کد خبر: ۵۸۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ 17 March 2018
آمریکا را مهد تولد «روابط‌عمومی» در دهه نخست قرن بیستم می‌دانند، حرفه‌ای که در فرایند زمان و به اتکای تکنولوژی‌های نوین ارتباطی برای تبیین و تثبیت هویت خویش در کشورهای پیشرفته سیر تکاملی را طی می‌کند.
 
امروز با این که نزدیک به 70 سال از تاسیس و بنیانگذاری نخستین روابط‌عمومی در شرکت نفت ایران می‌گذرد اما آرمان‌های روابط‌عمومی از قبیل اتکای برعناصر هنر، تکنیک و دانش همچنان گمشده این حرفه است و عمده روابط عمومی‌ها در مسیر خود دچار انحراف جدی هستند.

ناگفته پیداست که فلسفه روابط عمومی در رعایت اخلاق حرفه‌ای، مقبولیت، اثرگذاری و رضایتمندی است، اما متاسفانه انحراف از این مسیر نه تنها در دستگاههای اداری ساختارمند شده بلکه غالباً روابط عمومی‌ها به ابزاری برای منافع و بهره‌برداری‌های شخصی و خصوصی مبدل شده‌اند.

با این که روابط‌عمومی زاده دموکراسی است اما امروزه سازمانهای اداری به دلیل سیستم‌های بسته، خواسته یا ناخواسته خود آمر و عاملی برای «خصوصی شدن» این واحدها و علت‌العلل و منشاء انواع مفسده‌ها در پستوها و دایره تنگ و تاریک می‌شوند.

از طرفی نگرش فرودستانه مدیران به روابط عمومی‌ها برای پنهان کاری و رفوگری نه تنها موجب سلب اعتماد مردم شده بلکه انگیزه‌ای برای نفوذ و سوء‌استفاده کارگزارانی فاقد حداقل‌های تجربه و تخصص در روابط عمومی برای اهداف خصوصی و باندی و انسداد ارتباط با مردم و ترجیح منافع خصوصی بر منافع عامه است.

کیست که نداند یکی از اضلاع اصلی مفسده میلیاردی توزیع آگهی‌های دولتی در یکی از دستگاههای اداری استان اردبیل که اخیراً افشا شد و پرونده آن در دستگاه قضایی با اطاله مواجه است، همانا اداره روابط‌عمومی و کارگزار آن بوده که با حذف رسانه‌ها از دایره ارتباطی و انحصار روابط در حلقه دوستان خاص، روابط خصوصی را به جای روابط عمومی و به معنای واقعی کلمه معنا کرد!

این وجیزه منکر خدمات و تلاش‌های مقدس کارگزاران روابط‌عمومی‌های پاک و مسئولیت‌پذیری نیست که حقیقتاً خود را پایبند به اصول دینی، اخلاقی، قانونی و حرفه‌ای دانسته و سهم بزرگی در مشارکت برای تولیدات فرهنگی استان که بخش مهمی از آن بر دوش رسانه‌ها بالخصوص رسانه‌های بخش خصوصی است، داشته و برای ارتقای آن دغدغه جدی دارند.

باید پذیرفت که عوارض روابط خصوصی در روابط عمومی در وهله نخست و در سطح کلان متوجه دین و حکومت اسلامی که کارآمدی آن در اداره جامعه به اثبات رسیده، خواهد شد و لذاست که مسئولان دستگاههای قضایی، اجرایی و نظارتی برای حراست از باورهای دینی و اسلامی مردم نباید اجازه دهند تا کسانی در جایگاههای دولتی با سوء‌استفاده از امانت الهی، تیشه به ریشه اسلام زده و مردم را بدبین و فساد را نهادینه کنند.
 
roohnavaz55@gmail.com
 
ارتباط با ادمین:rouhnavaz55@
 
ارتباط با کانال:A_roohnavaz@
 
علی اکبر روح نواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار