نخستین آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی استان اردبیل در جوار موزه باستان شناسی واقع در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی راه اندازی شد.
کد خبر: ۵۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 21 June 2015
به گزارش ایرنا، رییس گروه مرمت آثار تاریخی استان اردبیل گفت: این مرکز با هدف اجرای مقررات یونسکو مبنی بر راه اندازی آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار تاریخی در جوار پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی ایجاد شد.

کریم لطفی با بیان این که کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ، فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سفر خود به استان از پروژه مرمت و حفاظت سنگ افراشته های شهر یئری و آزمایشگاه نوپای حفاظت و مرمت اشیای تاریخی استان بازدید کردند اظهار کرد: در اولین جلسه آغاز به کار این آزمایشگاه که با حضور معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ، فرهنگی برپا شد بر لزوم افزایش همکاری های کارشناشان آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی استان و پژوهشکده مذکور تاکید شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او افزود: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ، فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به همکاری ، تبادل نظر و تهیه مواد این آزمایشگاه نوپا اعلام آمادگی کرد.

لطفی گفت: به عنوان گام اول راه اندازی این آزمایشگاه راهکارهای حفاظت و مرمت سنگ افراشته های شهر یئری مشگین شهر بحث و بررسی شد.

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران به شمار می رود که در سال 735 هجری قمری توسط شیخ صدرالدین موسی فرزند شیخ صفی الدین اردبیلی بنا شده و در طول زمان و به ویژه در دوران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است.

این مجموعه شامل بخش های اصلی مقبره شیخ صفی (گنبد الله الله) ، آرامگاه شاه اسماعیل اول ، عمارت چینی خانه ، مسجد جنت سرا ، تالار دارالحفاظ ، دارالحدیث ، صحن اصلی ، محوطه شهیدگاه ، خانقاه یا چله خانه و حیاط باغ است.

گنبد الله الله بنای استوانه ای شکل است که پس از مرگ شیخ صفی بنا شد. این مقبره از داخل به شکل هشت گوش منظم است که داخل آن با نقاشی هایی از گیاهان مزین شده است. در این قسمت صندوق قبر نفیس چوبی قرار دارد که با منبت کاری ، خاتم کاری و کتیبه هایی از ثلث و رقاع آراسته شده است.

آرامگاه شاه اسماعیل اول از بناهای بقعه کوچک تر و بسیار زیباست ، وجود گنبدهای تذهیب و کتیبه های گچ بری و صندوق قبر خاتم کاری و منبت کاری ، آن را به یکی از برجسته ترین دیدنی های این مکان تبدیل کرده است.

این بنای منحصر به فرد تابستان سال 1389 و در اجلاس یونسکو در برزیل به ثبت جهانی رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار