این گزارش را مسافران نوروزی بخوانند
استان اردبیل با فرارسیدن بهار پذیرای هزاران مسافری است که جاذبه های طبیعی وتاریخی این خطه را برای گذران تعطیلات عید نوروز انتخاب کرده اند.
کد خبر: ۵۸۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 21 March 2018

 

 

به گزارش تابناک اردبیل، اردبیل آمیزه و گنجینه ای از جلوه ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی است و این ویژگی باعث شده سفر به این استان برای هر گردشگری دلپذیر شده و کمتر کسی است که پس از دیدار از این استان خاطره هایی شیرین و به یادماندنی برایش رقم نخورد. 
هوای بسیار پاک و لطیف اردبیل در تمام روزهای سال به ویژه در فصل بهار و عید نوروز شاید مهم ترین جاذبه ای باشد که همگان را به سوی خود فرا می خواند و در کنار آن مناطق بکر و دست نخورده این استان را شاید در کمتر جایی در ایران بتوان یافت. 
آب های گرم و سرد معدنی، تفرجگاه ها، جنگل ها، دریاچه های طبیعی و مجتمع های تفریحی ، تنوع شرایط جوی و ده ها اثر و بنای باستانی جذابیت خاصی به استان اردبیل بخشیده اند. 
شهر گردشگری سرعین در27 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه 4811 متری سبلان با دارا بودن آب های گرم معدنی متعدد با خاصیت درمانی بیشترین کشش را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه برای ایام عید دارد. 

** سرعین و آب های گرم معدنی 
یکی از جاذبه های مهم استان اردبیل آب های گرم متعدد در نقاط مختلف آن است. آب های گرم سرعین، سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه از مهم ترین آنها محسوب می شود. 
شهر سیاحتی سرعین در 27 کیلومتری غرب اردبیل و دامنه های خنک و سرسبز کوه سبلان واقع است. آب های گرم این شهر هر یک با خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر به منطقه است. 
مجتمع ‌های آبدرمانی سبلان ، بش ‌باجیلار ، یل سویی ، گاومیش گلی ، قره‌ سو ، آبدرمانی ایرانیان ، قهوه سویی ، ژنرال ، آب چشم ، پهن سویی و آبدرمانی ویله دره از جمله آب ‌های گرم معدنی شهرستان سرعین است که در این ایام میزبان صدها گردشگری است که بعد از سپری شدن زمستان سرد با وارد شدن به این آب های گرم آرامش یافته و لذت بهار را در شهر چشمه‌ های بهشتی به شایستگی درک کرده و از آن بهره می‌ برند. 

** آب گرم های شهرستان مشگین شهر 
مجموعه آب گرم های شهرستان مشگین شهر در دامنه سبلان با خاصیت درمانی از جمله جاذبه های طبیعی استان می باشد که در کنار کوه سبلان مسافران را به خود جذب می کند. قینرجه ، شابیل و قوتور سویی از جمله مهم ترین این آبگرم ها می باشند. 
آب گرم قوتور سویی، قینرجه و شابیل از مهمترین جاذبه های طبیعی مشگین شهر بشمار می روند که در کنار پل معلق هزاران مسافر نوروزی را به این شهرستان جذب می کند.

** دریاچه نئور 
یکی دیگر از مناظر گردشگری استان اردبیل دامنه های رنگارنگ رشته کوه باغرو است که در حدود 35 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل دریاچه ای زیبا موسوم به 'نئور' را در خود جای داده است که مجموعه ای شگفت آور از طبیعت است. این دریاچه با حدود 2700 متر ارتفاع از سطح دریا از زیبایی و تنوع منحصر بفرد زیستی برخوردار است و یکی از لذیذترین ماهیان جهان موسوم به قزل آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش می یابد. 

**جنگل فندقلوی نمین 
تفرجگاه جنگلی 'فندقلو' از دیگر مناظر دل انگیز طبیعی استان اردبیل است جنگل فندقلو در 10 کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین با مناظر دل انگیز طبیعی همه ساله پذیرای ده ها هزار نفر از گردشگران است. در این جنگل گونه هایی از درختان به همراه گیاهان متنوع، ترکیب زیبایی از جنگل و مرتع را به وجود آورده اند. 
آن سوی جنگل فندقلو گردنه سرسبز و زیبای حیران در جاده اردبیل به آستارا به فاصله کمی از دریای خزر هر بیننده ای را متحیر می کند. فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل بیش از 40 کیلومتر نیست اما از پیچ و خم های حیران به سمت اردبیل بالا می رویم، خنکی هوا جان تازه ای می دهد. سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در کوه های بلند و دره های عمیق این منطقه هر نقاش و هنرمندی را در این هنرنمایی خالق هستی به شگفتی وامی دارد. 
این مناظر طبیعی در محور اردبیل به آستارا توجه رهگذران را به خود جلب کرده و همه ساله بسیاری از مسافران و مردم اردبیل از تفرجگاه های آرام و دل انگیز این منطقه استفاده می کنند. 

** تفرجگاههای سرسبز گردنه حیران 
گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل در نوع خود بی نظیر است. سبزی و زیبایی منطقه و درختانی که سر بر شانا یکدیگر نهاده اند و سایه بان مسافران خسته اند طول مسیر آستارا به اردبیل را کاملا دیدنی کرده است. منطقه حیران اسمی برازنده خود دارد چرا که هر مسافری با دیدن زیبایی های این گردنه، حیران قدرت دوست و رحمت او می شود. زیبایی های این گردنه هر مسافری را به تعجب وامی دارد و لحظه ای توقف در آن و در کنار این نعمت بزرگ الهی خستگی سفر را از تن مسافران به درمی کند. 


** دریاچه شورابیل اردبیل 
مجتمع تفریحی شورابیل یکی دیگر از جاذبه های اردبیل است که درداخل این شهر قرار گرفته است.دریاچه شورابیل دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی قابل توجهی است که قایق رانی، جاده تندرستی و هتل های زیبا، شهر بازی و رستوران وسط دریاچه از آن جمله دریاچه است. 

** پیست اسکی آلوارس 
این پیست اسکی در فاصله 12کیلومتری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که پیست فوق در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پاییز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برف های این منطقه می تواند در حدود 6تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار بگیرد. از ویژگی های بارز منطقه ای که مجتمع ورزش های زمستانی آلوارس در آن واقع شده علاوه بر جاذبه های زمستانی می توان به جاذبه های بهاری و تابستانی آن از جمله روی آوردن عشایر با گله های خود به مناطق حوالی آن، هوای خنک و معتدل در اوج تابستان، پوشش گیاهی و گلهای رنگارنگ بصورت دشت های وسیعی از شقایق های کوهی، گل ختمی، گون و غیره همچنین قرار گرفتن مسیرهای صعود به قله سبلان و قلل دیگر از فاصله نزدیک کمپ مجتمع و مشرف بودن آن به شهرهای سرعین، نیر، اردبیل می باشد که استفاده از آن را در تمام فصول سال مفید و خاطره انگیز می کند. 

** آبشار آقبلاغ خلخال 
این آبشار در خلخال و در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. در دامنه این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تامین کننده آب جریان های چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال می باشد. مهم ترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آقبلاغ است. این چشمه در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ قرار دارد. این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفیدرنگ تشکیل می دهد. وجود گونه های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دوچندان می نماید. نزدیکترین راه ارتباطی به آقبلاغ از طریق یک راه پیاده رو از روستای لرد بخش شاهرود خلخال میسر است. 

**رود خانه گردشگری ارس پارس آباد مغان 
رود ارس، رودخانه‌ای نسبتا پرآب و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. 
این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد. 
رود ارس از مهم ترین رودهای ایران است که علاوه بر جذابیت ویژه گردشگری و تاثیرات مثبت اکوسیستمی، قابلیت مهمی از نظر ماهی‌های قابل صید دارد. 
ماهی‌های این رود حدود 10 گونه می‌باشند که حدود 6 نوع آنها نسبت به دیگر ماهی‌ های بومی این رود بزرگتر و دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایر ماهی‌ ها هستند. به همین جهت صید این ماهی‌ها بین ورزشکاران و ماهیگیران از ارزش بالایی برخوردار است. 

** سبلان و عقاب سنگی نشسته بر بام آن 
سبلان نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل، سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه 4811 متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. 
سبلان به خاطر آبگرم‌ های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می‌باشد.صعود به قله سبلان از جبهه اصلی (شمالی) ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند. جبهه جنوبی سخت ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ های بزرگ تشکیل شده‌ است. 
پیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد. سبلان مقدس‌ ترین کوه ایران است. گفته می‌شود که مزار یکی از پیامبران در قله سبلان قرار دارد و بنا بر باورهای مردم این مزار، مزار زردشت است. 
سبلان جلوه ای ای زیبا از طبیعت کم نظیر ایران است که سنگ ها و صخره هایش نیز با انسان حرف می زنند. سنگ عقاب سبلان صخره‌ ای شبیه به عقاب است که پاسبان راهی است که به قله مقدس سبلان ختم می‌شود ‌ 'عقاب سنگی' (قارتال داشی) درنزدیکی جان پناه غرب، به شکل عقابی است که نشسته و سررا به جانب شرق چرخانده، نمونه این سنگ در تفت یزد وجود دارد. 

*** جاذبه های تاریخی استان اردبیل 
در بین آثار باستانی استان مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از موقعیت خاصی برخوردار است. این مجموعه بسیار نفیس و با ارزش که در نوع خود مجموعه ای بی نظیر محسوب می شود قسمت های مختلف از قبیل چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جای داده است. 
بقعه شیخ جبرائیل در روستای کلخوران، مجموعا بازار تاریخی و مسجد جمعه در اردبیل، مقبره شیخ حیدر و قلاع قهقهه، دیو و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه سی و شاه تپه در گرمی، هفت تپه در خلخال ، ویرانه 'آتشکده' ساسانیان در قریا آتشگاه ، امام زاده صالح ، قیز امام زاده سی، برج شاطرکندی در روستای صومعه در اردبیل و مقبره شیخ بدرالدین و آتشکده ساق دره در نمین از دیگر آثار باستانی این استان به شمار می روند. 

** شهر یری مشگین شهر
شهرستان مشگین شهر یکی از مناطق ارزشمند تاریخی برای مطالعه گذشته انسان پیش از تاریخ تا عهد پرشکوه اسلامی است. آثار تاریخی و طبیعی زیادی در این شهرستان وجود دارد که این شهر را در رده مهم ترین مناطق گردشگری کشور قرار می دهد. 
یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد این شهر، محوطه 'شهر یری' (محلی که موقعی شهر و آبادی بوده است) را می توان نام برد. 
شهر یری در سال 1381 از سوی میراث فرهنگی استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در منتهی الیه دشت مشگین شهر و به فاصله 70 کیلومتری شمال غرب اردبیل با وسعتی در حدود 400 هکتار در کنار رودخانه تمدن ساز قره سو و روستای پیرازمیان واقع شده است.

**قلعه اولتان پارس اباد 
اولتان قالاسی نیز شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است. این محوطه در روستای بزرگی در 15 کیلومتری جنوب غرب پارس‌آباد (موغان) و در دشت مغان قرار دارد. 
ارگ اولتان در 500 متری این روستا و در کنار رود آراز واقع شده است. 
این قلعه در زمان اشکانیان احداث شده ولی به واسطه استحکام بنا تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفت. قلعه باستانی اولتان که از نظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است در 500 متری روستای اولتان از توابع پارس آباد درکنار رود ارس قرار دارد. 
موزه مردم شناسی اردبیل در محل حمام تاریخی آقانقی (ظهیر‌الاسلام) شهر اردبیل واقع در میدان عالی قاپو دایر شده و هم اکنون در این محل 33 نوع مجسمه با پوشش محلی و آیینی مردم استان اردبیل به نمایش در آمده و همچنین آثار و دست نوشته های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز در این موزهجمع‌آوری و عرضه شده است. 
این موزه محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی ، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان ، نحوه پخت غذاهای محلی و آیین های خاص این استان است. ورودی این موزه از رختکنی آغاز شده و به حوض سنگی هشت ‌ضلعی با چهار بازو ختم می شود و در آن آیین های ویژه استحمام در دوره های گذشته نیز با تعبیه مجسمه هایی به نمایش در آمده است. 

** سوغات ها و صنایع دستی اردبیل 
سرشیر، حلوای سیاه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی از مهم ترین سوغاتی های اردبیل محسوب می شوند. 
گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی جز صنایع دستی استان است. 
** امکانات اقامتی و تفریحی اماده شده برای مسافران نوروزی در استان اردبیل 
استاندار اردبیل گفت: مجموع ظرفیت های اقامتی استان اعم از هتل، مسافرخانه ، میهمانپذیرو نیز میهمانسراهای آموزش و پرورش به تعداد 20 هزار تخت آماده پذیرایی و اسکان میهمانان در تعطیلات عید نوروز هستند.
اکبر بهنامجو افزود : در صورتیکه تعداد مسافران نوروزی بیشتر از این ظرفیت باشد مردم میهمان نواز این استان و دستگاههای اجرایی زمینه اسکان و پذیرایی از آنان را فراهم خواهند کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی ؛ گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیزگفت : ستاد خدمات سفرهای نوروزی متشکل از نمایندگان ارگانهای ذیربط تا 14 فروردین در این مکان مستقر خواهد بود. 
کریم حاجی زاده افزود : 20 پایگاه هلال احمر ، 15 پایگاه ایمنی سلامت ثابت و دو پایگاه سیار ، 20 پایگاه امداد اورژانس شهری و 37 پایگاه جاده ای ، 12 مرکز امداد خودرو ، 9 راهدارخانه ثابت و سه واحد سیار ، 15 باجه اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران در نقاط مختلف شهرها با مشارکت و همکاری نیروهای انتظامی برای ارایه خدمات به مسافران نوروزی در سطح این استان آماده می باشند. ایرنا

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار