنتن دهی ضعیف اپراتورهای تلفن همراه گفت: این ضعف در چندین روستا وجود دارد. پس از اطلاع‌رسانی دهیاری‌ها و با دستور نماینده مجلس وقت، نامه نگاری‌های لازم را انجام داده ایم.  وی افزود: مسئولان مخابرات قول مساعد دادند که هر چه زودتر این مشکل حل شود.

سالن ورزشی اولویت نیست
غلامزاده با بیان اینکه  دهیاری پارک و فضاهای ورزشی همگانی ایجاد کرده است افزود: اولویت روستای خمسیان مشکلات مربوط به بی‌آبی هست و در صدد رفع این مشکلات هستیم. همچنین از طرفی بودجه لازم برای ساخت سالن ورزشی زیاد است و به همین دلیل در اولویت بودجه‌ای قرار نمی‌گیرد.

پاسخ مدیرکل  اداره  آموزش و پرورش شهرستان
تعطیلی کلاس‌ها تخلف محسوب می‌شود

مدیر کل اداره آموزش و پرورش شهرستان اشکذر با بیان اینکه بخش خضرآباد منطقه خاصی است گفت: دانش‌آموزان مدارس در این منطقه بین 3 تا 16 نفر هستند.  «علیرضا کمالیان» افزود: با توجه به این موضوع به معلمانی نیاز است که توان مدیریت و تدریس 6 پایه ابتدایی را در 5 ساعت داشته باشند. وی ادامه داد: به این منظور کمیته‌ای موسوم به کمیته چند پایه تشکیل داده‌ایم و آموزش‌های لازم را برای مدیریت اینگونه مدارس به معلمان می‌دهیم. کمالیان افزود: معلمان علاوه بر تدریس 6 پایه باید کار مدیر مدرسه و پاسخگویی به اولیا را انجام دهند که کار بسیار سنگینی است. مدیر کل اداره آموزش و پرورش شهرستان اشکذر درباره ساعت کار مدرسه گفت: معلم‌ها باید از ساعت 8 تا 13 در مدرسه حضور داشته باشند و تعطیل کردن کلاس تخلف محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف معلمان، باید از طریق دهیاری به نماینده آموزش و پرورش در بخشداری اطلاع داده شود تا در اسرع وقت با آنها برخورد می‌شود.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار