نخستين نشست از سلسله نشست های قفقازشناسی(آشنايی با نسخ خطی ايرانی-اسلامی گرجستان) با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی و با حضور اساتيد و دانشجويان تاريخ در محل کتابخانه مرکزی اردبيل برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 04 July 2015

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در ابتدای اين نشست جعفر نوع خواه با اشاره به اهمیت حوزه قفقاز، حاضرين را به تعمق بيشتر در مورد نسخ خطی ايرانی- اسلامی گرجستان دعوت کرد.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، اهمیت بررسی مؤلفه تاریخی و فرهنگی منطقه قفقاز را در فهم فرهنگ مکتوب این منطقه محوری دانسته و اظهار داشت: قفقاز در مناسبات تاریخی و فرهنگی منطقه نقش تأثیرگذاری داشته است.

نشست قفقازشناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل

در ادامه مسئول دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان در خصوص سلسله نشست های قفقازشناسی توضيحاتی ارائه داد و گفت: بسط و گسترش قفقازشناسی در اردبيل از اهميت خاصی برخوردار است چرا که اين استان بيشترين مرز را با قفقاز دارد، در نتيجه بهترين استان برای بسط مطالعات قفقاز به شمار می آيد.

دکتر حسينی افزود: نسخ خطی و اسناد يکی از دغدغه های دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان است که بسياری از اين نسخ و اسناد در خانه ها نگهداری می شود، اميدوارم بتوانيم اين نسخ را جمع آوری و حفظ کنيم.

همچنین مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی که به عنوان فهرست نويس و نسخه شناس حوزه قفقاز و آسيای مرکزی نیز فعالیت دارند، طی سخنانی اظهار داشت: نسخ خطی از جايگاه ويژه ای برخوردار هستند، همانند شناسنامه که به آدم هويت می بخشد، نسخ خطی نيز هويت يک ملت است.

حجه السلام والمسلمين مدبر افزود: در موضوع نسخ خطی، اردبيل از جايگاه خاصی برخوردار است چرا که در دوره صفويه قدم های محکمی در مورد علم برداشته شد و اين مهم باعث ايجاد نسخ خطی شده است.

وی ادامه داد: در زمان صفويه حاکمان علاوه بر اينکه نقش سياسی داشتند، دانشمند نيز بودند.

حجت السلام والمسلمين مدبر در ادامه توضيحاتی در مورد چگونگی نگهداری نسخ خطی در کتابخانه های داخل و خارج کشور ارائه داده و تصریح کرد: اساتيد و دانشجويان تاريخ بايد در راستای احياء کردن نسخی که در کتابخانه ها بايگانی شده حرکت کنند.

این مسئول، در پايان از حمایت از پایان نامه های دانشجویی در موضوع نسخ خطی ایرانی اسلامی قفقاز خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار