زنبورداران استان اردبیل در حال‌حاضر نمی‌توانند غرامت سالهای گذشته خود را از بیمه صندوق کشاورزی دریافت کنند.
کد خبر: ۴۷۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 08 August 2017

به گزارش تابناک اردبیل، زنبورداران استان اردبیل چندسالی هست که نمی‌توانند غرامت دام خود را از بیمه کشاورزی دریافت کنند که به گفته برخی از این زنبورداران غرامت سالهای گذشته آنها یا به صورت تکمیلی پرداخت نشده یا اصلا خبری از پرداخت غرامت نیست.

طی چند روز گذشته برای پیگیری پرداخت مطالبات زنبورداران استان اردبیل که به گفته خودشان از سال و سالهای گذشته این مسئله توسط جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزان همچنان مسکوت و معلق مانده به سراغ‌شان رفته و گفت‌وگویی با چند نفر از آنها داشتیم که همه آنان گله‌مند از غرامت پرداخت نشده و ادعای مسئولان مبنی بر پرداخت تمام و کامل خسارتهای این زنبورداران بودند.

به منظور پیگیری و اطلاع از صحت و سقم مطالب ارائه شده از سوی این زنبورداران به سراغ مسئول صندوق بیمه کشاورزی در استان رفتیم که وی نیز گفت: ما از سالهای گذشته هیچگونه معوقه در پرداخت بیمه نداشتیم مگر اینکه خود زنبوردار دام خود را بیمه نکرده و یا پیگیر مطالبه و خسارت خود نبوده باشد.

محمدی با اشاره به اینکه فقط خسارت دام چندتن از زنبورداران استان اردبیل در سال زراعی جاری هنوز پرداخت نشده است، افزود: ما در صندوق بیمه کشاورزی تمامی خسارتهای زنبورداران را ثبت کرده و به موقع نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنیم که از فروردین ماه امسال این غرامتها پرداخت نشده که در اسرع وقت با شناسایی و آزمایش دام زنبورداران خسارت‌دیده نسبت به پرداخت غرامت آنها نیز اقدام خواهیم کرد.

اما همه این ادعاها در حالی بود که زنبورداران استان اردبیل شکایت از این داشتند که حتی غرامت سالهای 91 تا 93 آنها نیز هنوز که هنوز است پرداخت نشده که پوربایرامیان یکی از این زنبوداران استان در گفت‌وگویی با تسنیم در اردبیل گفت: دام من باتوجه به اینکه در سالهای 92 و 93 اشدّ خسارت را تجربه کرد اما با پیگیریهای دنباله‌دار در سازمان جهاد کشاورزی بازهم پاسخی قانع‌کننده از این سازمان دریافت نکردم.

وی با اشاره به اینکه بعد از تعلل پرداخت غرامت از سوی جهاد کشاورزی من هم‌اکنون در منطقه‌ای در شمال کشور مستقر هستم، افزود: همه این دست دست کردنها باعث شد تا من تمام دامهای خود را برداشته و به منطقه‌ای از شمال کشور کوچ کنم.

نقی‌وند یکی دیگر از تولیدکنندگان عسل در استان اردبیل که هم‌اکنون نیز کم و بیش فعالیت خود را در منطقه نیر این استان ادامه می‌دهد، بیان کرد: من برای پیگیری خسارت زنبورهای خود چند مراجعه به دامپرشکی مرکز نیز داشتم که آنها هم بهانه کردند که باید در خود استان اردبیل پیگیر این مطالبه باشم.

وی با اذعان به برخی تعلل‌های مهمل از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در طول سالهای گذشته گفت: ما با آنکه سال گذشته بیمه‌نامه در دست داشتیم و دامهای خود را نیز بیمه کرده بویدم اما هیچگونه هزینه‌ای از بابت خسارت سال گذشته به ما پرداخت نشد.

این زنبوردار بومی با بیان اینکه بعد از پیگیریهای تسنیم از پرداخت یا عدم پرداخت خسارت سالهای گذشته زنبورداران استان مراجعه‌‌هایی به صندوق بیمه کشاورزان در اردبیل داشتم اظهار کرد: در مراجعه اخیر بیمه‌گذار صندوق بیمه کشاورزی اردبیل گفت که پرداخت خسارت سال زراعی جاری در دست اقدام و اجراست که دستور آن به وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی صادر شده است.

نقی‌وند تصریح کرد: باتوجه به اینکه 200 کلی از دام من در اسفندماه 95 و فروردین ماه 96 تلف شدند اما بیمه فقط غرامت 80 کلنی از آنها را برای پیگیری و پرداخت در نظر گرفته است که این امر در واقع ظلم بزرگی در حق ما زنبورداران است.

وی گفت: متاسفانه در مراجعات اخیر ما به صندوق بیمه هیچگونه خبری از پرداخت هزینه خسارت سال و سالهای گذشته ما نبود که نیاز است تا مسئولان در این زمینه توجهی داشته و اقدامات لازم را جهت ارضای این زنبورداران با پرداخت خسارت آنان انجام دهند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار