استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا که هم‌اکنون در عربستان به سر می‌برد از اعمال فشارهای بیشتر علیه حزب‌الله لبنان خبر داده است. سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس ستون دیگری از سیاست های ضد ایرانی ترامپ را به نمایش گذاشت. در حالی که چند روز قبل تیلرسون در گفت وگو با رسانه های آمریکایی گفته بود ترامپ در توافق های تجاری اروپا با ایران دخالت نمی کند اکنون سخن متفاوتی را ابراز داشت. تیلرسون در ریاض به کشورهای اروپایی در زمینه سرمایه گذاری در ایران هشدار داد و گفت که ممکن است ترامپ در برخی حوزه های مشخص تحریم ها علیه ایران را برقرار سازد.

همچنین تیلرسون که پیش از این چند بار از تلاش برای تغییر نظام ایران حمایت کرده، روز چهارشنبه بار دیگر در هند گفت واشنگتن تلاش می‌کند با حمایت از جریان‌ها و تفکراتی در داخل ایران، به تغییر نظام ایران کمک کند.

ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیزدر گفت‌وگویی ادبیات ضد ایران و سپاه و حزب‌الله را تشدید کرد و در خصوص نقش ایران در منطقه، ادعاهای تکراری کشورش را مطرح کرد. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا افزود: مقابله با ایران و بازوهای آن در منطقه، اولویت دولت ترامپ است.

مفاد جدید برای اضافه شدن به پیش‌نویس قانون مربوط به برجام

همزمان با  تلاش های خصانه دولت ترامپ و با محول شدن توافق هسته ای به کنگره، ممکن است بار دیگر تحریم ها علیه ایران برقرار شود.  ترامپ روز ۲۲ مهرماه از تأیید سوم سر باز زد و تهران را متهم کرد که به روح برجام پایبند نبوده‌است. تصمیم ترامپ در مورد عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، فرصتی ۶۰ روزه را پیش پای کنگره آمریکا گذاشت تا در مورد برگرداندن احتمالی تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. طبق قانون نظارت بر توافق هسته ای ایران که دو سال پیش در کنگره تصویب شده بود رئیس جمهور موظف است هر ۹۰ روز یک بار پایبندی ایران را گزارش کند و اگر این پایبندی تایید نشود کنگره اعمال مجدد تحریم هایی که براساس برجام لغو شده بود را مد نظر قرار می دهد.

در این راستا مجموعه ای از طرح های ضد ایرانی در کنگره آمریکا در حال تدوین و تصویب است. مجموعه این طرح ها نیز در راستای هدف قرار دادن گروه های محور مقاومت مانند حزب الله، محدود کردن برنامه موشکی و مقابله با سیاست های منطقه ای ایران می باشد.

به گزارش رویترز، در پیش‌نویس قانونی که در مجلس سنای آمریکا در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ارائه شده، مفاد جدید و سختی گنجانده شده است. بر اساس برخی از این مفاد، در صورتی که ایران اقدام به آزمایش موشک‌ بالستیکی کند که قادر به حمل کلاهک است یا با بازدید بازرسان هسته‌ای آژانس از هر مکانی جلوگیری کند، تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده مجددا اعمال خواهند شد.

رویترز اعلام کرد سناتور باب کورکر و تام کاتن به عنوان بانیان این طرح که هدف اصلی آن مقابله با توسعه برنامه موشکی ایران و امکان‌پذیرکردن بازدید از اماکن نظامی این کشور است، هم‌اکنون در حال رایزنی با سایر اعضای سنا برای جلب حمایت آنها هستند.

در واقع سناتورها در حال رایزنی برای افزودن بندهای جدیدی به قانون «نظارت بر توافق هسته‌ای ایران» هستند تا به عنوان مثال، اگر ایران اجازه بازدید از اماکن نظامی خود را نداد، یا از دیدگاه آنها اقدام بی‌ثبات‌کننده‌ای در منطقه انجام داد، دولت آمریکا این اختیار را داشته باشد که تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده را دوباره اعمال کند.

علاوه بر این، اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته طرح تازه‌ای را علیه برنامه موشکی ایران تصویب کردند. این طرح که «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» نام دارد تحریم جدیدی علیه برنامه موشکی ایران وضع نمی‌کند اما امکان اعمال تحریم‌های جدید را برای دولت آمریکا فراهم می‌کند. اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که امروز درباره این طرح علیه برنامه موشکی ایران رأی‌گیری می‌کنند.

به موجب این طرح، دولت آمریکا موظف است ظرف نهایتا ۳۰ روز پس از هر آزمایش موشکی ایران، به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا گزارش دهد که آیا این آزمایش با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همخوانی داشته است یا خیر. چنانچه دولت آمریکا تایید کند که آزمایش موشکی مذکور ناقض قطعنامه شورای امنیت بوده، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را صادر کرده‌اند و همچنین گزارشی درباره اینکه آیا این افراد هم اکنون تحت تحریم قرار دارند یا نه، به کنگره ارائه دهد.

نکته مهم تر این است که کشورهای اروپایی ضمن حفظ برجام در زمینه فشار آوردن به ایران برای تغییر سیاست های منطقه ای، دفاعی و موشکی خود هم نوا هستند.

بدون شک ادامه وضعیت تهدید و تصویب تحریم های جدید می تواند روند محدود گشایش های اقتصادی بعد از توافق هسته ای را با چالش جدی مواجه سازد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان تشدید سیاست تهاجی آمریکا علیه ایران در دوران ترامپ با شکست داعش و پیروزی محور مقاومت در منطقه در ارتباط است. رهبری نیز دیروز در سخنان خود در دانشگاه افسری امام علی(ع) فرمودند: دشمنان نظام اسلامی عناصر اقتدار ملی کشور را عامل مزاحم خود می‌دانند و با آنها مقابله می‌کنند و بر همین اساس با افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملت‌ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند زیرا این اقتدار، عمق راهبردی نظام اسلامی است.

آیت الله خامنه ای در ادامه هر گونه مذاکره جدید برای محدود کردن قابلیت های دافاعی ایران را رد کرده و گفتند: همان‌طور که قبلاً بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می‌کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هرآنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.

 
//الف