معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تعیین عرصه و حریم پنج اثر تاریخی اردبیل در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 26 May 2015

به گزارش ایرنا، منصور عالیقدری گفت: تعیین عرصه و حریم پنج اثر تاریخی حمام قاجاری ابراهیم آباد ، حمام یعقوبیه ، پل ابراهیم آباد، پل یعقوبیه و خانه آیت الله مروج با هدف جلوگیری از دخل و تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده این آثار با ارزش تاریخی به تصویب رسید.

وی با اشاره به ثبت پنج اثر تاریخی مذکور در فهرست آثار ملی کشور افزود: پل یعقوبیه به عنوان یکی از یادگارهای دوران صفوی در شماره 876 در تاریخ 1348 به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

او پل تاریخی یعقوبیه را دارای پنج چشمه ، طاق و نمای آجری و موج شکن های سنگی که بر روی رودخانه بالیخلوچای در داخل شهر اردبیل واقع شده ذکر کرد و گفت: حمام قاجاری یعقوبیه نیز در محله ای به همین نام مجاور رودخانه بالیخلو در راستای پل پنج چشمه یعقوبیه واقع شده و مشابه حمام های هم دوره خود همچون حمام ابراهیم آباد و سیدآباد جزو حمام های محله ای در ورودی شهر از سمت خلخال و تالش بوده است.

وی اظهار کرد: پل صفوی ابراهیم آباد به عنوان عامل ارتباطی دو محله قدیمی اوچدکان و ابراهیم آباد با پایه های سنگی و طاق های آجری یادگار دوره صفویه است و عملیات مرمتی این پل تاریخی در سال 1381 به پایان رسیده و به شماره 6235 در تاریخ 7 آبان ماه 1381 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی میراث فرهنگی اردبیل ، عالیقدری همچنین افزود: خانه قاجاری مروج اردبیلی در خیابان سی متری واقع شده و بخش اصلی بنا مربوط به دوره قاجاریه و بخش الحاقی مربوط به اواخر دوره پهلوی است و به شماره 8895 در تاریخ 10 خرداد ماه 1382 به ثبت ملی رسیده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار