رییس اتحادیه تعاونی زنبورداران استان اردبیل
رییس اتحادیه تعاونی زنبورداران استان اردبیل بر لزوم اجباری شدن دریافت نشان استاندارد توسط تولیدکنندگان عسل تاکید کرد.
کد خبر: ۵۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸ 21 June 2015

 به گزارش ایرنا ، فردین صفوی در نشست با خبرنگاران گفت: دریافت نشان استاندارد پیش از این برای زنبورداران اجباری بود اما مدتی است که دریافت استاندارد تشویقی شده که به هیچ وجه به نفع شاغلان این حرفه نیست.

وی افزود: شنیده ها حاکی است که دلیل این امر عدم وجود نیروی انسانی کافی برای نظارت بر زنبورداران می باشد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رییس اتحادیه تعاونی زنبورداران استان اردبیل اظهار کرد: نبود استاندارد باعث می شود عسل های تقلبی به بازار سرازیر شده و زنبوردارانی که با مشکلات فراوان در این زمینه فعال هستند و عسل با کیفیت بالا تولید می کنند کم کم از چرخه تولید و رقابت خارج شوند.

او در ادامه وجه تمایز عسل استان اردبیل را آب و هوای مناسب و تنوع گیاهی منطقه دانست و گفت: به دلیل استقبال کارخانه ها از عسل درجه یک زنبورداران به تولید عسل تجاری روی می آورند که این امر نیز به نوبه خود به این حرفه آسیب می زند.

صفوی افزود: دلیل این امر جلوگیری از افزایش منطقی بهای عسل توسط دولت است و برای رفع این مشکل اتحادیه نیز باید در زمینه قیمت گذاری در کنار دولت اثرگذار باشد تا از سوء استفاده ها جلوگیری شود.

وی یکی از مشکلات دیگر فعالان این حرفه را بسته بندی نامرغوب عنوان کرد و گفت: عمده صادرات عسل از ایران به کشورهای عربی آن هم به صورت فله ای صورت می گیرد و در مقابل کشوری مانند ترکیه عسل ایران را پس از تعویض بسته بندی به نام خود به دیگر کشورها از جمله ایالات متحده صادر می کند.

رییس اتحادیه تعاونی زنبورداران استان اردبیل در ادامه از نبود مدیریت یکپارچه و مناسب در زمینه عسل و زنبورداری در کشور انتقاد کرد.

صفوی اظهار کرد: به رغم این که ایران هشتمین کشور تولید کننده عسل در جهان است نبود مدیریت مناسب باعث شده تا نتوانیم در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم.

او افزود: نمایشگاه صنعت زنبورداری شهریورماه سال جاری با حضور 120 کشور در کره جنوبی برگزار خواهد شد اما به دلیل عقب ماندن فناوری در ایران کشور ما در این نمایشگاه غرفه ای ندارد.

رییس اتحادیه تعاونی زنبورداران استان اردبیل بیان کرد: ایران تنها به عنوان بازدید کننده در این نمایشگاه حضور می یابد که آن هم بدون مدیریت یکپارچه است و افراد به صورت شخصی در این زمینه ورود کردند در حالی که اتحادیه سراسری باید وارد عمل می شد.

صفوی با قدردانی از حمایت های مالی دولت از زنبورداران اظهار کرد: همان گونه که به تولید عسل بها داده می شود به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی کشور و ناآرامی های موجود در منطقه که صادرات ما را با مشکل مواجه کرده باید به بخش فروش نیز توجه کنیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار