استاندار یزد با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان یزد گفت: توسعه سطح زیرکشت در استان یزد ممنوع است.
کد خبر: ۳۴۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ 22 December 2016

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد میر‌محمدی در نشست شورای اداری استان در محل فولاد آلیاژی یزد که با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های صنعتی استان یزد اظهار داشت: فولاد آلیاژی در سال جدید در تولید و فروش و توسعه و صادرات و تنوع محصولی رکورددار بوده و 16 محصول متنوع را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: طرح توسعه یزد یک که چندین‌ سال متوقف مانده بود با همت مجموعه شروع به کار کرد و با قراردادهایی که منعقد شد 120 میلیارد تومان کاهش قیمت برای تکمیل مجموعه به دست آمد و امیدواریم در صادرات و با افزایش ارز برای کشور مواجه شویم.

استاندار یزد با اشاره به اشتغالزایی فولاد آلیاژی اظهار داشت: با تکمیل زنجیره‌های فولاد میزان اشتغالزایی هم افزایش خواهد داشت و هزاران اشتغال غیرمستقیم را برای استان به ارمغان می‌آورد و از صنایع مادر در استان است.

وی با بیان اینکه در استان یزد یکی از بزرگترین محدودیت‌های ما کمبود آب است گفت: خشکسالی‌های پی‌درپی برای استان معضلی شده اما اولویت ما تامین آب شرب است که برای همه پذیرفته شده و باید آب شرب را برای مردم تامین کرد.

میرمحمدی عنوان کرد: مقرر شده از سرشاخه‌های کارون که آب جاری می‌شود و به خلیج فارس می‌رود با احداث سد برای شرب یزد منظور کنند که 150 میلیون متر مکعب برای یزد و 180 میلیون متر مکعب برای کرمان و 250 میلیون متر مکعب برای اصفهان باشد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آن از دوسال گذشته افزود: در بحث آب شرب هم تامین آب را داریم و هم مصرف آن که مردم یزد قدر آب را خوب می‌دانند و صرفه‌جویی دارند که آب هدر نرود اما همه کشور باید مصرف صحیح آب را یاد بگیرند.

استاندار یزد استان را الگویی برای مصرف صحیح آب برشمرد و اضافه کرد: از نظر تکنولوژی هم امکانات خوبی فراهم شده و شیرآلاتی ساخته شده که هوشمند است و حجم آب را کاهش می‌دهد که رضایت بخش است.

وی با بیان اینکه مصارف آب در تابستان در استان زیاد است گفت: کولرهای آبی یزد مصرف بالایی دارد که به دلیل تبخیر آب بوده اما تمام تلاش بر مدیریت مصرف آب است که حتی در کشاورزی هم به آن توجه شده و توسعه سطح کشت را متوقف کردیم.

میرمحمدی با بیان اینکه به دنبال توسعه کیفی کشاورزی هستیم نه توسعه سطح زیر کشت اظهار داشت: عمده تلاش ما بر مصرف کم آب و بازدهی در تولید محصولات کشاورزی با استفاده از سیستم‌های کشت گلخانه‌ای و تغییر در روش‌های آبیاری است.

وی با بیان اینکه طرح‌های متعددی در الگوی کشت ارائه شده عنوان کرد: در سطح مزارع کشاورزی و باغات و استفاده از چاه‌های عمیق نیز برنامه‌هایی در دستور کار است که از جمله کاهش آبیاری در زمستان و تعطیلی چاه‌های کشاورزی است.

استاندار یزد تصریح کرد: برای شهرستان‌های استان نیز اجرای طرح فاضلاب دنبال می‌شود که در چند شهرستان با مشارکت بخش خصوصی در حال سرمایه‌گذاری و انجام است و دو شهرستان دولت برای این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

وی به تشریح راهکارهای متعدد در زمینه کاهش مصرف آب پرداخت و عنوان کرد: حیات استان یزد به آب بستگی دارد و باید از آنچه که داریم استفاده درست داشته باشیم تا برای تامین آب با هزینه‌های سرسام‌آور مواجه نشویم.

میرمحمدی به تشریح ویژگی‌های استان پرداخت و عنوان کرد: موضوع مهم دیگر استان یزد توجه به انرژی خورشیدی است که به منبع درآمد و اشتغال استان تبدیل شود و تاکنون 1100 مگاوات متقاضی داشته که 12 متقاضی پروانه و زمین را برای سرمایه‌گذاری اخذ کرده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از دیگر موضوعات ویژه در استان را گردشگری دانست و افزود: یزد با توجه به محیط بکری که دارد از مناطق بسیار ارزشمندی برای گردشگری برخوردار است که در نوع خود بی‌نظیر است و در کنار معادن و صنایع ارزشمندی که دارد به عنوان پاک‌ترین صنعت برای اشتغالزایی مطرح است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار